Vinteropbevaring af veteranbilen

Du skal opbevare din klassiske bil rigtigt om vinteren, hvis den skal være i topform til foråret. Sådan gør du, når klassikeren skal i vinterhi.

Du skal opbevare din klassiske bil rigtigt om vinteren, hvis den skal være i topform til foråret.
Viden

Er du god ved din veteranbil, sørger du selvfølgelig for ordentlig vinteropbevaring af den. Men det er ikke ligegyldigt, hvor og hvordan du opbevarer den, mens sne og kulde hærger derude.

Kør bilen i garagen

En tør, opvarmet garage er det bedste sted, du kan opbevare klassikeren. Har du ikke adgang til sådan en, er ventilationen altafgørende, for en vinterkold, lukket og uventileret garage er døden for enhver bil.

Er der ikke ventilationshuller i garagemuren, og er det ikke muligt at åbne et vindue på klem, bør du stille en affugter i garagen. Står bilen i f.eks. en lade, kan en lille blæser hjælpe luftcirkulationen lidt på vej. Alle ruder bør desuden rulles en cm eller to ned, så luften kan cirkulere i kabinen.

Læs mere: Stor guide, sådan køber du en veteranbil

Vask bilen grundigt, så alle fugleklatter og andre skadelige urenheder er fjernet fra lakken

Vask veteranbilen grundigt

Før bilen stilles i hi, bør du køre en god, lang tur, helst i tørvejr, så fugt og kondens i motor, udblæsningssystem og kabine fordamper. Fyld også benzintanken helt op for at undgå rustdannelser i tanken. 

Vask bilen grundigt, så alle fugleklatter og andre skadelige urenheder er fjernet fra lakken, og der ikke er snavs, blade og andet, der kan binde fugt. Husk at tørre bilen grundigt bagefter – helt ind i krogene.

Giv gerne lakken en gang voks eller lakforsegler, og støvsug kabinen, der ligesom bagagerummet skal tømmes for alt unødigt, fordi tæpper, gamle aviser, værktøj og så videre holder på fugten. Dørenes gummilister smører du med et silikoneprodukt, så de holder sig smidige.

Læs MotorClassic- Danmarks store magasin om klassiske biler:
Se mere

Skal du lægge dækken over veteranbilen?

Har du ikke mulighed for at klodse bilen op på støttebukke, skal dæktrykket hæves til mindst tre bar for at undgå „flade“ steder på dækkene.

Nogle foretrækker at lægge et dækken over bilen for at beskytte lakken mod snavs og andre ydre påvirkninger. Men medmindre bilen risikerer at blive meget snavset i løbet af vinterpausen, har den faktisk bedst af ikke at blive dækket til.

Gør du det alligevel, skal du vælge et ordentligt dækken, der kan „ånde“, så bilen får tilstrækkelig ventilation – ellers samler der sig fugt og kondens under det, og så risikerer du både rust- og lakskader.

Vinteropbevaring af veteranbil
Veteranbilen skal vinteropbevares et tørt og velventileret sted, og dækker du den til, skal det være med et dækken, der kan „ånde“, så bilen får tilstrækkelig ventilation

Se også: FDMs forsikring af veteranbiler

Er bilens motor i topform?

Kast også et blik under motorhjelmen for at tjekke for eventuelle utætheder. Kølervæsken skal naturligvis være tilstrækkeligt frostsikret, hvis bilen står et uopvarmet sted, og olie og oliefilter skal skiftes inden vinterpausen. Oliens beskyttende additiver nedbrydes nemlig med tiden, uanset om bilen kører eller står stille.

Hvis det er muligt, kan du tilslutte en automatisk batterilader. Så har bilen strøm nok til at starte, når den igen skal ud at køre, og du kan tilmed tilslutte en lille blæser i lighterstikket. Har du ikke adgang til strøm, fjerner du klemmen fra den ene batteripol, så uret eller andre strømforbrugere ikke aflader batteriet helt i løbet af vinteren.

Tjek motoren inden du sætter veteranbilen til vinteropbevaring
Motoren har bedst af, at du skifter olie inden vinterpausen, fordi affaldsstofferne i gammel olie kan skade en motor, der står stille i længere tid 

Læs mere: Regler for en veteranbil