Audi A4 forfra
Fotograf:

Foto

Karsten M. Lemche
Biltest

Audi A4 - av, for en Audi

Audi A4 emmer af køreglæde, plads og bekvemmelighed. Designet er konservativt, men A4 fås med stort set alt i moderne udstyr til komfort og sikkerhed. Motor guider dig til bedste køb af alletiders A4.
Audi A4 bagfra

Motors vurdering

Audi A4

25,0 km/l
Diesel
498.995 kr.
  • Motor
  • Komfort
  • Køreglæde
  • Udstyrspriser
  • Ikke danske menuer
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    104 g/km
  • Effekt
    150 hk
  • Moment
    320 Nm
  • Topfart
    221 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.505 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.900 kg
  • Bagagerum
    480 liter
  • Akselafstand
    282 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:473 cm B:184 cm H:143 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 20 km/l
  • Beregnet økonomi 4,45 kr./km

Sikkerhed

2015
Luk

Audi A4 har rødder tilbage til 1972, da første generation af Audi 80 så dagens lys. Siden er der solgt ikke færre end 12 millioner biler af først Audi 80 og siden Audi A4, som modelrækken i 1994 skiftede navn til. Dermed er det både med historiens ballast og en stor succes i ryggen, at Audi nu lancerer niende generation af A4.

Hvis man ikke hører til de helt trofaste Audi-ejere, kan det nok være svært i forbifarten at skelne denne nye generation fra de seneste udgaver, og det er et udslag af Audis konservative designpolitik. Men alt er nyt, og først og fremmest står den på en ny platform, der hedder MLB evo, og som vi første gang hilste på i den store Audi Q7. Platformen er kendetegnet ved, at motoren ligger på langs, og at den fra starten er skabt til firehjulstrækket quattro, som er Audis store varemærke, men som ikke alle udgaver har.

Den rekordlave luftmodstandskoefficient på 0,23 resulterer da også i meget gunstige forbrugstal.

Læs også: Motors test af Jaguar XF

Den nye platform har også kastet en større bil af sig, og i forhold til ottende generation er A4 blevet både længere og bredere, og så har den fået en større akselafstand til gavn for mere plads, der særligt kommer bagsædepassagererne til gode. Kun højden er reduceret, og det er primært gjort for at mindske bilens luftmodstand til fordel for et lavere brændstofforbrug.

Den rekordlave luftmodstandskoefficient på 0,23 resulterer da også i meget gunstige forbrugstal. Den mest økonomiske dieselversion kører således 25 km pr. liter, mens den mest økonomiske benziner ruller 20,4 km pr. liter. Flotte tal, der endda ikke ligger voldsomt langt fra det, vi kunne opnå i vores test i vinterføre og på vinterdæk.

Audi A4 kabine
Førerpladsen er lækkert og stilrent udformet med tydelige instrumenter og en stor midterkonsol med gode fralægningspladser og kopholdere.

To karrosserier

På vanlig Audi-facon fås A4 som firedørs sedan og som femdørs stationcar, der hos Audi hedder Avant. Begge udgaver er flot udformet med den store Audi-grill med de fire Audi-ringe i fronten. Ringene symboliserer de fire bilmærker, der i sin tid blev til Auto Union, hvoraf Audi var det ene. Motorklappen går nu helt ud over hjulkasserne og danner en flot linje ned til forskærmen. Den linje fortsætter langs dørene og helt rundt til bagklappen, hvor den på sedanen afgrænser en lille indbygget spoiler, der er med til at forbedre aerodynamikken. Det ser godt ud!

Sidespejlene er samtidig flyttet ned på dørsiderne, og bagtil kan baglygterne være af LED-typen (ekstraudstyr), hvorved de er med til at give bilen et særegent udtryk.

Læs også: Motors prøvekørsel af Mercedes-Benz C-klassen

Forlygterne er som standard af xenon-typen, men man kan købe LED-forlygter som ekstraudstyr. Billigste løsning er de stationære af slagsen, mens de avancerede Matrix-lygter, der kan variere lyskeglen alt efter trafikken og omgivelserne, er en af de dyre og store fornøjelser at køre rundt med. Det virker forbløffende godt, men er med sin pris på 41.245 kr. et af de krydser på bestillingslisten, der kræver lidt tilløb.

I alle tilfælde er forlygterne dog så gode, at Audi har valgt at erstatte tågeforlygter med en mindre tydelig dårligt-vejr-funktion, der er indbygget i forlygten, som kas­ter et lys lidt ud til siderne fortil, samtidig med at baglygterne også tændes.

Derudover er alle udgaver forsynet med en automatik, der selv tænder for nærlys inklusive baglygter, når det bliver mørkt, eller når vinduesviskerne er tændt.

Audi A4 bagagerum sedan
Som firedørs rummer bagagerummet 480 liter. I firedørsudgaven er nedfældeligt bagsæde ekstraudstyr. Under gulvet er der batteri og reservehjul eller lappekit.

Fornem sikkerhed

Audi A4 er allerede sikkerhedstestet af Euro NCAP til de maksimale fem stjerner, og det er en karakter, der gælder alle varianter i modelprogrammet. Alle udgaver er nemlig forsynet med en aktiv nødbremse, der virker ved hastigheder op til 85 km/t., og som derudover advarer om en mulig kollision helt op til topfarten.

