TPMS-guide: Automatisk måling af dæktryk

TPMS er standard på alle nye biler. Men hvordan fungerer det? Få godt styr på automatisk dæktrykovervågning.

Mand justerer dæktryk på sin bil.
Viden

Hvis din bil er produceret efter 1. november 2014, er det et lovkrav, at den har automatisk dæktrykovervågning. Det kaldes også TPMS, og det står for Tire Pressure Monitoring System. 

Biler fra før 2014 kan også være født med TPMS. Hvis din ældre bil har TPMS, er det er krav, at det skal fungere. 

Hvis du er i tvivl, om din bil er udstyret med TPMS, kan du gøre et af følgende: 

  • Se i bilens instruktionsbog 
  • Se efter ikon i bilens display 
  • Spørg FDM, et værksted eller et dækcenter til råds 

Illustration af underoverskrift Hvordan virker TPMS?

Der er tale om to forskellige dæktryksystemer, hvor de overordnede krav er de samme: Hvis der sker et tryktab på over 20 pct. eller ved et tryk under 1,5 Bar på dækket, skal bilen registrere en dæktrykfejl inden for max. 10 minutter. En gul lampe vil lyse i bilens instrumentbræt. 

Har hjulene været skiftet, kan det for enkelte biler tage op til 20 min. kørsel at registrere hjulene. 

Sådan ser TPMS-symbolet ud

Illustration

Hvilket overvågningssystem har min bil?

Der findes to systemer til dæktryksovervågning. 

Direkte system: 
Her har bilen sensorer monteret i fælgen. Det kan give dig en ekstraomkostning på i gennemsnit 300-500 kr. pr. hjul, når du skal have nye. Selv om du blot skal skifte mellem sommer- og vinterdæk, der allerede har indbygget TPMS, kan det alligevel betyde, at hjulene skal kodes for, at bilens TPMS virker. Der er monteret en trådløst batteridrevet sensor i forbindelse med ventilen. Batteriets levetid i sensoren er 5-10 år.  
 
Fordelen ved et direkte system er, at det reagerer hurtigt ved udsving, og dæktrykket kan tjekkes før køretur, evt. via app på mobilen.  

Inddirekte system: 
Her har dækkene ikke en indbygget eller påmonteret sensor. Overvågningen foregår ved hjælp af bilens ABS-sensor eller anden lignende sensor, der måler hastigheden på hjulene. Funktionen kan ikke måle det konkrete dæktryk og temperatur, men blot indikere at noget er galt. Tryktabet registreres ved, at hjulet drejer hurtigere rundt.  
 
Fordelen ved denne løsning er, at der ingen ekstra omkostninger er ved skift mellem f.eks. sommerdæk til vinterdæk. Der er heller ikke risiko for skade på sensor ved dækskift.  

Se video: Sådan fungerer TPMS

Illustration af underoverskrift Skal der være TPMS på både vinter- og sommerhjul?

Ja, det skal fungere på både vinter- og sommerhjul.

 

Skal der være TPMS på alle fire hjul?

Ja, alle fire hjul skal have TPMS.

Illustration af underoverskrift Hvordan finder jeg hjul med TPMS?

Når du bestiller hjul, er det en god ide at gøre opmærksom på, at bilen er udstyret med TPMS. De fleste dækcentre og værksteder vil også kunne se det via bilens registreringsnummer.

Bestiller du hjulene online, vil du via hjemmesiden ofte blive spurgt, om bilen er udstyret med "direkte TPMS". Er du i tvivl, kan du slå op i bilens instruktionsbog. 

Som udgangspunkt anbefaler FDM, at du køber de originale TPMS-ventiler, så du er sikker på, at de fungerer efter hensigten, men der findes alternative leverandører på markedet, som også kan levere hjul og ventiler. 

Illustration af underoverskrift Hvad sker der, hvis jeg monterer hjul uden TPMS?

Det er kun biler med det såkaldte direkte TPMS, der skal have særlige hjul med sensor. Monterer du hjul uden sensor, vil bilen give en fejl i displayet. 

Har din bil TPMS, er det et lovkrav, at systemet er aktivt og fungerer, da det er en del af bilens sikkerhedssystem. 

Illustration af underoverskrift Hvad sker der, hvis jeg punkterer?

Hvis hjulene har dæktryksovervågning med sensor i hjulet (direkte TPMS), anbefaler FDM, at du ikke bruger lappekittet, der efterhånden ligger i de fleste biler.

Du risikerer, at tryksensoreren inde i dækket bliver ødelagt. Ring til din vejhjælp i stedet. 

Ifølge nogle bilers instruktionsbøger kan det originale lappeskum anvendes sammen med originale ventiler, hvilket FDM dog ikke har erfaring med. 

Kan jeg selv montere dæk med TPMS?

Hvis hjulene har direkte TPMS, kræver det ofte, at hjulene skal kodes efter montering. Det kan derfor ofte være nødvendigt at gøre brug af et værksted eller dækcenter til det.   

Kan man eftermontere TPMS?

TPMS kan desværre ikke eftermonteres.

Hvad skal jeg gøre, hvis TPMS-lampen lyser?

Du bør straks undersøge, om der blot er tale om et mindre, naturligt tryktab, som kan udlignes ved at fylde luft på hjulene. Især i koldt vejr kan TPMS-lampen lyse, da kulde kan påvirke dæktrykket. 

Er der derimod tale om punktering, skal du kontakte vejhjælp. Brug ikke lappekittet fra bilen, hvis bilen er udstyret med direkte TPMS, da det risikerer at ødelægge sensoren.

Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der kan hjælpe med rådgivning, når det gælder valg af bil og dæk. 

Få rådgivning