Biler med skiltegenkendelse har været på markedet i flere år, men i begyndelsen var kameraet ikke præcist.
I dag fungerer det i de fleste tilfælde udmærket og kan således se både de faste skilte og de elektroniske farttavler, der anvendes ved vejarbejder. Kameraet er også blevet godt til at fange skiltene, uanset om de står langs vejen eller er placeret over vejbanen.
Virker skiltegenkendelse på danske veje?
Desværre er danske veje ikke optimale til skiltegenkendelsessystemerne, da de er udviklet til de generelle skiltenormer i Europa, og der har vi herhjemme to alvorlige afvigelser. Det ene problem består i, at vi generelt ikke har mange farttavler langs vejene. I Danmark anvender man generelle fartgrænser, og man skilter som regel kun, når man afviger fra de overordnede fartgrænser.
Det betyder, at der kan være langt mellem fartskiltene. Har man en bil med et af de tidlige systemer, får man ofte blot en melding om, hvad det er for et vejskilt, bilen senest har set. Så kan man køre rundt med et symbol i bilens instrumenthus, der f.eks. viser maks. 40 km/t., selvom man kører på en landevej med tilladt 80 km/t.
Det andet store problem i Danmark er, at man ved indkørsel til byerne anvender byskiltet som en hastighedstavle. Det gør man ikke i andre lande, og indtil videre er der derfor ingen af de kamerabaserede systemer, der kan læse og forstå den tavle. Det betyder, at man ikke får en melding om reduceret hastighedsgrænse ved indkørsel til byerne i Danmark.
Sådan virker skiltegenkendelse i bilen:
Virker skiltegenkendelse med GPS?
Der er stor hjælp at hente for danskerne i de nyeste skiltegenkendelsessystemer, der både anvender et kamera i forruden og et indbygget navigationsanlæg som kilde til at vise de lokale hastighedsgrænser. Som udgangspunkt er det således GPS-anlægget, der leverer data til bilen om hastighedsgrænserne, og på den måde kan systemet vise en lokal hastighedsgrænse på 50 km/t., når du kører forbi byskiltet.
Ved at koble det sammen med kameraet får du også vist midlertidige hastighedsgrænser, f.eks. ved vejarbejde, og på den måde er kameraets informationer programmeret til at overskygge de data, GPS-anlægget leverer. Disse nye systemer er særdeles præcise og troværdige, viser FDMs test i flere nye biler.
En ekstra fordel ved skiltegenkendelse er, at du kan indstille bilen til at give en advarsel, hvis du kører for stærkt. Som regel kan du selv vælge, om den skal være blot visuel, eller om den også skal være med lyd. I de allernyeste biler kan føreren endvidere vælge at slå en funktion til, så skiltegenkendelsen bliver koblet sammen med bremsesystemet, sådan at bilen selv sørger for at reducere farten, hvis du nærmer dig f.eks. en byzone.
Grænsen registreres i så god tid, at hastigheden er reduceret, når du passerer byskiltet. På den måde er sikkerheden øget, og risikoen for at blive blitzet i en fartkontrol er nærmest lig nul. Man bør dog være opmærksom på, at nogle bilers kameraer kan læse hastighedstavler, som f.eks. er placeret på en lokalvej, der løber parallelt med motorvejen, og derefter nedsætter hastigheden svarende til lokalvejens vejtavle.
Har skiltegenkendelse betydning for test af biler?
I forbindelse med Euro NCAPs sikkerhedstest af nye biler indgår skiltegenkendelsen også i det endelige testresultat. Bilens installerede system gennemgås, og der uddeles point ud fra, hvor avanceret skiltegenkendelsen er.
I praksis kan disse systemer være afgørende for, om en ny bil kan opnå de eftertragtede fem stjerner i sikkerhedstesten.
Læs mere: Sådan tester Euro NCAP sikkerheden på biler
Brug for hjælp?
Husk, at du som medlem af FDM har adgang til rådgivning af biltekniske og juridiske eksperter.