Få billig opladning til din plugin-hybrid

Spar penge ved at vælge den ladeløsning til din plugin-hybrid, som passer til dit kørselsmønster. For netop hvor mange kilometer, du kører på strøm i din plugin-hybrid, afgør, hvilken form for ladeløsning du skal vælge.

Du kan spare tusindvis af kroner ved at vælge den rigtige ladeløsning for dig
Bilist

Plugin-hybriderne skal lades hver dag, før du får den optimale oplevelse ud af bilen og gør bilen så grøn som muligt. Derfor er det vigtigt, at du har en ladestander derhjemme. Helt lavpraktisk skal din bolig også have en elinstallation, som er gearet til at lade en plugin-hybrid, dels for at sikkerheden i husstanden er i top, dels for at kunne lade batteriet så hurtigt som muligt. 

Hvor langt kører man på strøm på et år?
Vores anbefalinger til ladeløsning afhænger af, hvor langt du kører på strøm om året. Hvis du kører 30 km på strøm 20 dage om måneden, så svarer det til, at du kører 7.200 km på strøm om året. Husk, at der er ca. 30 pct. forskel på rækkevidden om sommeren og om vinteren, da en del af energien bruges til opvarmning af kabinen. 

Når man ser på opladning gennem økonomibrillerne, så skal du altid have fokus på din strømpris i husstanden. Uanset hvilken ladeløsning du vælger, vil du altid spare penge ved at købe så billig strøm som muligt. Du finder de laveste priser i dit område på elpris.dk – husk at lægge den strøm, du skal bruge på elbilen, til den strøm, du i forvejen bruger i husstanden. I 2021 er elafgiften for husstande med elvarme faldet markant til kun 1 øre pr. kWh. Derfor har vi lavet et særligt afsnit om dette særtilbud sidst i denne artikel.

For de fleste vil valget stå mellem tre løsninger til ladning af plugin-hybrid: egen ladeboks, leasing af ladeboks og abonnement på en ladeboks. Der er forskel på, hvor lang rækkevidde de forskellige plugin-hybrider har, og derfor har vi regnet på, hvor mange kilometer man kører på strøm om året.

Herefter er det blot at finde ud af, hvor langt du regner med at køre på strøm og finde den løsning, som er billigst for dig. Ud over en særberegning for ejere af husstande med elvarme, har vi også lavet en særberegning for købere af nye plugin-hybrider, der tilbydes med et særligt attraktivt Clever-abonnement. 

Så langt kører plugin-hybrider i FDMs test

Egen ladeboks (billigst til 2.000 km)

Det kan kun betale sig at købe egen ladeboks, hvis du kører under 2.000 km på strøm om året, hvilket vil være aktuelt for meget få bilister. Er udfordret ved, at etableringsomkostningerne ved en ladeboks gør det uforholdsmæssigt dyrt, hvis man ikke lader så meget. Dertil er strømprisen høj, fordi du betaler den fulde elafgift på 1,125 kr. pr. kWh.

Leasing af ladeboks (billigst fra 2.000 til 10.000 km)

Hvis du ikke kører så meget og heller ikke har elvarme i huset, er det billigst at lease ladeboksen. I forhold til en almindelig abonnementsordning er leasing billigst op til 10.000 km. Sammenligner du det med abonnement ved køb af bil, er leasingløsningen billigst op til 8.500 km om året på strøm. Udover decideret leasing af ladeboks, findes der også andre løsninger med serviceaftaler på en privatejet ladeboks, hvor du også kan få refunderet strømprisen. 

Abonnement (billigst over 10.000 km)

Både Clever og E.ON tilbyder abonnement på strøm. To ting gør, at E.ON er billigere nu: For det første er abonnementet på 329 kr. hele 90 kr. billigere pr. måned, og for det andet får du refunderet 2,30 kr. pr. kWh, du lader på plugin-hybriden, hvor Clever p.t. kun tilbagebetaler 1,86 kr. pr. kWh. Samlet set betyder det, at abonnementsordningen hos E.ON er den billigste løsning, hvis du kører over 10.000 km årligt på strøm.  

