TPMS-guide

Få det hurtige overblik over automatisk dæktrykovervågning - TPMS, som nu er standard på alle nye biler.

Få det hurtige overblik over automatisk dæktrykovervågning - TPMS, som nu er standard på alle nye biler.
Fotograf:
Viden

Er der TPMS på din bils hjul og er det et krav, at det er slået til? Og hvad skal du sikre, når du skal skifte dæk? Få hjælp og hurtigt overblik med disse spørgsmål og svar:

 

Har min bil automatisk dæktryksovervågning (TPMS)

Hvis din bil er produceret efter 1. november 2014, er det et lovkrav, at den har automatisk dæktrykovervågning - TPMS. Men biler der er ældre end dette, kan også være født med TPMS. Har din bil TPMS, er det er krav, at det skal fungere.

Hvis du er i tvivl om din bil er udstyret med TPMS, kan du gøre et af følgende:

  • Se i bilens instruktionsbog
  • Se efter ikon i bilens display
  • Spørg FDM, et værksted eller et dækcenter til råds

Hvordan virker TPMS?

Der er tale om to forskellige dæktryksystemer, hvor de overordnede krav er de samme: Hvis der sker et tryktab på over 20 pct. eller ved et tryk under 1,5 Bar på dækket, skal bilen registrere en dæktrykfejl inden for max. 10 minutter. En gul lampe vil lyse i bilens instrumentbræt.

TPMS-symbol
TPMS-symbol

Har hjulene været skiftet, kan det for enkelte biler tage op til 20 min. kørsel at registrere hjulene.

Læs også: Alt om dæk 

Hvilket overvågningssystem har min bil?

Der findes to systemet til dæktryksovervågning:

Direkte system - her har bilen sensorer monteret i fælgen. Det kan give dig en ekstraomkostning på i gennemsnit 300-500 kr. pr. hjul, når du skal have nye. Selv om du blot skal skifte mellem sommer- og vinterdæk, der allerede har indbygget TPMS, kan det alligevel betyde, at hjulene skal kodes for, at bilens TPMS virker. Der er monteret en trådløst batteridrevet sensor i forbindelse med ventilen. Batteriets levetid i sensoren er 5-10 år. 

Inddirekte system - her har dækkene ikke en indbygget eller påmonteret sensor. Overvågningen foregår ved hjælp af bilens ABS-sensor eller anden lignende sensor, der måler hastigheden på hjulene. Funktionen kan ikke måle det konkrete dæktryk og temperatur - blot indikere at noget er galt. Tryktabet registreres ved, at hjulet drejer hurtigere rundt. Fordelen ved denne løsning er, at der ingen ekstra omkostninger er ved skift mellem fx sommerdæk til vinterdæk.

Læs også: Sådan fungerer TPMS 

Skal der være TPMS på både vinter- og sommerhjul?

Ja. det skal fungerere på både vinter- og sommerhjul (hvis bilen er produceret efter 1. november 2014).

Skal der være TPMS på alle fire hjul?

Ja, alle fire hjul skal have TPMS.

Hvordan finder jeg hjul med TPMS?

Når du bestiller hjul, er det en god ide, at gøre opmærksom på, at bilen er udstyret med TPMS. De fleste dækcentre og værksteder vil også kunne se det via bilens registreringsnummer. Bestiller du hjulene online, vil du via hjemmesiden ofte blive spurgt, om bilen er udstyret med "direkte TPMS". Er du i tvivl, kan du slå op i bilens instruktionsbog.

Som udgangspunkt anbefaler FDM, at du køber de originale TPMS ventiler, så du er sikker på, at de fungerer efter hensigten, men der findes alternative leverandører på markedet som også kan levere hjul og ventiler.

Hvad sker der, hvis jeg monterer hjul uden TPMS?

Det er kun biler med det såkaldte direkte TPMS, der skal have særlige hjul med sensor. Monterer du hjul uden sensor, vil bilen give en fejl i displayet.

Har din bil TPMS, er det et lovkrav, at systemet er aktivt og fungerer, da det er en del af bilens sikkerhedssystem.

Hvad sker der, hvis jeg punkterer?

Hvis hjulene har dæktryksovervågning med sensor i hjulet (direkte TPMS), anbefaler FDM, at du ikke bruger lappekittet, der efterhånden ligger i de fleste biler. Du risikerer, at tryksensoreren inde i dækket bliver ødelagt. Ring til din vejhjælp i stedet. Ifølge nogle bilers instruktionsbøger kan det originale lappeskum anvendes sammen med originale ventiler, hvilket FDM dog ikke har erfaring med.

Kan jeg selv montere dæk med TPMS?

Hvis hjulene har direkte TPMS, kræver det ofte, at hjulene skal kodes efter montering. Det kan derfor ofte være nødvendigt, at gøre brug af et værksted eller dækcenter til det. 

Kan man eftermontere TPMS?

TPMS kan desværre ikke eftermonteres.

Hvad skal jeg gøre, hvis TPMS lampen lyser?

Du bør straks undersøge, om der blot er tale om et mindre naturligt tryktab, som kan udlignes ved at fylde luft på hjulene. Er der tale om punktering, skal du kontakte vejhjælp. Brug ikke lappekittet fra bilen, hvis bilen er udstyret med direkte TPMS, da det risikerer at ødelægge sensoren.

Fik du svar?

Har du andre spørgsmål end ovenstående, kan du som medlem af FDM altid ringe eller skrive til vores tekniske rådgivere.

Kontakt: FDMs rådgivning