AutoIndex 2024: Bilejernes tilfredshed falder for andet år i træk

Bilejernes tilfredshed går igen nedad i dette års AutoIndex-undersøgelse, hvor Cupra er ny i feltet. Samtidig er der sket en række interessante forskydninger blandt de 23 bilmærker, hvor BMW igen løber af med sejren, mens Tesla og Skoda suser mod bunden.

AutoIndex-logo i skærm på Ipad
Nyhed

Hvert år bliver bilejerne bedt om at vurdere deres bil, forhandler og værksted i AutoIndex-undersøgelsen, som Motor har bragt hvert år siden 2003. For andet år i træk går den gennemsnitlige tilfredshed tilbage, og kun fire af de 23 bilmærker har en bedre score end sidste år.

Suzuki er steget mest, og det kommer ikke helt bag på Motors biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen:

– I en tid med fokus på pengepungen og svingende forbrugertillid klarer Danmarks økonomiske bilmærke sig godt hos ejerne. Det er ikke avancerede biler, men de er driftssikre og økonomiske, og de har en god garanti. Det giver en flot placering, der især er en cadeau til deres stabile forhandlere og værksteder.

Han henviser til, at Suzuki nu samlet ligger nummer seks, hvor mærket sidste år lå på plads nummer 11.

Årets næstbedste fremgang ses hos Nissan, der går fra nummer 15 til en ottendeplads og dermed er med blandt de bilmærker, der ligger over gennemsnittet i undersøgelsen.

– Det er til gengæld mere overraskende, for Nissan har kun to modeller, der fylder, og det er Qashqai og Ariya. Men de har fået en fin plads i bilejernes hjerter, og Nissan har et veletableret net af forhandlere og værksteder, der er i stand til at løse de problemer, bilejerne måtte få, siger Søren W. Rasmussen.

Mest solgte bilmærke skuffer

Den status har Tesla ikke, for selvom salget brager derudad, og bilmærket var det mest solgte i Danmark i 2023, så er mærket dumpet ned på en 19.-plads fra sidste års 10.-plads.

– Der er tale om et hypet bilmærke, der ikke kan leve op til den succes, det har fået. Tesla ligger i bund, når det gælder forhandler og værksted, hvilket ikke er så underligt, da der kun er få fysiske salgssteder og værksteder, og det meste af kontakten med kunderne foregår online. Men nu ser vi også, at vurderingen af bilen bliver lavere, fordi den skuffer ejerne, og det kan ses på „bundlinjen“ i AutoIndex, forklarer Motors biltekniske redaktør.

Skoda drøner også nedad i årets undersøgelse og ligger nu nummer 16 i stedet for sidste års sjetteplads.

– Mærkets billigste model, Citigo, er udgået. Den gav ejerne en stor positiv oplevelse, fordi de fik god kvalitet til en billig pris. Nu har mærket dyrere modeller som Enyaq, Karoq og Kodiaq, og de lever ikke i samme grad op til forventningerne til forholdet mellem pris og kvalitet, siger Søren W. Rasmussen.

Nyt mærke i undersøgelsen i år er Cupra, der har solgt så tilpas mange biler de senere år, at
der er statistisk sikkerhed for resultatet. Mærket kommer ind midt i feltet som nummer 12. Mitsubishi er røget ud, og mange nye bilmærker er ikke på listen, fordi de ikke har været på markedet længe nok.

Bilens egenskaber

Kun tre mærker oplever fremgang – Honda, Suzuki og Nissan – og gennemsnittet er faldet med 0,7 procent i
forhold til sidste år. Tesla har oplevet det næststørste fald og går fra femte- til tiendepladsen.

Skoda har det største fald og dumper fra nummer ni til nummer 15. Dacia er tæt på at overhale Fiat og Opel i bunden, men forbliver sidst.

BMW-ejere er de mest tilfredse med oplevelserne med deres bil efterfulgt af Mercedes-Benz og Volvo.

Forhandlerens præstation

Toyota sidder sikkert på tronen på listen over bilejernes tilfredshed med forhandleren. Det har bilmærket gjort i
samtlige undersøgelser siden begyndelsen i 2003.

Syv bilmærker oplever beskeden fremgang – størst hos Opel med en stigning på 1,1 procent. Tesla bytter plads med Fiat og ender på sidstepladsen i dette delresultat med et fald på hele fem procent.

Gennemsnittet er faldet med 0,6 procent i forhold til sidste år.

Værkstedets evner

Toyota er også her i toppen – som i alle årene – og bilmærket har her fremgang, modsat i den samlede score i de øvrige delresultater. Det vel at mærke i en delkategori, hvor gennemsnittet falder mest, men stadig er det
højeste blandt alle delresultaterne.

I alt oplever syv mærker fremgang – størst er den hos Opel og Dacia. Audi har størst tilbagegang og ligger i bunden sammen med Skoda, Tesla og Fiat.

Tak for indsatsen

Blandt de mange bilejere, der har været med i AutoIndex , er der ved lodtrækning fundet tre heldige deltagere, der hver har vundet et rejsegavekort på 5.000 kr. til FDM travel:

Torben Sprenger, Gråsten
Pia Dannerfeldt, Frederikssund
Peter Bjerregaard, Nørresundby

Få råd og vejledning hos FDM

Husk, at du som medlem af FDM altid kan få råd, vejledning og hjælp, hvis du oplever problemer med din bil, din forhandler eller dit værksted.

Kontakt rådgivningen