Bilens svinghjul er under pres

Defekt og slidte svinghjul på bilen er i stigende grad et problem på nyere biler. Svinghjulene er de senere år ændret, så de lever op til krav om bl.a. roligere tomgang i bilerne. Det skaber større risiko for skader. Skader bilejeren ofte selv må betale for.

Defekt og slidte svinghjul på bilen er i stigende grad et problem på nyere biler.
Fotograf:

Foto

FDM
Viden

Et stigende antal medlemmer kontakter FDM med biler, der har et defekt svinghjul (dobbeltmassesvinghjul). En reparation koster ofte 15.–30.000 kr. for udskiftning af svinghjulet med tilhørende kobling. I nogle tilfælde dækkes udgiften af bilens garanti eller en delvis kulance af importøren, men ofte er det bilejeren selv, der må dække hele udgiften.

De meget udbredte dobbeltmassesvinghjul er standardmonterede i en stor del af bilparken, der er produceret inden for de seneste ti år.

Nyere problem

Problemet med svinghjulet er en begrænset holdbarhed, hvor svinghjulet slår sig selv i stykker. Det sker ofte i forbindelse med, at motoren ”sejtrækker”.

Grunden til at problemer med svinghjul er mere udbredt i dag skyldes en række ting. Dels er der ikke længere tale om en massiv plade, men derimod et todelt svinghjul. Dels har flere nye biler en gearindikator, hvor der skiftes gear ud fra økonomikørsel, og ikke hvad der er bedst for motoren. Det er især et problem på dieselbiler, men ses også på benzinbiler.

Opdag skaden i tide

Følgeskaden ved ikke at udskifte svinghjulet i tide, kan i værste fald medføre en defekt gearkasse, hvor lejer samt tandhjul, bliver slået i stykker.
Du kan selv være opmærksom på fire typiske tegn på, at svinghjulet er defekt:

  • lyde fra det såkaldte koblingshus (placeret mellem motoren, og gearkassen)
  • ujævn tomgang, hvor motoren ryster
  • vibrationer i bilen under kørsel
  • rystelser i hele bilen

Hvad kan du gøre?

Du kan selv hjælpe med til at forlænge levetiden på bilens dobbeltmassesvinghjul ved ikke at ”file” på koblingen. Desuden kan du for at spare det sårbare svinghjul vælge ikke altid at følge gearskifteindikatoren (der indikerer hvornår der skal skiftes gear i forhold til en brændstoføkonomisk betragtning).

Du skal undgå, at bilen sejtrækker ved evt. at køre bilen 200 – 500 omdrejninger længere ud i gearene inden gearskift. Da det ikke er alle biler, der indikerer, når bilen skal geares ned, skal du også have fokus på om gearingen er for høj.

Du kan selv hjælpe med til at forlænge levetiden på bilens dobbeltmassesvinghjul ved ikke at ”file” på koblingen

Har du mistanke om, at din bils svinghjul er skadet og eventuelt skal skiftes, bør du få det undersøgt på et værksted, som kan vurdere det for dig. Alt efter bilen alder, kan du være heldig, at en udskiftning kan holdes inden for fabriksgarantien. Er skaden sket efter bilens fabriksgaranti er udløbet, kan du ende med regningen selv. Medmindre du kan forhandle dig frem til en kulance-aftale med importøren.

Hvad er et svinghjul?

Det såkaldte dobbeltmassesvinghjul er to runde stålplader, der skal skabe balance i motoren ved lave omdrejninger. Samtidig skal svinghjulet forbinde motorens krumtapaksel med koblingen.

Svinghjulet er i ældre biler en massiv plade, hvorimod i nyere biler er svinghjulet todelt. Den ene del af svinghjulet er boltet på krumtappen, mens koblingen er monteret på den anden del.

På de to-delte svinghjul kan delene forskydes i forhold til hinanden via spiralfjedre, der dæmper krumtappens hastighedstilvækst gennem koblingen ind i gearkassen.

Det er stadig større krav til bilernes motormoment, behovet for blødere og mere komfortabel tilkobling samt kravet om roligere motorgang har medfødt ændrede koblings- og svinghjulstyper.

Brug dit medlemskab

Har du spørgsmål til din bil eller svinghjul, kan du kontakte FDMs tekniske eksperter.

Kontakt FDM Rådgivning