Mercedes-Benz A-klasse - kompakt og elegant
Motors vurdering
Mercedes-Benz A-klasse
- Førerplads
- Udstyr
- Komfort
- Bagsædeplads
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.3 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning123 g/km
-
Effekt163 hk
-
Moment250 Nm
-
Topfart225 km/t.
-
Acc. (0-100)8,0 sek.
-
Køreklar vægt1.480 kg
-
Maks. påhængsvægt1.600 kg
-
Bagagerum370 liter
-
Akselafstand273 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 2
-
MålL:442 cm B:180 cm H:144 cm
Motors tal
- Målt forbrug 21 km/l
- Beregnet økonomi 3,97 kr./km
Sætter du pris på, at din bil kan andet end blot at køre dig fra A til B? Ønsker du samme komfort som hjemme i lænestolen og samme muligheder som på kontoret?
Så skal du prøve Mercedes-Benz A-klasse. I denne fjerde generation er den kommet langt fra den første A-klasse, der mest fokuserede på praktiske løsninger og god økonomi.
Og lad os bare tage den med det samme: Køreegenskaberne har heller aldrig været bedre.
VIDEO: Se test af A-klassen
Skærme fra S-klassen
Det er særligt bag rattet, man fornemmer bilens lækre detaljer. En del er hentet fra den store S-klasse, og det gælder f.eks. løsningen med de to store vandrette skærme, der er monteret i forlængelse af hinanden langs instrumentpanelet. De udstråler elegance og moderne teknik, og heldigvis fungerer de også godt i hverdagen.
Selve glasfladerne er i samme størrelse uanset udstyrsniveau, men skærmene bag glasset kan enten være på syv tommer eller 10,25 tommer. Og allerede her bliver det kompliceret, for om det er den ene eller den anden løsning, afhænger af, om man køber bilen eller leaser den.
Leasingbiler har altid de store skærme, og det er et godt valg, for de fungerer rigtig godt. Man kan tilkøbe dem til de biler, der ikke skal leases, og her afhænger prisen af, hvor meget udstyr man vælger, men regn med ca. 10.000 kr.
Fra skærmene kan man også styre farven på lyset i kabinen, og har man tilkøbt en af udstyrspakkerne, er der hele 64 farver at vælge mellem. Det er sjovt, og da bilen husker hver førers opsætning, kan manden vælge lyserødt, og konen vælge lyseblåt – eller omvendt!
Skærmen til højre rummer navigationsanlæg, Apple CarPlay, radio og meget mere og kan enten styres med fingeren på skærmen, fra en knap på rattet eller fra en særlig touchpad mellem forsæderne. Det kræver lidt tilvænning, men så fungerer det fint.
Små motorer imponerer
Under motorhjelmen har Mercedes virkelig skruet ned for størrelsen på kraftkilderne. De motorer, der er mest interessante herhjemme, er enten en 1.3-liters benziner eller en 1.5-liters dieseludgave.
Benzinmotoren ligger i A 180 og A 200, mens dieseludgaven hedder A 180 d. Begge motorer er udviklet i samarbejde med Renault-Nissan og kommer fortrinsvis sammen med en syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse. Der er endnu ingen hybridbiler eller elbiler i programmet.
Vi har prøvet både A 200 og A 180 d, og begge begejstrer. Dieselmotoren er den mindst interessante at køre med og den mindst stærke, og da de koster omtrent det samme, peger vi på benzinmotoren som det bedste køb.
Vi tog benzineren med på en tur til FDM Jyllandsringen og videre ned ad den tyske autobahn. For hver kilometer bag rattet steg køreglæden, og vi er efter turen ikke et sekund i tvivl om, at netop denne udgave er optimal set i forhold til pris og udbytte.
Selv ved hastigheder, der kortvarigt passerede 200 km/t., lød motoren uanstrengt, og bilen lå helt stabilt. Det er en bil, man gerne kører langt i. På banen var bilen i fin balance med bremser, der er meget lette at dosere.
Sikkerhed i flere niveauer
A-klassen er endnu ikke sikkerhedstestet af Euro NCAP, så her må vi vente lidt, før vi får det endelige billede af bilen. Den skuffer næppe, og standardudstyret omfatter en effektiv nødbremse, der bremser for både biler og fodgængere. I vores test klarede bilen at bremse helt ned fra hastigheder op til 60 km/t. Ved højere hastigheder får man en fin advarsel.
En sporassistent træder til, hvis man er på vej ud over vognbanens kantlinjer. Den blev vi imidlertid nødt til at slå fra på mindre veje, da den ligefrem forskrækker, når den er i aktion, idet den bremser nogle af hjulene ret kraftigt.
En adaptiv fartpilot kan fås for 14.000 kr., men er også del af den store sikkerhedspakke til 42.000 kr. Den virker meget fint, og er den købt sammen med sikkerhedspakken, følger den både vejskiltenes hastighedsgrænser og vejens forløb, som den får information om fra navigationsanlægget. Det bliver man helt vild med.
Køb eller leasing?
Den danske Mercedes-Benz-importør er blevet dygtig til at forhandle nogle yderst attraktive priser hjem på de nye bilmodeller. Det gælder også for A-klassen, der med en startpris på 307.000 kr. er et direkte godt tilbud. Men det er svært helt at gennemskue, hvad en „færdig” bil vil koste.
For det første er der ret stor forskel på mængden af udstyr i de biler, man køber, og de biler, man leaser, hvor de sidstnævnte er bedst udstyret. For det andet er der forskel på priserne på ekstraudstyr, alt afhængigt af om det er køb eller leasing, vi taler om.
Men tager vi udgangspunkt i en A 200 og udstyrer den med det udstyr, der er med i en leasingbil (værdi: 75.000 kr.), så koster den omkring 420.000 kr. Det udløser en samlet årlig udgift på 89.000 kr./år over fem år og 100.000 km.
Leaser man den, er det kun over to år og 30.000 km, og så koster den 4.750 kr./måned (inkl. engangsydelsen). Men tillægger man alle øvrige udgifter, lander det på en årlig udgift på 84.000 kr., altså blot 5.000 kr. i forskel mellem de to ejerskabsmåder.
Set i det lys er det mest fordelagtigt at lease den, hvis man ser kortsigtet på det nye bekendtskab, mens et planlagt langt forløb stadig er bedst, hvis man lægger ud med selv at købe bilen.
Gør man det, skal man helst tegne en service- og reparationsaftale, da en spritny Mercedes-Benz stadig kun sælges med lovens minimumskrav, som er 24 måneders reklamationsret.