Køb af fælge

Når du køber fælge - alufælge eller stålfælge - er der en række forhold, du skal være opmærksom på. Køb altid godkendte fælge og brug en seriøs forhandler.

Køb altid godkendte fælge og brug en seriøs forhandle
Fotograf:

Foto

FDM
Viden

Fælge skal være godkendt af fx TÜV eller en anden europæisk godkendelsesinstans. En TÜV-godkendelse er ikke blot en garanti for, at de pågældende fælge passer til bilen, men også at fælgen er testet på styrke og levetid. Blandt andet afprøver man dens styrke ved start/stop belastninger, og her er kravet, at fælgen skal kunne klare belastninger, der svarer til omkring 300.000 kilometers kørsel.

Læs mere: TÜV-godkendelse

Fælgen testes også med henblik på slagfasthed, og her er kravet, at dækket skal holde et tilstrækkeligt lufttryk i et minut efter en slag, der svarer til en kraftig påkørsel af eksempelvis en kantsten. Modstand over for hårde belastninger ved kurvekørsel, banekørsel og vibrationstester er også afgørende for en fælgs godkendelse. Garantier i forbindelse med køb af fælge bør omfatte såvel holdbarhed, overflade og supplering.

Vælg en seriøs forhandler af fælge

Efterhånden er det blevet almindeligt at yde 24 måneders garanti på fælgen samt 24 måneders garanti mod fejl i overfladen. Spørg evt. efter suppleringsgaranti. Det er ikke noget, alle forhandlere tilbyder, men det kan være en god ting at få med i købet, da man så har mulighed for at få en tilsvarende fælg, hvis en af de gamle bliver skadet. Alternativt fire ny fælge, hvis den gamle fælg er udgået af produktion.

Der findes desværre ingen krav til mærkning af fælge. Sørg for, at forhandleren kan dokumentere de tekniske specifikationer på fælgen, f.eks. om fælgen er godkendt til den vægtbelastning, der svarer til det maksimale akseltryk på bilen. Dokumentationen kan du også få brug for i forbindelse med, at bilen skal til syn.

Letmetal- eller stålfælge

Vælger du en letmetalfælge kan de i princippet benyttes hele året rundt, men da man bør køre med vinterdæk om vinteren, kan du med fordel vælge at have sommerdæk på letmetalfælge og vinterdæk på stålfælge. Letmetalfælge bør renses og afvaskes jævnligt, da især bremsestøv ved forhjulene med tiden kan gro fast og danne skjolder i overfladen. Benyt lunkent vand og opvaskemiddel til dette job, og undlad at bruge opløsningsmidler.

Når fælgene monteres på bilen efter vinteren, kan det være fornuftigt at få dæk og fælg afbalanceret, inden de monteres. Derved sikrer du, at kørselskomforten hele tiden er bedst mulig.

Se FDMs dæktest

Lette fælge ændrer intet

Det er kun sjældent forbundet med direkte vægtbesparelser at skifte fra en stålfælg til en letmetalfælg. For eksempel vejer en 15 tommer stålfælg til en Mercedes 9,1 kg, men en letmetalfælg af samme størrelse vejer 8,8 kg.

300 gram er i dette tilfælde forskellen, men ofte kan vægtforskellen gå den anden vej. Kun ekstreme fælge i materialet magnesium har store vægtfordele, men koster til gengæld mere, end de fleste er villige til at ofre på denne sag.

Læs mere: Alt om dæk

Syn og fælge

Bilen skal ikke synes, når du monterer nye fælge på den, hvis den opfylder en række krav:

  • Hjulet må ikke gå ud over skærmkanten. Der skal desuden være tilstrækkelig frigang mellem hjul og karrosseri.
  • Sporvidden skal være uændret i forhold til det eller de mål, der fremgår af typegodkendelsen eller den originale fabriksudførelse. Der tillades dog en forøgelse af sporvidden på 20 mm i forhold til den mindste tilladte sporvidde ifølge typegodkendelsen. Spacers må ikke benyttes, medmindre de hører til de pågældende fælge og bærer eksempelvis en TÜV-godkendelse sammen med fælgene.
  • Dækomkredsen skal svare til den, der gælder for de typegodkendte dæk, dog med en tolerance på +/- 5 pct. I praksis kan man altså montere andre dimensioner af dæk og fælge, blot man ikke ændrer mere end 5 pct. på dækomkredsen. Spørg din forhandler om de konkrete mål. Fælgstørrelsen må ændres, hvis ovenstående punkter overholdes. Dækbredden må også ændres. Man skal blot sikre, at dækstørrelsen passer til fælgen, og at forholdet mellem dækbredden foran og bagtil bevares uændret.  

Tekniske begreber om fælge

Dæk og fælge har en lang række tekniske begreber, som nok kun de færreste kender. Her er en kort forklaring:

  • Indpresningsdybde er afstanden mellem fælgens centerlinie og fælgens anlægsflade mod navet. På biler typegodkendt efter 15. marts 1990 er indpresningsdybdden på standardfælgene angivet på typegodkendelsen. Er den mindste indpresningsdybde angivet til eksempelvis 35 mm, tillades det at montere fælge med indpresningsdybder ned til 25 mm. Indpresningsdybden er ofte stemplet ind i fælgen med mærket "Et" eller "e".
  • Sporvidde er afstanden mellem centerlinien ved højre og venstre hjul.
  • Bolt-cirkeldiameter er det mål, der angiver diameteren på den cirkel, der løbet gennem centrum af hullerne. Vælg i øvrigt altid fælge, som centreres både af hjulboltene og navhullet evt. med centreringsring. Det sikrer den bedst mulige afbalancering.

FDM hjælper ofte medlemmer, før de skal vælge dæk eller fælge. Som medlem har du adgang til vores tekniske eksperter, der kan vejlede dig før købet.

Kontakt FDM Rådgivning