Guide: Sådan køber du en veteranbil

Det behøver ikke at være dyrt at gøre drømmen om en veteranbil til virkelighed. Vi guider dig her gennem alle købets faser, så du kan finde den bedste klassiske bil til den rigtige pris.

Sådan køber du en veteranbil
Viden

Mærker du et sug i maven, når en skinnende veteranbil fra dengang, der fandtes RIGTIGE biler, kører forbi? Drømmer om at gribe fat i det smukke rat og mærke duften af læder, olie og benzin? 

Så køb en klassisk bil! Det behøver ikke at være dyrt at gøre veteranbildrømmen til virkelighed – 50.000 kroner eller endnu mindre kan være rigeligt til at køre tilbage til en svunden tid.

Risikoen er også til at overse, hvis du tænker dig om på forhånd og ikke lader følelserne løbe af med dig. Passer du veteranbilen godt, kan du som regel sælge den igen for lige så meget, som du selv gav for den.

Vild med klassikere?

Elsker du veteranbiler, eller vil du bare gerne vide mere om klassiskere? 

Så læs MotorClassic - Danmarks eneste specialmagasin om veteranbiler og klassiske biler.

Læs mere

Har du råd til at købe en veteranbil?

Læg dig på forhånd fast på hvor mange penge, du vil ofre på en veteranbil. Da klassiske biler kræver mere vedligeholdelse end moderne, bør du også altid have et beløb i reserve til uforudsete udgifter, især hvis du ikke kan reparere bilen selv.

Til gengæld gør billig vægtafgift og forsikring det relativt billigt at eje en veteranbil. Når en bil fylder 35 år, falder ejerafgiften til en fjerdedel af den normale takst, og flere forsikringsselskaber tilbyder billige veteranforsikringer.

Læs mere: FDM veteranforsikring

En veteranbilforsikring kræver typisk, at du har en anden hverdagsbil. Desuden skal du opbevare veteranbilen i aflåst garage, ikke benytte bilen til daglig transport, og højst køre 6.000 km årligt samt i nogle tilfælde ikke om vinteren.

Reglerne afhænger dog af det enkelte forsikringsselskab, så tjek markedet på forhånd.

Sådan vælger du den rigtige veteranbil

Der findes mange forskellige veteranbiler på markedet. Det er nemmest at finde den rigtige, hvis du indsnævrer udvalget på forhånd.

Spørg dig selv, hvad du drømmer om – en åben sportsvogn, en klassisk amerikaner eller den familiebil, din farfar havde for 40 år siden?

Tænk over, hvad du vil bruge veteranbilen til. Vil du køre alene, eller skal der være plads til hele familien? Vil du kun køre en lille tur i godt vejr om søndagen, eller skal veteranen også kunne klare en sommerferie sydpå?

Som nybegynder bør du vælge en robust bilmodel, som er ukompliceret at vedligeholde og nem at få reservedele til. Det gælder blandt andet mange britiske og amerikanske klassikere.

køb en klassiker
Undersøg på forhånd, om du kan leve med en ældre bils særheder – du får ikke meget glæde af en bil, hvor du ikke kan holde ud at sidde bag rattet.

Her kan du få råd og vejledning

Sæt dig ind i din favoritbils historie og typiske svagheder, så du lettere kan spotte fejl og mangler som f.eks. pyntelister eller andre detaljer, der mangler.

Det er også en god idé at melde sig ind i en mærkeklub. Der findes danske mærkeklubber for ejere af langt de fleste veteranbiler, og her møder du folk med grundigt kendskab til netop den bil, du har kig på.

De kan hjælpe med råd og vejledning om, hvad du især skal kontrollere inden køb, og ofte kan du også få hjælp til at skaffe reservedele eller finde en god mekaniker. Du finder en omfattende liste over danske bilklubber her (eksternt link)

Tænk også over, hvor du vil opbevare bilen, især om vinteren. En veteranbil har ikke godt af fugt, vejsalt og at stå ude i det fri året rundt.

Læs mere: Gode råd til vinteropbevaring af veteranbil 

Sådan tjekker du veteranbilen

En veteranbil er omfattet af købelovens regler om reklamationsret, hvis du køber den hos en bilforhandler. I hvert fald i princippet, for grænsen for, om en defekt på en 50 år gammel bil er en decideret fejl eller almindelige alderdomskramper, ligger i en udpræget gråzone.