Ladeboks løsning Køb Leasing Abonnement (E.ON) Abonnement (Clever)
5.000 km/året 432 kr./md. 349 kr./md. 478 kr./md. 591 kr./md.
10.000 km/året 665 kr./md. 465 kr./md. 471 kr./md. 629 kr./md.
15.000 km/året 897 kr./md. 580 kr./md. 464 kr./md. 668 kr./md.
20.000 km/året 1.129 kr./md. 696 kr./md. 456 kr./md. 706 kr./md.

Forudsætninger:
Vi har beregnet udgifterne baseret på et energiforbrug på 4 km/kWh, strømpris på 2,23 kr./kWh, og vilkår hos Clever og E.ON er taget 28. januar 2021. Vilkår for leasing er et gennemsnit af forskellige udbydere på markedet. Beregningerne er baseret på afskrivning af installationsomkostningerne over fem år. 

SÆRLIGE VILKÅR

Abonnement ved køb af bil (billigst mellem 8.500 og 13.000 km)

Mange bilmærker tilbyder et særligt Clever-abonnement, hvor installationen er med i prisen på bilen, og det månedlige abonnement kun koster 369 kr. Men fordi Clever kun refunderer 1,86 kr./kWh, så bliver denne løsning kun attraktiv, hvis du kører mellem 8.500 og 13.000 km om året på strøm. Kører du mindre, bør du vælge leasing af ladeboks, og kører du mere, er E.ON-abonnementet billigere.

 

Ladeboks løsning Abonnement (Clever/Ny bil)
5.000 km/året 408 kr./md.
10.000 km/året 446 kr./md.
15.000 km/året 485 kr./md.
20.000 km/året 523 kr./md.

Elvarme i huset 

I 2021 blev elafgiften for opvarmning af husstanden sat markant ned, så du kun betaler 1 øre i afgift pr. kWh på det strømforbrug, som overstiger 4.000 kWh om året. Men Clever har også en meget attraktiv løsning for husejere med enten solceller eller elvarme i huset. Her får du uanset din egen strømpris refunderet 1,86 kr./kWh. Clever har to former for abonnementer, et hos forhandleren i forbindelse med køb og et direkte hos dem. Tegner du abonnement hos forhandleren, så er Clever-abonnementet billigere, når du kører mere end 7.500 km om året. Tegner du abonnementet direkte hos Clever, skal du køre 8.500 km, før abonnementet bliver billigere end at have sin egen ladestander. 

Husstande med elvarme Clever v. køb af ny bil Clever abonnement  Egen ladestander
5.000 km/året 416 kr./md. 475 kr./md. 316 kr./md.
10.000 km/året 339 kr./md. 397 kr./md. 432 kr./md.
15.000 km/året 261 kr./md. 320 kr./md. 548 kr./md.
20.000 km/året 184 kr./md. 242 kr./md. 665 kr./md.

Se FDMshop.dks tilbud på ladere til plugin-hybrider og elbiler

Tjek tilbud her

 

Hvorfor en ladeboks?

I vores beregninger tager vi udgangspunkt i opsætning af en ladeboks, der kan lade på 3-faser (11 kW). Herunder også korrekt opsætning af ladeboksen med separat fejlstrømsrelæ på eltavlen og korrekt dimensionerede kabler. Dette er den korrekte løsning ud fra en sikkerhedsmæssig betragtning. Dertil kommer, at du kan bruge installationen på din næste opladelige bil, uanset om det bliver en plugin-hybrid igen, eller du skifter til en elbil. Det kan ikke anbefales at bruge en nødlader til hverdag. Dels er ladetiderne meget lange, dels skal du alligevel foretage en separat installation til dit opladningsstik. Derfor er en ladeboks den bedste løsning.