Derudover er selve opbygningen af bilens øvrige sikkerhedselementer godt udført, og det giver flotte resultater i tes­ten. Som ekstraudstyr kan man tilkøbe en turpakke, der omfatter et system, der advarer, hvis man er på vej ud over kantlinjerne i vejbanen. Systemet drejer også selv på rattet, og det virker fint.

Pakken omfatter også en adaptiv fartpilot, der selv holder afstand til forankørende biler, og ved hastigheder op til 65 km/t. tillader systemet, at bilen er stort set selvkørende på motorveje, når man har tilkøbt dette system (+27.000 kr.). Det er en stor hjælp i den daglige pendlertrafik, hvis man kører på trafiktætte strækninger.

Tilkøber man desuden det fabriksmonterede navigationsanlæg, kan man sætte bilen til at køre på fartpilot, og så vil den hele tiden tilpasse den aktuelle fart efter dels de aktuelle fartgrænser, dels efter vejens forløb.

Har man selv lyst til at betjene speederen, kan man i stedet sætte den indbyggede fartbegrænser til at følge de aktuelle fartgrænser, så kommer man aldrig til at køre hurtigere end man må. Det er smart!

En anden smart sikkerhedsdetalje, man kan udruste bilen med, er f.eks. et system, der selv bremser bilen, hvis man er ved at bakke ind i noget eller nogen.

Audi A4 bagagerum stationcar
Bagagerummet rummer 505 liter i stationcaren, og nedfældeligt bagsæde er standard. Under gulvet er der batteri og reservehjul eller lappekit.

Benzin eller diesel?

Motorprogrammet omfatter to benzinudgaver og to dieseludgaver. Mindste benzinmotor kan ikke rigtig svare sig, for der er kun ca. 20.000 kr. op til tolitersmotoren med 190 hk. Den er helt ny og er som skabt til at køre sammen med den ligeledes helt nye syvtrins dobbeltkoblings-automatgearkasse. Det fungerer godt!

Ejere af ældre Audi-modeller vil nok huske multitronic-gearkassen som en blandet fornøjelse, men den er nu helt erstattet af de nye dobbeltkoblingsgearkasser, S tronic, og det er et rigtig godt bytte.

På dieselsiden står valget mellem en 150- og en 190-hestes udgave af den nye toliters dieselmotor, som ikke har noget at gøre med de udgaver, der har været omfattet af VW-skandalen. De fungerer fremragende, og i modsætning til forgængeren er de udstyret med et luftrensningssystem, der anvender AdBlue-stoffet som tilsætning til udstødningen, hvorved de skadelige kvælstofilter omdannes til det, vi kender fra almindelig luft. Det betyder så, at der ved hvert serviceeftersyn skal påfyldes AdBlue. Man kan bestille bilen med en lille eller en stor AdBlue-tank, så mængden passer til ens kørselsbehov.

Vi peger på dieseludgaven med 150 hk som bedste køb, hvis der skal være god økonomi i valget. Brug hellere penge på et automatgear end på en kraftigere motor. Dog er modelprogrammet skruet sådan sammen, at man er nødt til at vælge den kraftige dieselmotor, hvis man også vil have firehjulstrækket quattro. Det fås nu altid med automatgear som standard.

Topudgaven er en helt igennem pragtfuld treliters sekscylindret dieselmotor. Den fås i udgaver med enten 218 hk eller 272 hk og øger unægtelig køreoplevelsen en del, men øger også prisen til noget, der med et par velvalgte krydser let overstiger en mio. kroner. Dejligt, men også dyrt!

Audi A4 bagsæde
Der er fremragende knæplads og god loftshøjde ved yderpladserne. Til gengæld er midterpladsen nærmest ikkeeksisterende på grund af den store kardantunnel og den store midterkonsol.

Byg din egen drømmebil

Audi har skabt et produktionsapparat, der kan håndtere helt personlige valg af karrosseri, farve, motor, udstyr, indretning og design. Det giver et hav af kombinationsmuligheder, men det giver også mulighed for, at man kan sammenstykke sin helt egen bil efter ønsker om farver på læder, paneler osv.

Som udgangspunkt har alle udgaverne derfor ikke nogen udstyrsbenævnelse. Man kan dog vælge alle udgaver i en Sport-version, hvor man for en merpris på godt 23.000 kr. får sportssæder fortil (de er gode og har mange fine indstillingsmuligheder), 17-tommers alufælge, blanke rudelister og lidt ændret design hist og her. Man får ikke en anden undervogn i den pakke, men det kan tilkøbes separat til alle versioner.

I stedet for standardundervognen kan man enten vælge en justerbar komfortundervogn (21.000 kr.) eller en sportsundervogn (7.500 kr.), og sportsundervognen kan også fås med justerbare støddæmpere (21.000 kr.). Vi har prøvet sidstnævnte, og netop justeringsmuligheden er rigtig rar. Vi vil derfor pege på den justerbare undervogn – enten komfort eller sport – som et vigtigt udstyr. Et andet godt valg er de støjdæmpende sideruder til godt 3.000 kr.

Der er altså udsigt til en noget højere slutpris end den, man ser i prislisterne. Men alt i alt får man en fantastisk bil, der på fin vis matcher de to stærke konkurrenter BMW 3-serie og Mercedes-Benz C-klasse – også på økonomien.

Vi peger samlet set på A4 som bedste valg i denne gruppe, men det er med en lille marginal, og afhængigt af ens ønsker kan de andre biler være mindst lige så gode. Men p.t. er det netop disse tre biler, der udgør toppen af premiumsegmentet, og her står Audi A4 stærkt.