Range Rover Evoque - luksus i terrænet
Motors vurdering
Range Rover Evoque
- Kabine
- Firehjulstræk
- Udstyr
- Adaptiv fartpilot er ej standard
- Udsyn bagud
Fabriksdata
-
Motor2.0 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning176 g/km
-
Effekt180 hk
-
Moment430 Nm
-
Topfart205 km/t.
-
Acc. (0-100)9,3 sek.
-
Køreklar vægt2.060 kg
-
Maks. påhængsvægt2.000 kg
-
Bagagerum472 liter
-
Akselafstand268 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 6
-
MålL:437 cm B:199 cm H:165 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 7,10 kr./km
Okay, der er nok ikke mange, der nænner at køre sin Evoque ud gennem et mudret traktorspor, der ender i en ret dyb sø med store sten og stejle sider. Og med mindre man partout skal den vej, er der da heller ingen grund til det. For vi har prøvet, og vi kan melde tilbage: At det kan den godt klare!
Den er endda rigtig god til det, og det er faktisk heller ikke en særlig krævende opgave for føreren, for med den indbyggede luftaffjedring kan man øge frihøjden, og via den ekstra betjeningsskærm i midten kan man fortælle bilen, at nu skal man køre i krævende terræn.
Læs også: Motors prøvekørsel af Audi Q8
Så indstiller bilen selv firehjulstræk, gearkasse, affjedring, antispin-systemer og ikke mindst styretøj og speeder, så det føles som en meget enkel opgave at komme frem. Det er dog noget af en underdrivelse, for i virkeligheden præsterer bil og fører tilsammen noget, som man ikke kunne gøre i ret mange andre biler.
Luksus og mere plads
Det er den nye generation af Range Rover Evoque, vi er ude at prøve, og det er en bil, der imponerer. Den er vokset betydeligt i kabinen, så man nu faktisk kan bruge bagsædet, som det er tiltænkt: Nemlig til passagerer. Også bagagerummet er vokset, og det gør bilen mere anvendelig i hverdagen.
Læs også: Motors prøvekørsel af Range Rover Velar
Men det er alligevel bag rattet, at de bedste oplevelser fås. For også på lande- og motorvej kører Evoque på en måde, så man begejstres. Den relativt nye toliters dieselmotor løser køreopgaven udmærket, men høres desværre også tydeligt.
Affjedringen er derimod til den meget komfortable side, og sammen med automatgearet og den ret lækre kabine bliver opholdet bag rattet rart. Vi savner nok lidt bedre fralægningsmuligheder til bl.a. en mobiltelefon og slik, men samlet set er oplevelsen på et højt niveau.
Digitalt bakspejl
Der er et hav af tekniske nyheder i den nye generation af Evoque, men særligt det digitale indvendige bakspejl er et par ord værd. Det fungerer via et kamera, der er er placeret bag på taget, og som filmer bagud.
Læs også: Motors test af Mercedes-Benz GLE - terrængående miljøbil
Billedet vises på skærmen, der er udformet som et almindeligt bakspejl, og som også kan omstilles til den gammeldags funktion. Fordelen er et mere vidvinklet synsfelt, og at det kompenserer for den ret lille bagrude og gør det muligt at se cyklister. Det er også muligt at se bagud fra begge forsæder.
Ulempen er, at man bl.a. ikke kan se bagsædepassagererne, og at det er svært at se skarpt på lang afstand. Samlet set er det en god oplevelse, men det kræver tilvænning.
Gode priser
Vi har egentlig testet en særlig udgave, der hedder 1st Edition, men den er nu udsolgt, og vi angiver derfor prisen for topmodellen HSE. Der er i runde tal 100.000 kr. i spring fra S til SE og igen til HSE, og det betyder, at en stadig udmærket udstyret S’er koster fra 568.000 kr.
Læs også: Motors test af Tesla Model X
Det er en skarp pris al den stund, at den inkluderer automatgear og et ret højt udstyrsniveau. Der er en næsten uendelig lang liste over ekstraudstyr, og på den måde kan man skabe sig en bil efter eget ønske.
Prisen løber naturligvis i vejret, men sammenlignet med konkurrenterne er den nye Evoque bestemt ikke dyr.