Range Rover Evoque set forfra
Biltest

Range Rover Evoque - luksus i terrænet

Den nye Range Rover Evoque byder på lækker indretning, flotte detaljer og unik fremkommelighed. På landevejen er den også i sit es.
Range Rover Evoque set bagfra

Motors vurdering

Range Rover Evoque

14,9 km/l
Diesel
761.880 kr.
  • Kabine
  • Firehjulstræk
  • Udstyr
  • Adaptiv fartpilot er ej standard
  • Udsyn bagud
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    176 g/km
  • Effekt
    180 hk
  • Moment
    430 Nm
  • Topfart
    205 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,3 sek.
  • Køreklar vægt
    2.060 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.000 kg
  • Bagagerum
    472 liter
  • Akselafstand
    268 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 6
  • Mål
    L:437 cm B:199 cm H:165 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 7,10 kr./km

Sikkerhed

2019
Luk

Okay, der er nok ikke mange, der nænner at køre sin Evoque ud gennem et mudret traktorspor, der ender i en ret dyb sø med store sten og stejle sider. Og med mindre man partout skal den vej, er der da heller ingen grund til det. For vi har prøvet, og vi kan melde tilbage: At det kan den godt klare!

Den er endda rigtig god til det, og det er faktisk heller ikke en særlig krævende opgave for føreren, for med den indbyggede luftaffjedring kan man øge frihøjden, og via den ekstra betjeningsskærm i midten kan man fortælle bilen, at nu skal man køre i krævende terræn.

Læs også: Motors prøvekørsel af Audi Q8

Så indstiller bilen selv firehjulstræk, gearkasse, affjedring, antispin-systemer og ikke mindst styretøj og speeder, så det føles som en meget enkel opgave at komme frem. Det er dog noget af en underdrivelse, for i virkeligheden præsterer bil og fører tilsammen noget, som man ikke kunne gøre i ret mange andre biler.

Range Rover Evoque kabine
Førerpladsen emmer af luksus, og flotte materialer og en o.k. finish kendetegner bilen.

Luksus og mere plads

Det er den nye generation af Range Rover Evoque, vi er ude at prøve, og det er en bil, der imponerer. Den er vokset betydeligt i kabinen, så man nu faktisk kan bruge bagsædet, som det er tiltænkt: Nemlig til passagerer. Også bagagerummet er vokset, og det gør bilen mere anvendelig i hverdagen.

Læs også: Motors prøvekørsel af Range Rover Velar

Men det er alligevel bag rattet, at de bedste oplevelser fås. For også på lande- og motorvej kører Evoque på en måde, så man begejstres. Den relativt nye toliters dieselmotor løser køreopgaven udmærket, men høres desværre også tydeligt.

Affjedringen er derimod til den meget komfortable side, og sammen med automatgearet og den ret lækre kabine bliver opholdet bag rattet rart. Vi savner nok lidt bedre fralægningsmuligheder til bl.a. en mobiltelefon og slik, men samlet set er oplevelsen på et højt niveau.

Range Rover Evoque bagagerum
Bagagerummet er blevet en del større og rummer nu 472 liter. Bagsædets ryglæn kan foldes forover for mere bagageplads.

Digitalt bakspejl

Der er et hav af tekniske nyheder i den nye generation af Evoque, men særligt det digitale indvendige bakspejl er et par ord værd. Det fungerer via et kamera, der er er placeret bag på taget, og som filmer bagud.

Læs også: Motors test af Mercedes-Benz GLE - terrængående miljøbil

Billedet vises på skærmen, der er udformet som et almindeligt bakspejl, og som også kan omstilles til den gammeldags funktion. Fordelen er et mere vidvinklet synsfelt, og at det kompenserer for den ret lille bagrude og gør det muligt at se cyklister. Det er også muligt at se bagud fra begge forsæder.

Ulempen er, at man bl.a. ikke kan se bagsædepassagererne, og at det er svært at se skarpt på lang afstand. Samlet set er det en god oplevelse, men det kræver tilvænning.

Range Rover Evoque skærme
Der er to skærme i midten, hvorfra man styrer navigationsanlæg og bilens generelle funktioner.

Gode priser

Vi har egentlig testet en særlig udgave, der hedder 1st Edition, men den er nu udsolgt, og vi angiver derfor prisen for topmodellen HSE. Der er i runde tal 100.000 kr. i spring fra S til SE og igen til HSE, og det betyder, at en stadig udmærket udstyret S’er koster fra 568.000 kr.

Læs også: Motors test af Tesla Model X

Det er en skarp pris al den stund, at den inkluderer automatgear og et ret højt udstyrsniveau. Der er en næsten uendelig lang liste over ekstraudstyr, og på den måde kan man skabe sig en bil efter eget ønske.

Prisen løber naturligvis i vejret, men sammenlignet med konkurrenterne er den nye Evoque bestemt ikke dyr.