Sådan opbevarer du veteranbilen om vinteren

Du skal opbevare din klassiske bil rigtigt om vinteren, hvis den skal være i topform til foråret. Sådan gør du, når klassikeren skal i vinterhi.

Foto af sølvfarvet Alfa Romeo i snevejr.
Viden

Er du god ved din veteranbil, sørger du selvfølgelig for ordentlig vinteropbevaring af den. En tør, opvarmet garage er det bedste sted, du kan opbevare klassikeren. Har du ikke adgang til sådan en, er ventilationen altafgørende, for en vinterkold, lukket og uventileret garage er døden for enhver bil.

Elsker du en god klassiker?

Savner du at se de klassiske biler på vejene – eller måske at sidde bag rattet i din egen – når de står opbevaret for vinteren?

MotorClassic er FDMs magasin om klassiske biler og veteranbiler til dig, der holder af gamle biler og gode historier.

Læs mere: Om MotorClassic

Illustration

Er der ikke ventilationshuller i garagemuren, og er det ikke muligt at åbne et vindue på klem, bør du stille en affugter i garagen. Står bilen i f.eks. en lade, kan en lille blæser hjælpe luftcirkulationen lidt på vej. Alle ruder bør desuden rulles en centimeter eller to ned, så luften kan cirkulere i kabinen.

Hvordan gør du veteranbilen klar til garage?

Før bilen stilles i hi, bør du køre en god, lang tur, helst i tørvejr, så fugt og kondens i motor, udblæsningssystem og kabine fordamper. Fyld også benzintanken helt op for at undgå rustdannelser i tanken. 

Vask bilen grundigt, så alle fugleklatter og andre skadelige urenheder er fjernet fra lakken, og der ikke er snavs, blade og andet, der kan binde fugt. Husk at tørre bilen grundigt bagefter – helt ind i krogene.

Giv gerne lakken en gang voks eller lakforsegler og støvsug kabinen, der ligesom bagagerummet skal tømmes for alt unødigt, fordi tæpper, gamle aviser, værktøj og så videre holder på fugten. Dørenes gummilister smører du med et silikoneprodukt, så de holder sig smidige.

Skal du lægge dækken over veteranbilen?

Har du ikke mulighed for at klodse bilen op på støttebukke, skal dæktrykket hæves til mindst tre bar for at undgå "flade" steder på dækkene.

Nogle foretrækker at lægge et dækken over bilen for at beskytte lakken mod snavs og andre ydre påvirkninger. Men medmindre bilen risikerer at blive meget snavset i løbet af vinterpausen, har den faktisk bedst af ikke at blive dækket til.

Gør du det alligevel, skal du vælge et ordentligt dækken, der kan ånde, så bilen får tilstrækkelig ventilation – ellers samler der sig fugt og kondens under det, og så risikerer du både rust- og lakskader.

Tip: Husk olieskift

Motoren har bedst af, at du skifter olie inden vinterpausen, fordi affaldsstofferne i gammel olie kan skade en motor, der står stille i længere tid. Illustration

Er veteranbilens motor i topform?

Kast også et blik under motorhjelmen for at tjekke for eventuelle utætheder. Kølervæsken skal naturligvis være tilstrækkeligt frostsikret, hvis bilen står et uopvarmet sted, og olie og oliefilter skal skiftes inden vinterpausen.

Oliens beskyttende additiver nedbrydes nemlig med tiden, uanset om bilen kører eller står stille.

Hvis det er muligt, kan du tilslutte en automatisk batterilader. Så har bilen strøm nok til at starte, når den igen skal ud at køre, og du kan tilmed tilslutte en lille blæser i lighterstikket.

Har du ikke adgang til strøm, fjerner du klemmen fra den ene batteripol, så uret eller andre strømforbrugere ikke aflader batteriet helt i løbet af vinteren.

Brug for forsikring?

Som medlem af FDM har du også adgang til en god og billig veteranbilforsikring.   Få veteranbilforsikring