BMW i3 - elbil med reservemotor
Motors vurdering
BMW i3
- Køreglæde
- Plads
- Udstyr
- Ikke tre års garanti
- Kun fire pladser
Hidtil har i3 kun kunnet fås som ren elbil, og den har vi testet indgående her. Den koster fra 285.000 kr. og kunne under vores test køre op til 100 km på en opladning.
Det er derfor mere end almindelig interessant, at BMW nu har sendt en modificeret version af i3 på gaden. Her finder vi ud over elmotor og batteri også en lille tocylindret benzinmotor, der er koblet til en generator. Når strømniveauet i batteriet er faldet til et vist niveau, starter benzinmotoren og leverer den fornødne strøm, så man kan fortsætte ufortrødent, indtil også den lille benzintank med blot ni liter benzin er brugt op.
Herefter kan bilen lades op igen med strøm eller blive tanket med benzin, og så kan kørslen genoptages. En tankning tager få minutter, og en opladning kan tage mellem 30 minutter og otte timer, alt efter hvilken ladeløsning man benytter. Vi kørte i alt op til 256 km på en fuld tank og et opladet batteri.
Kører overraskende godt
Bag rattet i i3 med rækkeviddeforlænger mærker man ikke den store forskel i forhold til elbil-udgaven. Accelerationen foregår vildt hurtigt, og køreglæden er på et meget højt niveau.
Når benzinmotoren går i gang, kan man dog hele tiden høre en „snurren”. Men støjen er mere anderledes end generende, og efter kort tid bemærker man den stort set ikke, når man kører stærkt. Ved bykørsel længes man til gengæld hurtigt efter at få strøm på batteriet, så man igen kan få ro i bilen.
Læs også: FDMs tema om el- og hybridbiler
Mervægten i versionen med benzinmotor er 120 kg, og de kan naturligvis mærkes, men ødelægger på ingen måde bilens dynamik.
Fri for registreringsafgift
Mens elbiludgaven af i3 er helt fritaget for registreringsafgift, ser regnestykket mere kompliceret ud i denne udgave. Normalt burde bilen koste op mod en mio. kr., men da bilen på papiret kører 167 km pr. liter, giver det et enormt fradrag i registreringsafgiften, og derved falder afgiften ned på minimumsniveauet på 20.000 kr.
Bilen kan dog på ingen måde køre så langt i virkeligheden. Tallet er alene et udtryk for en målemetode til at fastlægge energiforbruget for sådanne opladningshybridbiler, og i den beregning antages det, at strømmen altid er helt CO2-fri. Det samlede CO2-udslip for bilen bliver derfor lavt, og det er det tal, der regnes om til et tænkt km/l-tal, der kun har teoretisk betydning.
Under vores test kørte bilen ca. 15 km pr. liter benzin, når motoren kørte, efter at batteriet var tømt. Man kan købe for ca. 60.000 kr. ekstraudstyr, før den samlede pris for bilen bliver så høj, at der skal betales mere i afgift. Det gør denne udgave af i3 til den mest interessante grønne bil på markedet i øjeblikket.