Som nybegynder bør du derfor altid købe det bedste eksemplar af ønskebilen, du kan finde. Selv små buler, rust- og lakskader er meget dyre at udbedre, så merprisen for selve bilen mere end opvejer, hvad du kan spare på længere sigt.

Hav altid en bilkyndig bekendt, måske en fra bilklubben, med, når du ser på klassisk bil. Kast først et overordnet blik på bilen: Hvordan ser lak, krom og indtræk ud? „Hænger“ bilen i fjedrene? Er der synlige buler, ridser eller rustangreb? Er der dokumentation for reparationer, renoveringer  - helst med fotos- og løbende vedligeholdelse?

Bed også om at se registrerings- og synsattester samt told- og afgiftspapirer, hvis bilen er hentet i udlandet. 

Læs mere: Regler for veteranbiler

Køb en klassiker
Brug øjnene og din sunde fornuft, når du går bilen efter. Ingen veteranbil er 100 pct. fejlfri, men glem bilen, hvis den ikke straks vækker din tillid.

De typiske fejl på klassiske biler

Tjek altid grundigt for rust, helst med bilen på en lift.

Typiske ruststeder på ældre biler er omkring lygterne, skærme, indre og ydre sidepaneler, for- og bagbro, vanger, omkring hjulophængene pladen mellem motorrum og kabine, forstolper, dørbunde, bundplade, bagagerum og benzintank.

De fleste veteranbiler har fået lavet rust mindst én gang, og håndværkets kvalitet skal være i orden. Det kan en bil- og modelkyndig hjælpe dig med at kontrollere.

Mange ældre biler skal have smurt undervognen jævnligt, så når bilen alligevel er på liften, tjekker du også, om der er fedt i smøreniplerne.

På mange ældre biler kan motor, gearkasse og bagtøj godt „svede“ lidt olie. Det er konstruktionsbetinget og helt normalt, men olien må ikke strømme ud. Fjedrene må ikke vise spor efter brud, støddæmperne må ikke være rustne eller lække, manchetter og bøsninger må ikke have revner, og udstødningen må ikke være tæret.

Er du i tvivl, bør du lade et FDM-testcenter eller et værksted med kendskab til bilmodellen gå den grundigt efter – og find en anden veteranbil, hvis sælger ikke tillader, at uafhængige specialister tjekker den.

Læs mere: FDM test og bilsyn

Køb en klassiker
Veteranbiler er mere udsatte for rust end nyere biler og bør altid inspiceres på en lift. Så kan du også lettere undersøge den for oliespild og andre skavanker.

Tips til prøveturen

En klassisk bil kører, føles og lyder anderledes end en moderne bil, så lær modellen at kende på forhånd – i bilklubben er der sikkert en, der gerne giver en tur.

Bilen skal være kold, når du starter, og motoren skal starte prompte og lyde sund. Der må ikke være unormal røgudvikling fra motoren eller mislyde fra transmission og udstødning.

Motoren skal trække jævnt og uden ryk, koblingen må ikke glide, og gearskift skal foregå uden skrabende lyde, især ved nedgearing. Hold også øje med temperaturmåleren og evt. olietrykmåler – olietrykket må ikke falde ved pludselig belastning.

Styretøjet skal føles „naturligt“ uden for meget slør – har bilen tandstangsstyretøj, må der ikke være slør overhovedet. Bilen skal kunne køre ligeud og passere ujævnheder uden skramlende lyde, bremserne skal tage jævnt og må ikke trække skævt.

Motoren skal også kunne starte ordentligt, når den er blevet gennemvarm, og efter prøveturen tjekker du igen, om bilen lækker kølevæske eller olie.

Køb en klassiker
En grundig, uforstyrret prøvetur er et must, og du skal køre, til du føler dig hjemme i veteranbilen. Først da ved du, om den er noget for dig.

Find den rigtige pris på veteranbilen

Lever veteranbilen stadig op til forventningerne efter prøvetur og et grundigt tjek, skal du og sælger bare blive enige om prisen. Det normale prisniveau for bilmodellen kan du tjekke i annoncer på nettet, i MotorClassic eller få vejledning om i bilklubben.

Du kan downloade en færdig FDM-slutseddel til veteranbiler her  

Alle aftaler, for eksempel reparationer udført og betalt af sælger inden levering, skal skrives ind i kontrakten. Det skal naturligvis fremgå, at veteranbilen er gældfri. Det kan du også selv tjekke gratis i Bilbogen på www.tinglysning.dk, hvis du kender bilens stelnummer.