BMW i3 forfra
Biltest

BMW i3 - super bil så kort det varer

Elbilen BMW i3 har baghjulstræk, batterierne placeret under gulvet og en rummelig kabine. Den kører forbilledligt, men rækkevidden er for lille til, at bilen kan bruges som alternativ til en normal bil.
BMW i3 bagfra

Motors vurdering

BMW i3

El
285.780 kr.
  • Køreglæde
  • Plads
  • Udstyr
  • Rækkevidde
  • Kun fire pladser
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    Synkronmotor/generator
  • Effekt
    170 hk
  • Moment
    250 Nm
  • Topfart
    150 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.270 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    260 liter
  • Akselafstand
    257 cm
  • Officiel rækkevidde
    160 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:400 cm B:178 cm H:158 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,60 kr./km
  • Målt rækkevidde 95 km

Sikkerhed

2013
Luk

Elbiler er det store hit i øjeblikket. Ikke nødvendigvis hos os forbrugere, men bilfabrikkerne ser dem som et stort fremtidigt forretningsområde og her og nu som en oplagt måde at profilere sig på som et grønt bilmærke. For BMW har den store udfordring været at sikre, at en ny elbil ikke går på kompromis med køreegenskaberne. Derfor er batteriernes placering vigtig, og netop det hensyn har nærmest lagt rammerne for, hvordan den nye bil skulle se ud. Også ønsket om baghjulstræk har bestemt opbygningen, og der måtte derfor tænkes i helt nye baner.

Et af elbilernes store problemer er vægten, der hurtigt kravler i vejret på grund af batterierne. En Tesla Model S vejer f.eks. 2,2 ton, og den liga ville BMW ikke op i. Man valgte derfor, at bilen skulle bygges i letvægtsmaterialer i form af aluminium og kulfiber, og det kræver en grundlæggende konstruktion, der er helt forskellig fra andre bilers opbygning.

Løsningen blev en dobbeltbund, der rummer batterierne, en aluminiumsramme, der hele vejen rundt sikrer den nødvendige kollisionssikkerhed, og så en skal af plastindpakket kulfiber, der udgør de synlige dele af bilen, og som sparer vægt og holder tyngdepunktet så langt nede mod vejbanen som muligt.

Læs også: Motors test af elbilen VW e-Golf

Resultatet er en vægt på bare 1.195 kg inkl. batterier, men uden fører. Det er opsigtsvækkende lavt.

Det siger næsten sig selv, at en så avanceret opbygning er dyr. i3 koster lidt under 300.000 kr. – uden afgifter. Men heldigvis er elbiler fritaget for danske afgifter, og så virker BMW i3 lige pludselig billig set med danske briller.

Og som en ekstra rar ting ved de danske afgiftsregler for elbiler gælder det, at det righoldige ekstraudstyr, som bilen kan leveres med, også sælges uden afgifter. Derved kan man for få kroner udstyre bilen med f.eks. lædersæder, træpaneler, stor farveskærm med navigation og internetadgang, så BMW i3 bliver en yderst tiltalende bil.

BMW i3 kabine
Indretningen er meget utraditionel i sin form, men er baseret på kendte betjeningsgreb. Træpaneler og navigation er ekstraudstyr.

Rækkevidden slår ikke til

Ønsket om at skabe en køredynamisk lækker bil med en lav vægt har begrænset størrelsen af batteriet i bilen. Det er blevet til et batteri på 22 kWh, og det har direkte indflydelse på rækkevidden, da en elbil om vinteren kun kører fire til fem km pr. kWh og om sommeren lidt mere. I vores test af i3 kørte vi i koldt vejr blot omkring 95 km på en opladning, og det er ikke meget. Vi vurderer, at man kan køre op mod 120 km under mere gunstige vilkår.

BMW kunne naturligvis have valgt at lægge et dobbelt så stort batteri i bilen, hvilket der rent faktisk havde været plads til. Men det havde øget vægten betydeligt, og det ville ikke mindst have gjort bilen dyrere.

I stedet har BMW udviklet en udgave af i3 med en lille tocylindret benzinmotor, der er koblet til en kraftig generator, der kan levere ekstra strøm til bilen, så man kan fordoble rækkevidden. Det er en smart måde at gøre elbilen anvendelig på for en stor kundegruppe og helt sikkert en løsning, vi vil se meget mere til, indtil mere billige og energitætte batterier engang kommer på markedet.

Læs også: Motors test af Nissan Leaf

I Tyskland er merprisen for denne udgave begrænset til 33.750 kr., men herhjemme kan det ende med at blive en uhyggelig dyr omgang at bestille bilen med den ekstra motor, da hele bilen derved skal betale afgift som en almindelig bil. Helt præcist hvor dyr bilen bliver, ved vi endnu ikke, da det er uklart, hvor stort fradrag bilen kan få for at køre langt på literen. Fabrikken angiver, at bilen kan køre 167 km pr. liter benzin i denne udgave med rækkeviddeforlænger, og godtages det, kan det udløse et fradrag i registreringsafgiften på 602.000 kr., og så lander også prisen for denne udgave på et anstændigt niveau – måske endda på niveau med prisen for den rene elbil-udgave.

