For mange bilister er bilens fartpilot både en kærkommen lejlighed til at hvile højre fod på lange køreture og en god fartholder. Den sørger også for, at bilen ikke kommer til at køre hurtigere, end du ønsker.
Den traditionelle fartpilot fastholder farten uden at tage hensyn til den øvrige trafik. Det kan derfor være lidt af en prøvelse at køre med fartpilot på en tæt befærdet motorvej, hvor biler ofte trækker ud foran en, eller hastigheden på de forankørende går op og ned.
Hvad er aktiv fartpilot?
En aktiv fartpilot eller "adaptive cruise control", arbejder sammen med en radar i fronten af bilen. Det er en fartpilot, der ud over at fastholde farten også kan styre speeder og bremse for dig.
Det betyder, at ens egen bil hele tiden automatisk holder en given afstand op til den forankørende bil, og sætter bilen foran farten ned, sætter ens egen bil farten tilsvarende ned, så afstanden fastholdes. I praksis kører du mere sikkert og kommer formentlig også mere afslappet frem, end når du kører bilen manuelt eller med en almindelig fartpilot.
Hvornår virker en aktiv fartpilot bedst?
Aktiv fartpilot virker bedst på biler, der er udstyret med automatgear. Du kan allerede ved lav fart indstille fartpiloten til den ønskede hastighed, og så accelererer den selv, indtil den ønskede fart er nået.
Eller indtil du møder en bil, der kører med en lavere fart foran dig. Undervejs gearer bilen også selv op og ned, så den hele tiden kører i det rigtige gear.
De bedste systemer virker helt ned til 0 km/t. og er dermed yderst velegnede som kørehjælp, når man kører i kø. Her vil bilen selv bremse og accelerere i takt med køens bevægelse, og det er både med til at gøre køkørsel mere sikker og afslappende.
I biler med manuelt gear og i biler med en mere simpel udgave af den aktive fartpilot slår fartpiloten fra, når hastigheden kommer under 30 km/t. I sådanne biler er systemet bedst egnet til kørsel på lande- og motorvej.
Hvordan holdes en sikker afstand?
Den aktive fartpilot er bygget op omkring en radar foran på bilen, som kan se flere hundrede meter frem, og som på den måde kan beregne afstanden til den forankørende bil og dennes fart. På den måde kan systemet forudse, om farten skal reguleres for at sikre, at der hele tiden er en korrekt sikkerhedsafstand.
Det kan ske ved at systemet blot letter foden fra speederen eller selv aktiverer bremsen. Som udgangspunkt er afstanden sat til at være den strækning, bilen kører på 1,0 sekund, og på den måde varierer afstanden efter farten. Man kan selv justere den ønskede afstand - typisk imellem 0,7 sekunder og helt op til to sekunder.
Læs mere: Se oversigt over sikkerhedsudstyr til bilen
Har du brug for hjælp til bilkøb?
Som medlem af FDM kan du få både bilteknisk og juridisk rådgivning, også når det handler om køb af bil.