Sommerdæktest 2017

Årets test af sommerdæk omfatter dæk til biler i den lille mellemklasse og til de moderne crossovers og mindre firehjulstrækkere. Vi har testen 31 dæk fordelt på størrelserne 15 og 16 tommer.

Sommerdækkene er testet på både tør og våd vej samt naturligvis udmåling af brændstofforbrug, dækstøj og levetid.
Bilist

Salget af de mindre SUV-biler og det, vi kalder crossovers, stiger støt år for år. Og ligesom biltyperne ser anderledes ud, kører de ofte på dæk, som er væsentligt forskellige fra dem, der sidder på almindelige biler. Det er derfor oplagt med en test af dæk til denne biltype. 

Se resultaterne af testen af 15-tommer dæk i størrelsen 195/65 R15 V

Se resultaterne af testen af 16-tommer dæk i størrelsen 215/65 R16 H

Der er dog ret stor forskel på, hvilke dækdimensioner de store biler anvender, men vi har testet den dækstørrelse, der anvendes som standarddæk af flest bilproducenter. Går man op i 17, 18 eller 19 tommer, så varierer både bredde og profilhøjde fra model til model, og så er det svært at lave en dæktest, der dækker mere end et par bilmodeller. 

Denne dæktest omfatter derfor dæk i den populære størrelse 215/65 R16, der henvender sig til en lang række ejere af både to- og firehjulstrukne SUV?er og crossovers som f.eks. Nissan Qashqai eller Volvo XC70.

Dækkene er på vanlig vis testet på både tør og våd vej, ligesom dækkenes slidstyrke, rullemodstand og dækstøj er opmålt.

Derudover omfatter testen størrelsen 195/65 R15. Denne størrelse dæk sidder oftest på biler i den mindre mellemklasse som eksempelvis Citroën C4, Ford Focus, Peugeot 308, Renault Mégane og VW Golf. Det var sidstnævnte bil, vi benyttede ved selve testen.

Bestil hjulskift

Test af 16-tommer SUV-dæk

Blandt de store SUV-dæk har vi fundet frem til 15 dæk, der er specielt udviklet til biler af denne biltype. Nogle har navne, der indikerer, at de også er egnet til offroadkørsel, men alle dæk er primært beregnet til kørsel på almindelige veje i sommerhalvåret, og de er altså ikke særlig grovmønstrede i deres design. 

Continental er ikke med i denne gruppe, da de har udfaset deres dedikerede SUV-dæk og i stedet blot henviser til deres normale personbildæk, ContiPremiumContact 5, der er med i årets test af almindelige 15-tommers sommerdæk. 

Det er Goodyear, der løber med testsejren med deres særlige EfficientGrip SUV, der klarer sig meget flot. Hele fire dæk er faktisk tæt på at være lige så flot placeret, og der er derfor gode valgmuligheder, når du skal købe dæk. 

Noget overraskende falder Michelin igennem med sit Latitude Tour HP, der klarer sig fremragende på nær på våd vej, hvilket trækker ned i det samlede resultat. Værst er dog Yokohama Geolandar SUV, der får en så dårlig karakter, at vi fraråder at købe det.

Se resultaterne af testen af 16-tommer dæk i størrelsen 215/65 R16 H

15-tommer dæk til populære biler

I 15-tommersgruppen klarer fem af de 16 testede dæk sig ret godt. Vinderdækket er Pirelli Cinturato P1 Verde, der får fem stjerner, mens de fire øvrige dæk alle klarer sig godt på våd vej og opnår fine resultater i de øvrige discipliner. 

Herefter er der hele 10 dæk i middelgruppen, hvoraf det populære Michelin Energy Saver+ får topkarakter for sin slidstyrke og sin lave rullemodstand, men det klarer sig kun gennemsnitligt på våd vej. Et enkelt dæk opnår kun to stjerner samlet set på grund af svage præstationer på våd vej.

Se resultaterne af testen af 15-tommer dæk i størrelsen 195/65 R15 V

Sådan er sommerdækkene testet

Udvælgelseskriteriet for dæk til den store SUV-størrelse har været, at det skulle være et sommerdæk, der alene var konstrueret til at køre på asfalt, men beregnet til de høje biler. Af den grund fravalgte vi helårsdækkene, der som bekendt er tættere på vinterdæk i deres konstruktion. Det havde dog været interessant at have det nye helårsdæk Michelin CrossClimate+ med i denne test, men det fås endnu ikke i denne størrelse.

Dækkene er på vanlig vis testet på både tør og våd vej, ligesom dækkenes slidstyrke, rullemodstand og dækstøj er opmålt. Det hele er foregået over en lang testperiode i efteråret, og det er en arbejdsgruppe med repræsentanter fra FDM og flere europæiske søsterklubber, der har planlagt testen.

Vi har efterfølgende bearbejdet resultaterne, så de passer ind i den generelle testkarakter, vi anvender, hvor der uddeles mellem én og seks stjerner. Det kan enkelte steder medføre afrundinger, der betyder, at nogle dæk får en bedre placering, end stjernerne umiddelbart lægger op til. 

Se FDMs dækekspert præsentere baggrunden for testen:

 

 

 

Hvis din dækstørrelse ikke er med i testen

Kører din bil på andre dækstørrelser end dem, vi har testet i år, så kan du på fdm.dk finde tidligere test af dæk i andre størrelser. Vi kan i sagens natur ikke teste alle dækstørrelser og alle dækfabrikater hvert år, og det betyder, at du som dækkøber indimellem må lade dig rådføre af de dæktest, vi tidligere har udført.

Hvis dit dækmærke og din dækstørrelse ikke er testet, kan det blive svært at vurdere det forud for købet. Derfor har vi opstillet en guide for dig, der har brug for yderligere hjælp til valg af et godt sommerdæk. 

Læs guide: Sådan få du mest ud af dæktesten

Læs mere: Se tidligere dæktest her