Audi RS4 forfra
Fotograf:
Biltest

Audi RS4 - fuld fart på familien

Det er få biler, som kan matche Audi RS4, hvis der er tale om familietransport med topfart. Trods et råt ydre og de voldsomt mange kræfter under motorhjelmen er den en yderst effektiv rejsevogn, man bare har lyst til at køre, køre og køre i.
Audi RS4 bagfra

Motors vurdering

Audi RS4

11,4 km/l
Benzin
1.350.647 kr.
  • Rå motorkraft
  • God langtursbil
  • Pladsforhold til fire
  • For mange RS-logoer
  • Infotainmentskærm ikke trykbar
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.9 liter – 6 cyl.
  • CO2 udledning
    200 g/km
  • Effekt
    450 hk
  • Moment
    600 Nm
  • Topfart
    250 km/t.
  • Acc. (0-100)
    4,1 sek.
  • Køreklar vægt
    1.938 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.900 kg
  • Bagagerum
    505 liter
  • Akselafstand
    283 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:478 cm B:187 cm H:140 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 12,40 kr./km
Luk

Udvendigt vil de fleste let overse de to diskret placerede tommetykke udstødningsrør og de lidt bredere skærme. Men i kabinen er man ikke i tvivl om, at Audi RS4 er noget særligt. Især efter man har set det femte RS-skilt i kabinen. Lidt underligt, at en bil hvis karakter er at være underspillet, har så mange emblemer i kabinen.

Men det er absolut ikke kun logoerne, der adskiller RS4 fra en almindelige A4 Avant. Motoren har seks cylindre, lædersæderne er dybere og griber fast om kroppen (og har naturligvis også et RS-logo), og så har modellen sine egne visninger i de digitale instrumenter.

Læs også: Motors test af Audi A4 Avant

Udover RS-logoet i midten findes der blandt andet en procentvisning af kraftudnyttelsen. Og efter testturens første bykilometer er tilbagelagt, viser instrumentet, at blot to til tre procent af kræfterne er i brug. Det er nærmest deprimerende få.

Vi triller på motorvejen og kører på tværs af landet. Her stiger kraftudnyttelsesgraden. På 130 km/t.-strækningerne er tallet nu steget til 14 pct., hvilket understreger, hvor stort et kraftoverskud familiebomben fra Audi har. Og hvor lidt man har brug for så mange kræfter i hverdagen.

Audi RS4 kabine
De lækre RS-sæder løfter kvalitetsfornemmelsen i kabinen sammen med alcantara-rattet. Selv på dørsiderne er der alcantara. RS4 føles vitterligt eksklusiv.

Bomben RS4

Og det er de overvældende kræfter fra motoren, som gør Audi RS4 unik. I forhold til forgængeren har RS4 været på slankekur i motorrummet, og hvor der før var en 4.2-liters V8-maskine, er den nu skrumpet ind til 2.9-liter fordelt på seks cylindre.

For at sikre, at modellen ikke bliver langsommere, er der tilføjet to turboladere, så der fortsat er 450 hk, men mere interessant er bundtrækket vokset til 600 Nm. Årsagen til manøvren er jagten på lavere CO2-udslip og bedre brændstofforbrug.

Læs også: Motors test af Mercedes-Benz E-klasse

Men selvom den nye model kører 23 pct. længere på literen, så er det RS4 mellemaccelerationer, der får modellen til at skille sig ud. RS4 er ekstrem hurtig. Især når det går ligeud, og det kræver en mindre rekalibrering af det indre fartkompas, før man kan køre forsvarligt i trafikken.  

Audi RS4 gear
Alcantara-beklædt gearvælger er rart, når det er koldt, og det giver et sportslig look. Foran gearvælgeren er knapper til medieskærmen, der desværre ikke er trykfølsom.

Hurtigt hundebur

Udover chaufføren er der reelt plads til tre personer i RS4 og en hund i det 505 liter regulære bagagerum. Og så kan den trække 1.900 kg på den aftagelige krog. Dermed er den ikke kun en accelerationsbombe, men også en bil, der kan fungere som familiebil i hverdagen.

Ikke mindst på motorvejene, hvor RS4 overrasker positivt som rejsepartner. Man skulle tro, at de hårdt pumpede hjulkasser og de smedede 20”-alufælge betød benhård affjedring, men komforten på langture er vitterlig god. Ikke mindst fordi støjdæmpningen er god, så man ikke er ør i hovedet efter en længere tur.

Læs også: Motors test af Tesla Model S

Dertil kommer, at styretøjet er optimalt vægtet til motorvejskørsel, hvor man gerne vil have føling med bilen, samtidig med at man vil have unødige rystelser sorteret fra.

Audi RS4 fælge
De 20” smedede alufælge bliver hurtigt beskidte af bremsestøvet, der hvirvler ud fra de store røde bremsekalibre. Bremserne har god føling i pedalen og er af høj, høj klasse.

Helt fin på landevej

Baseret på den vellykkede A4 er der god fralægningsplads og kopholdere i RS4. Ærgerligt er blot placeringen af knapper til infotainmentsystemet lige foran kopholderne, så man ufrivilligt kommer til at aktivere en anden radioknap eller en undermenu på medieskærmen. Den er i øvrigt ikke trykfølsom, og på dette punkt er A4 markant efter de nyere trykskærme man finder i A1 og A6.

Efter et par runder står det dog klart, at RS4 er sat op til landevejen.

Men du køber ikke RS4 for medieskærmen. Her er det oplevelsen bag rattet, der tæller. Og her er undervognen velafstemt i forhold til kørsel på landevej.

Styretøjet er involverende, og man bliver hurtigt dus med bilen. Selvom bilen er ekstrem hurtigt accelererende, så er den også ganske underholdende på en landevej med lovlydige hastigheder.  

Audi RS4 motor
Motorrummet er pakket med ledninger, slanger og en sekscylindret motorblok med to turboladere. Der er ikke meget at se, men pakken yder 450 hk og 600 Nm.

Hurtig på bane

Med så mange kræfter vil det være synd ikke at slippe alle hestene løs. Derfor kørte vi forbi FDM Jyllandsringen, hvor RS4 ikke overraskende viste ekstrem acceleration. Det føles blot voldsommere, når man længere tid ad gangen kan holde højrepedalen i bund. De 4,1 sekunder til 100 km/t. føles som at få et cirkelspark i solar plexus.

Efter et par runder står det dog klart, at RS4 er sat op til landevejen. For den krænger en del i svingene, og det mærkes tydeligt, at bilen vejer to tons, når vi nærmer os dækkenes grænser. Det er som at byde en flodhest op til dans, hvor man skal være opmærksom på vægtbalancen hele tiden.

Ny bil, men hvilken? Brug guiden på FDM biler.dk

Alligevel overrasker RS4 ved trods vægten at være let på tå og godt vant til at køre på en racerbane. For den følger umiddelbart chaufførens ønsker om retningsskift. Men de færreste vil køre på bane, men i stedet nyde RS4 som en fantastisk velkørende langtursbil, hvor der også er plads til hele familien. Forbruget er ikke verdensklasse, men i forhold til præstationerne fås heller ikke det meget bedre.