Alfa Romeo Giulia forfra
Biltest

Alfa Romeo Giulia - italiensk charme

Designet af Alfa Romeo Giulia imponerer på afstand, men den italienske skønhed kan også tåle at blive set efter i sømmen.
Alfa Romeo Giulia lygter

Motors vurdering

Alfa Romeo Giulia

23,8 km/l
Diesel
478.880 kr.
  • Design
  • Udstyr
  • Køreegenskaber
  • Ikke tre års garanti
  • Ikke splitbagsæde
  • Sædekomfort
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.2 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    109 g/km
  • Effekt
    150 hk
  • Moment
    380 Nm
  • Topfart
    220 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,4 sek.
  • Køreklar vægt
    1.490 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.600 kg
  • Bagagerum
    480 liter
  • Akselafstand
    282 cm
  • Mål
    L:464 cm B:186 cm H:144 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 23 km/l
  • Beregnet økonomi 5,06 kr./km

Sikkerhed

2016
Luk

Der er skruet op for designelementerne, og man kan ikke undgå at blive glad, hver gang man går Giulia i møde. Giulia slutter sig til kredsen af biler med baghjulstræk og har på det område et-fællesskab med premiumbiler som Jaguar XE og Mercedes-Benz C.

Motoren er nyudviklet og er bygget helt i aluminium. Det deraf følgende vægttab giver sammen med et lavtliggende motorfundament i aluminium et lidt lavere tyngdepunkt, og det er samtidig basis for en vægtfordeling, der er helt i balance mellem for- og baghjul.

På FDM Jyllandsringen klarede den styreglade italiener både undvigemanøvrer og kurvekørsel til topkarakter.

Styretøjet er placeret foran motoren og er derved også sænket. Det er med til at give Giulia sin karakter, og det er længe siden, at vi har prøvet en bil med så direkte en styring –  en egenskab, der går igen ved både motorvejskørsel og på snoede landeveje.

Læs også: Motors test af Jaguar XE

I denne udgave er motoren til gengæld ikke rigtig med til at understrege bilens dynamik. Bevares, den kan sagtens følge med konkurrenterne, men den er rå i sin gang og savner den finesse, som bilen ellers lægger op til. Vi har prøvet Giulia med den ligeledes nye toliters benzinmotor, og den giver bilen en finere karakter. Den dukker op senere på året og skal nok være værd at se nærmere på.

Alfa Romeo kabine
Alfa Romeo Giulia har fået startknappen placeret i rattet. Sjovt og anderledes, men også lidt forvirrende de første mange gange.

Mere sjov end praktisk

På FDM Jyllandsringen klarede den styreglade italiener både undvigemanøvrer og kurvekørsel til topkarakter. På motorvej er undervognen dejlig fast uden at være ukomfortabel, og igen nyder man hver en kilometer.

Til gengæld er bilens indretning ikke så overbevisende. Sæderne savner støtte til lår og ryg, og det er en decideret svipser at lave en bil, hvor man ikke kan lægge bagsæderyglænet ned. Det fås som ekstraudstyr, men det er en ringe trøst, når først bilen er bygget.

Bagsædepladsen er hæderlig med en lidt kneben loftshøjde, men o.k. plads til fødder og knæ. Kardantunnellen stjæler en del plads ved midtersædet, og den lave siddeposition gør det lidt svært at komme ind og ud af bilen. Ved forsæderne glæder man sig over en intuitiv drejeknap mellem forsæderne. Navigationsanlægget er ekstraudstyr og er ikke på dansk.