Fartpilot

I dag har næsten alle nye biler en fartpilot. Den nye såkaldte aktive fartpilot, der tilpasser hastigheden efter bilen foran, er nu ved at vinde indpas.

Den aktive fartpilot holder øje med trafikken. Illustration: Honda
Viden

For mange bilister er bilens fartpilot både en kærkommen lejlighed til at hvile højre fod på lange køreture og en god fartholder, der sikrer, at bilen ikke kommer til at køre hurtigere, end du ønsker. 

Den traditionelle fartpilot fastholder farten uden at tage hensyn til den øvrige trafik. Det kan derfor være lidt af en prøvelse at køre med fartpilot på en tæt befærdet motorvej, hvor biler ofte trækker ud foran en, eller hastigheden på de forankørende går op og ned. 

Aktiv fartpilot

En ny aktiv fartpilot eller "adaptive cruise control", arbejder sammen med en radar i fronten af bilen. Det er en fartpilot, der ud over at fastholde farten også kan styre speeder og bremse for dig.

Det betyder, at ens egen bil hele tiden automatisk holder en given afstand op til den forankørende bil, og sætter bilen foran farten ned, sætter ens egen bil farten tilsvarende ned, så afstanden fastholdes. I praksis kører du mere sikkert og kommer formentlig også mere afslappet frem, end når du kører bilen manuelt eller med en almindelig fartpilot. 

På den aktive fartpilots knapper kan du med pilene regulere, hvor lang afstand du ønsker til den forankørende bil
På den aktive fartpilots knapper kan du med pilene regulere, hvor lang afstand du ønsker til den forankørende bil

Bedst til automatgear

Aktiv fartpilot virker allerbedst på biler, der er udstyret med automatgear. Du kan allerede ved lav fart indstille fartpiloten til den ønskede hastighed, og så gasser den selv op, indtil den ønskede fart er nået, eller indtil du møder en bil, der kører med en lavere fart foran dig. Undervejs gearer bilen også selv op og ned, så den hele tiden kører i det rigtige gear.

Aktiv fartpilot virker allerbedst på biler, der er udstyret med automatgear.

De bedste af systemerne virker helt ned til 0 km/t. og er dermed yderst velegnede som kørehjælp, når man kører i kø. Her vil bilen selv bremse og accelerere i takt med køens bevægelse, og det er både med til at gøre køkørsel mere sikker og afslappende.

I biler med manuelt gear og i biler med en mere simpel udgave af den aktive fartpilot slår fartpiloten fra, når hastigheden kommer under 30 km/t. I sådanne biler er systemet bedst egnet til kørsel på lande- og motorvej.

Få hjælp til bilkøbet

Forudseende fartpilot

Den aktive fartpilot er bygget op omkring en radar foran på bilen, som kan se flere hundrede meter frem, og som på den måde kan beregne afstanden til den forankørende bil og dennes fart. På den måde kan systemet forudse, om farten skal reguleres for at sikre, at der hele tiden er en korrekt sikkerhedsafstand. 

Det kan ske ved at systemet blot letter foden fra speederen eller selv aktiverer bremsen. Som udgangspunkt er afstanden sat til at være den strækning, bilen kører på 1,0 sekund, og på den måde varierer afstanden efter farten. Man kan selv justere den ønskede afstand - typisk imellem 0,7 sekunder og helt op til to sekunder.

FDM anbefaler

Motors testhold har prøvet stort set alle biler på markedet med aktiv fartpilot, og konklusionen er klar: Tænk dig godt om, før du køber en bil med en aktiv fartpilot, for har du først ejet en bil med dette udstyr, vil du aldrig igen købe en bil uden.

Se oversigt over nyt sikkerhedsudstyr

En radar i fronten af bilen holder løbende øje med trafikken foran.
En radar i fronten af bilen holder løbende øje med trafikken foran.