Alfa Romeo Giulia - italiensk charme

Motors vurdering
Alfa Romeo Giulia
- Design
- Udstyr
- Køreegenskaber
- Ikke tre års garanti
- Ikke splitbagsæde
- Sædekomfort
Fabriksdata
-
Motor2.2 liter - 4 cyl.
-
CO2 udledning109 g/km
-
Effekt150 hk
-
Moment380 Nm
-
Topfart220 km/t.
-
Acc. (0-100)8,4 sek.
-
Køreklar vægt1.490 kg
-
Maks. påhængsvægt1.600 kg
-
Bagagerum480 liter
-
Akselafstand282 cm
-
MålL:464 cm B:186 cm H:144 cm
Motors tal
- Målt forbrug 23 km/l
- Beregnet økonomi 5,06 kr./km
Der er skruet op for designelementerne, og man kan ikke undgå at blive glad, hver gang man går Giulia i møde. Giulia slutter sig til kredsen af biler med baghjulstræk og har på det område et-fællesskab med premiumbiler som Jaguar XE og Mercedes-Benz C.
Motoren er nyudviklet og er bygget helt i aluminium. Det deraf følgende vægttab giver sammen med et lavtliggende motorfundament i aluminium et lidt lavere tyngdepunkt, og det er samtidig basis for en vægtfordeling, der er helt i balance mellem for- og baghjul.
På FDM Jyllandsringen klarede den styreglade italiener både undvigemanøvrer og kurvekørsel til topkarakter.
Styretøjet er placeret foran motoren og er derved også sænket. Det er med til at give Giulia sin karakter, og det er længe siden, at vi har prøvet en bil med så direkte en styring – en egenskab, der går igen ved både motorvejskørsel og på snoede landeveje.
Læs også: Motors test af Jaguar XE
I denne udgave er motoren til gengæld ikke rigtig med til at understrege bilens dynamik. Bevares, den kan sagtens følge med konkurrenterne, men den er rå i sin gang og savner den finesse, som bilen ellers lægger op til. Vi har prøvet Giulia med den ligeledes nye toliters benzinmotor, og den giver bilen en finere karakter. Den dukker op senere på året og skal nok være værd at se nærmere på.

Mere sjov end praktisk
På FDM Jyllandsringen klarede den styreglade italiener både undvigemanøvrer og kurvekørsel til topkarakter. På motorvej er undervognen dejlig fast uden at være ukomfortabel, og igen nyder man hver en kilometer.
Til gengæld er bilens indretning ikke så overbevisende. Sæderne savner støtte til lår og ryg, og det er en decideret svipser at lave en bil, hvor man ikke kan lægge bagsæderyglænet ned. Det fås som ekstraudstyr, men det er en ringe trøst, når først bilen er bygget.
Bagsædepladsen er hæderlig med en lidt kneben loftshøjde, men o.k. plads til fødder og knæ. Kardantunnellen stjæler en del plads ved midtersædet, og den lave siddeposition gør det lidt svært at komme ind og ud af bilen. Ved forsæderne glæder man sig over en intuitiv drejeknap mellem forsæderne. Navigationsanlægget er ekstraudstyr og er ikke på dansk.
Flere foto af Alfa Romeo Giulia
Tilbage