Skiltegenkendelse

Et kamera i forruden holder i mange nye biler øje med vejskiltene og viser, hvor stærkt du må køre. Men kun de nyeste systemer passer til de danske veje.

Bilen holder øje med skiltene for dig
Viden

Biler med skiltegenkendelse har været på markedet i flere år, men i begyndelsen var kameraet ikke særlig præcist.

I dag fungerer det i de fleste tilfælde udmærket og kan således se både de faste skilte og de elektroniske farttavler, der anvendes ved vejarbejder. Kameraet er også blevet godt til at fange skiltene, uanset om de står langs vejen eller er placeret over vejbanen.

Virker ikke altid på danske veje

Desværre er danske veje ikke systemernes livret. De er udviklet til de generelle skiltenormer i Europa, og der har vi herhjemme to alvorlige afvigelser. Det ene problem består i, at vi generelt ikke har særlig mange farttavler langs vejene. I Danmark anvender man generelle fartgrænser, og man skilter som regel kun, når man afviger fra de overordnede fartgrænser.

Det betyder, at der kan være langt mellem fartskiltene. Har man en bil med et af de tidlige systemer, får man ofte blot en melding om, hvad det er for et vejskilt, bilen senest har set. Så kan man køre rundt med et symbol i bilens instrumenthus, der f.eks. viser maks. 40 km/t., selvom man kører på en landevej med tilladt 80 km/t.

Få hjælp til bilkøbet

Det andet store problem i Danmark er, at man ved indkørsel til byerne anvender byskiltet som en hastighedstavle. Det gør man ikke i andre lande, og indtil videre er der derfor ingen af de kamerabaserede systemer, der kan læse og forstå den tavle. Det betyder, at man ikke får en melding om reduceret hastighedsgrænse ved indkørsel til byerne i Danmark.

Sådan virker skiltegenkendelse i bilen:

 

 


Samarbejder med GPS'en

Der er derfor stor hjælp at hente for danskerne i de nyeste systemer, der både anvender et kamera i forruden og et indbygget navigationsanlæg som kilde til at vise de lokale hastighedsgrænser. Som udgangspunkt er det således GPS-anlægget, der leverer data til bilen om hastighedsgrænserne, og på den måde kan systemet vise en lokal hastighedsgrænse på 50 km/t., når du kører forbi byskiltet.

Ved at koble det sammen med kameraet får du også vist midlertidige hastighedsgrænser, f.eks. ved vejarbejde, og på den måde er kameraets informationer programmeret til at overskygge de data, GPS-anlægget leverer. Disse nye systemer er særdeles præcise og troværdige, viser Motors test i flere nye biler.

Advarsel om hastighed

En ekstra fordel ved skiltegenkendelse er, at du kan indstille bilen til at give en advarsel, hvis du kører for stærkt. Som regel kan du selv vælge, om den skal være blot visuel, eller om den også skal være med lyd. I de allernyeste biler kan føreren endvidere vælge at slå en funktion til, så skiltegenkendelsen bliver koblet sammen med bremsesystemet, sådan at bilen selv sørger for at reducere farten, hvis du nærmer dig f.eks. en byzone.

Grænsen registreres i så god tid, at hastigheden er reduceret, når du passerer byskiltet, og på den måde er både sikkerheden øget, og risikoen for at blive blitzet er nærmest lig nul. Det er smart!

Euro NCAP presser bilproducenterne

I forbindelse med Euro NCAPs sikkerhedstest af nye biler indgår skiltegenkendelsen også i det endelige testresultat. Bilens installerede system gennemgås i sin funktion, og der uddeles point efter følgende ramme:

  • Biler, der udelukkende angiver den lokale hastighedsgrænse baseret på skiltegenkendelse via et kamera i forruden: 0,33 point
  • Biler, der udelukkende angiver den lokale hastighedsgrænse baseret på data fra navigationsanlægget: 0,33 point
  • Biler, der både anvender kamera og navigationsanlæg til at vise de lokale hastighedsgrænser: 1,0 point.

Hvis systemet også kan advare, når du kører for stærkt, tillægges op til 1,33 point og yderligere 0,67 point, hvis systemet automatisk kan begrænse bilens hastighed til den aktuelle hastighedsgrænse. I alt kan der således uddeles op til 3,0 point i denne kategori. I praksis kan disse systemer være afgørende for, om en ny bil kan opnå de eftertragtede fem stjerner i sikkerhedstesten.

Læs også: Sikkerhedsudstyr i nye biler