Hvordan den historie ender, ved vi først i løbet af foråret. Men bliver det muligt at købe en BMW i3 med en indbygget rækkeviddeforlænger i form af en lille benzinmotor i Danmark, vil vi ikke tøve med at udråbe i3 til den mest intelligente miljøbil til dato. Som ren elbil vil BMW i3 desværre kun blive en parentes i historien ligesom de andre elbiler, der i dag er på markedet.

BMW i3 døre
Dørene åbner atypisk op, så adgangen bliver let og ubesværet. Bemærk, at der ikke er dørstolpe mellem for- og bagdør.

Kører forrygende

Årsagen til vores begejstring for bilen skal findes i dens køreegenskaber. Ikke siden Tesla Model S har det været så underholdende at køre bil. Elmotoren, som BMW selv har udviklet og bygget, giver i3 en forrygende accelerationsevne, og mens man nyder kørslen, kan man konstatere, at næsten al støj er væk. Karrosseriet er så velbygget, at vindstøjen er nærmest ikke­eksi­ste­rende, og de store, men smalle dæk giver absolut ingen dækstøj fra sig. Det er godt klaret.

BMW i3 er også sjov at køre gennem sving og kurver, og selvom der er tale om en elbil, lever den op til de forventninger, vi altid har til en bil fra BMW. I bykørsel nyder man en nærmest rekordlille vendediameter. BMW i3 vender på en tallerken.

Læs også: Motors test af VW e-Up

For at opsamle så meget energi som muligt virker motoren som en kraftig generator, når speederen slippes. Derved dannes der strøm, der lades på batteriet. Nedbremsningen herved er så kraftig, at man stort set aldrig rører bremserne. Det er en anderledes måde at køre på, men noget, man hurtigt bliver dus med. Faktisk kan man efter kort tid styre både fremdriften og nedbremsningen ved blot at indstille speederen efter ønsket acceleration eller deceleration.

BMW i3 er en høj bil med en høj siddeposition. Sammen med store døre, der åbner næsten vinkelret, bliver ind- og udstigningen dejlig ubesværet. Det gælder også ved bagsædet, hvor dørene åbner bagud, og hvor den ellers generende stolpe mellem for- og bagdøren er helt væk. Man kan endda vippe forsæderne lidt frem, og så glider selv voksne let ind på bagsædet. Der er kun plads til fire personer, men ved de to bagerste pladser er der desuden isofixbeslag, så man kan montere autostole.

BMW i3 bagrude
Ruderne i bagdørene kan ikke åbnes. Men den lave rudekant giver fint udsyn fra bagsædet, så også børn kan følge med i trafikken.

Lange ladetider

Bagagerummet rummer 260 liter og er af gode grunde ikke imponerende, da motoren ligger lige nedenunder. Til gengæld er der også blevet plads til et lille rum ude foran, og her kan man f.eks. have ladekablerne liggende, så de ikke generer bagtil.

Der er fin varme i bilen takket være den indbyggede varmepumpe. Den bruger naturligvis strøm fra batteriet, når den er tændt, men bare det, at man kan få tilstrækkeligt med varme, er noget, man ikke er vant til i alle elbiler. Mens bilen er sat til opladning, kan bilen forvarme. Derved kan man forlænge rækkevidden i årets kolde måneder.

Som standard leveres BMW i3 med et Mennekes type 2-stik, som tillader opladning med 3,7 kW, hvilket i praksis giver en ladetid på ca. otte timer. Man kan dog bestille bilen med et stik til en DC-lynlader, så man kan oplade bilen til 80 procent på bare en halv time. Det skal man dog lige overveje et par gange, for endnu findes der kun én lader i hele Danmark, der kan levere DC-lynladning til en BMW i3, og den er placeret ved Shell på Sjællandsbroen i København.

BMW i3 bagagerum
Bagtil er der et bagagerum på 260 liter. Bagsædet kan foldes forover i to dele, og gulvet bliver herefter helt plant.

Økonomien er rimelig

Bor man ikke der i nærheden, kan man evt. bestille bilen med et AC-hurtigladestik og måske købe en hjemmelader (afhænger af, hvor man bor), der kan lade med op til 7 kW. Så kan man lade op til 80 procent på ca. tre timer. Man kan også altid lade bilen via en almindelig stikkontakt, men så er ladetiden op mod 20 timer – det tager under to timer at tømme batteriet igen.

Ser man alene på km-udgiften til strøm, og antager man, at en kWh i snit koster 2,00 kr. (svinger mellem 1,50 og 2,50 kr. alt efter abonnementstype), og at man kører fire km pr. kWh, så koster en km 50 øre. Det er nogenlunde samme pris, som man betaler, hvis man har en dieselbil, der kører 20 km pr. liter.

Det er altså hverken dyrt eller billigt at køre i elbil. Man sparer dog udgiften til ejerafgift, da elbilejere er fritaget for den udgift. Serviceudgiften lander på godt 6.000 kr. om året, hvis man tegner en service- og reparationsaftale hos BMW over en periode på fem år og 100.000 km. Samlet set har vi beregnet km-udgiften til 3,60 kr., og det er rimeligt for en bil af denne kaliber. Samlet set skal det dog ikke være på grund af økonomien, at man vælger at købe en BMW i3 elbil.