Mercedes-Benz GLB set forfra
Biltest

Mercedes-Benz GLB - mægtig modebil

De høje SUV’er bliver ved med at dukke op i nye udgaver. Senest er Mercedes-Benz GLB kommet til, og den byder på noget så sjældent for premiummærket som „meget bil for pengene“.
Mercedes-Benz GLB set bagfra

Motors vurdering

Mercedes-Benz GLB

12,3 km/l
Diesel
539.900 kr.
  • Plads
  • Indretning
  • Førerplads
  • Forbrug
  • Ikke tre års garanti
  • Apple CarPlay ikke standard
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    183 g/km
  • Effekt
    224 hk
  • Moment
    350 Nm
  • Topfart
    236 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.800 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.000 kg
  • Bagagerum
    570 liter
  • Akselafstand
    283 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 2
  • Mål
    L:463 cm B:183 cm H:166 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 5,30 kr./km

Sikkerhed

2019
Luk

Den er kantet og ganske rummelig, den nye Mercedes-Benz GLB, der byder sig til i en klasse, hvor vi tidligere har mødt biler som Audi Q3, BMW 1-serie og Volvo XC40. Nu er Mercedes-Benz også klar til at fange de kunder, der er vilde med den nye, moderne biltype.

Man sidder således højt over vejbanen, har let ved at komme ind- og ud af bilen, og mødes generelt af en meget fin rummelighed ved både for- og bagsæderne.

Mercedes-Benz GLB kabine
Førerpladsen er lækkert udformet med digitalt cockpit og en stor skærm, der er flot integreret. Gearvælgeren er placeret ved rattet.

Høj, men skarp pris

I denne testede udgave er der tale om en veludstyret bil med firehjulstræk, en benzinmotor med hele 224 hestekræfter og en kabine, hvor bl.a. et længdejusterbart bagsæde øger brugsværdien.

Læs også: Motors test af BMW X1

Og som noget vigtigt for denne klasse kan GLB i denne udgave trække hele to tons på krogen. Så uanset om det er en campingvogn, en hestetrailer eller en båd, der skal slæbes rundt i landet, så er GLB klar.

Prisen for denne testede udgave er 540.000 kr., og det er en skarp pris. Ok – der skal nok lige suppleres med en sikkerhedspakke og en Premium Plus-pakke til noget, der ligner 100.000 kr. tilsammen, men så er bilen også komplet. Selvom det lyder af mange penge, må man konstatere, at både Audi, BMW og Volvo let bliver endnu dyrere.

Mercedes-Benz GLB display
Det digitale instrumenthus kan tilpasses flere layouts, så man kan vælge den indstilling, der bedst passer ens ønsker. Alle tekster er på dansk.

Rar køreposition

GLB er størrelsesmæssigt næsten på niveau med den dyrere GLC, der er næste skridt i det GL-univers, der hos Mercedes betyder høje SUV’ere.

Men GLB er bygget en smule smartere end GLC, og bl.a. er dørene udformet, så de dækker en del af panelet under dørtrinnet, og det betyder, at afstanden ind til sæderne er mindre, og at panelet altid er rent og pænt, så man slipper for at få mudder på bukserne, når man skal ind og ud af bilen.

Læs også: Motors test af Volvo XC40

Man sidder dejlig højt, og sammen med den ret lodrette forrude har man en klar fornemmelse af at køre i en bil, der skiller sig ud fra mængden. På den måde er GLB meget vellykket i sin konstruktion.

Mercedes-Benz GLB bagagerum
Bagagerummet er stort og let tilgængeligt. Man kan skubbe bagsædet frem og tilbage og på den måde fordele pladsen mellem bagage og bagsædets passagerer.

Næsten for kraftig motor

Testbilen er den næstkraftigste model i programmet, og med 224 hestekræfter er den næsten en kende for kraftig til den mere afslappede kørestil, GLB ellers lægger op til. Særligt ved igangsætninger går det let hurtigere, end man ønsker, og selvom dobbeltkoblingsgearkassen egentlig skifter pænt, er det næsten for meget af det gode.

Vi peger derfor på dieseludgaven GLB 220 d 4Matic som et mere passende valg. Den er endda en smule billigere, og da den samtidig retter lidt op på det ellers ret høje forbrug i denne testede version, vil den på alle måder være et bedre valg.

Læs også: Motors test af Audi Q3

På lande- og motorvej kører Mercedes-Benz GLB meget komfortabelt, og det er en bil, man lynhurtigt bliver dus med. Den er simpelthen rar at køre.

Men vi savner en adaptiv fartpilot i bilen, og den er en del af den omtalte sikkerhedspakke til 42.000 kr. Den burde Mercedes helt klart have gjort til standard i stedet for at fokusere så meget på en lav grundpris. Men når det er sagt, så er den samlede oplevelse af GLB meget positiv.