Alfa Romeo Stelvio – designer-SUV med skønhedsfejl
Motors vurdering
Alfa Romeo Stelvio
- Design
- Kabine
- Drivlinje
- Mangler adaptiv fartpilot
- Infotainmentsystem
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor2.2 liter - 4 cyl.
-
CO2 udledning161 g/km
-
Effekt190 hk
-
Moment450 Nm
-
Topfart210 km/t.
-
Acc. (0-100)7,6 sek.
-
Køreklar vægt1.660 kg
-
Maks. påhængsvægt1.700 kg
-
Bagagerum525 liter
-
Akselafstand282 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 8
-
MålL:469 cm B:190 cm H:169 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 6,10 kr./km
Alfa Romeo har givet mærkets foreløbig eneste SUV, den store Stelvio, endnu en mindre opfriskning. For et års tid siden prøvede vi Stelvio i en særlig Edizione-version, som var spækket med udstyr og alligevel var billigere end standardversionen Super. Denne gang hedder udstyrsversionen Sprint, og her er prisen 60.000 kr. højere end Super.
For den merpris får man en del udstyr, som mangler i Super, blandt andet en såkaldt assistentpakke, der byder på detaljer som automatisk op- og nedblænding, en ret effektiv blindvinkelalarm og skiltegenkendelse (med vognbaneassistenten aktiveret) samt træthedsovervågning.
Læs også: Motors test af Land Rover Discovery
Til gengæld glimrer en væsentlig detalje som adaptiv fartpilot ved sit fravær i denne udstyrsversion.
Sportsligt præg
Udstyret omfatter også parkeringssensor for og bag samt bakkamera, og 8,8-tommers skærmen er nu berøringsfølsom og indeholder navigation. Skærmen er stadig ret lav, så den er ikke specielt let at aflæse.
Det hjælper heller ikke på helhedsindtrykket, at der ikke er danske menuer, og at betjeningen ikke er synderlig intuitiv.
Læs også: Motors test af Mercedes-Benz GLB
Som navnet Sprint afslører, prøver Alfa Romeo at forlene den nye udstyrsvariant med et lidt mere sportsligt præg, som understreges af sorte designdetaljer udvendigt, mens kabinen byder på sportsrat og pedaler i aluminium.
Fin drivlinje
Testbilen var udstyret med den 2.2-liters dieselmotor med 190 hk, som vi tidligere har prøvet, og som stadig gør en god figur i den baghjulstrukne bil.
Stelvio Sprint er udstyret med et ottetrins automatgear, som passer fint til motoren. Det skifter generelt pænt, om end skiftene kan være lidt uskønne og abrupte ved decelleration.
Læs også: Motors test af Range Rover Evoque
Køredynamisk lider Stelvio stadig lidt under en urolig undervogn og et hidsigt styretøj, særligt når Dynamic-køremodus er slået til i Alfa Romeos DNA-system.
Der er også en ofte udtalt krængning ved kurvekørsel, ligesom bilen stadig ikke er sluppet af med en irriterende tendens til at skrubbe over forhjulene, når man drejer skarpt ved lav fart, for eksempel ved parkeringsmanøvrer.
Nok er Stelvio en af de flotteste SUV’er på markedet – men den er altså ikke uden skønhedsfejl.