Land Rover Discovery - terrængående luksus
Motors vurdering
Land Rover Discovery
- Terrænegenskaber
- Komfort
- Trækevne (2.500 kg)
- Sikkerhedspakke skal tilkøbes
- Forbrug
- Gennemtæringsgaranti
Fabriksdata
-
Motor2.0 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning183 g/km
-
Effekt180 hk
-
Moment430 Nm
-
Topfart189 km/t.
-
Acc. (0-100)10,5 sek.
-
Køreklar vægt2.105 kg
-
Maks. påhængsvægt2.500 kg
-
Bagagerum963 liter
-
Akselafstand274 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 6
-
MålL:460 cm B:207 cm H:173 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 5,90 kr./km
Efter at have være produceret i mere end en halv million eksemplarer er det blevet tid til et tiltrængt facelift til Land Rover Discovery Sport, som er mærkets billigste model.
Udvendigt er nyhederne mest at finde ved fronten, der har fået LED-forlygter, en ny grill og mindre justeringer af linjerne.
Læs også: Motors test af Range Rover Evoque
Indvendigt er der derimod sket en hel del, og nyt er den store trykskærm med bedre infotainmentmuligheder, de nye materialekvaliteter og de bedre sæder. Det giver alt sammen mulighed for at designe bilens interiør, som man vil.
Bedre firehjulstræk
På den tekniske side er det særligt firehjulstrækket, der er forbedret. Discovery Sport har arvet teknikken fra den ret nye Range Rover Evoque.
Det betyder, at alle udgaver nu har automatgear og det særlige Terrain Response 2-system, hvor man let kan vælge mellem fire funktioner (Komfort, Sand, Græs-Grus-Sne, Mudder eller Hjulspor).
Læs også: Motors test af Mercedes-Benz GLB
Det giver bilen fremragende mulighed for at køre på selv krævende underlag, hvilket altid har været en grundlæggende egenskab ved en Land Rover.
Også ved kørsel med en tung påhængsvogn er firehjulstrækket et plus, og her er grænsen hele 2,5 tons på krogen.
Stort motorprogram
Vi har prøvet udgaven med mindste dieselmotor, som er fabrikkens egen toliters med 180 hk. Den fås også i en mere peppet udgave med hele 240 hk, og så omfatter motorprogrammet desuden to benzinversioner med henholdsvis 200 og 250 hk.
Den lille dieselmotor gør det godt, og man savner ikke flere kræfter. Sammen med automatgearet er kørslen afslappet, og man fornemmer helt klart, at bilen er mere sat op til komfortabel kørsel end rå kørsel i terrænet.
Læs også: Motors test af Audi Q3
Motorprogrammet er i øvrigt nu udstyret med et 48-volts mildhybrid-system. Det fungerer ved, at en elmotor trækker med sammen med dieselmotoren ved igangsætning og ved accelerationer. Elmotoren får sin energi fra et batteri, der oplades, når man triller ned ad en bakke eller bremser let.
Systemet er ikke mærkbart ved almindelig kørsel, men bidrager til et mindsket brændstofforbrug. Ikke at bilen dermed bliver en sparegris, men med 14,3 km pr. liter er den bedre end tidligere.
En egentlig plugin-hybrid er annonceret, men er endnu ikke dukket op i det officielle modelprogram.
Sikkerhedspakke skal tilkøbes
Som udgangspunkt er udstyret ikke imponerende, men Land Rover har et meget stort udstyrsprogram, hvor næsten alt fås.
Vigtigst af alt er en udstyrspakke til 25.000 kr., der omfatter en adaptiv fartpilot, advarsel for biler i den blinde vinkel samt en nødbremse, der virker ved højere hastigheder. Det burde alt sammen naturligvis være standard i så dyr en bil, så husk at bestille den pakke med.
Læs også: Motors test af Volvo XC60
Den adaptive fartpilot fungerer naturligvis o.k. på motorvej, men vi oplevede, at den til tider var lidt hård i sin nedbremsning, når f.eks. en bil trækker ind foran en i vognbanen, og det går ud over komforten. Det er set bedre, og her har Land Rover derfor et udviklingspotentiale.
Ellers er bilen en fin oplevelse, og har man behovet, kan den endda bestilles med plads til syv personer for en merpris på 25.000 kr.