BMW M240i – 6-cylindret køreglæde

Motors vurdering
BMW 2-serie
- Motorlyd
- Præstationer
- Digital oplevelse
- Pris
- Benplads bag
- Dækstøj
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor3.0 liter – 6 cyl.
-
CO2 udledning185 g/km
-
Effekt374 hk
-
Moment500 Nm
-
Topfart250 km/t.
-
Acc. (0-100)4,3 sek.
-
Køreklar vægt1.765 kg
-
Maks. påhængsvægt1.600 kg
-
Bagagerum390 liter
-
Akselafstand274 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:455 cm B:184 cm H:140 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 7,00 kr./km
M-mærket sad første gang på superbilen M1 fra 1978, en håndbygget specialbil med centermotor, der var udviklet af BMW’s motorsportsafdeling. Siden da har mange modeller haft et M-logo på, de mest hypede, har været deciderede M-modeller som M3, M4 og M5. De mindst eftertragtede er designpakker med M-look.
Mellem disse to ekstremer findes biler som M240i xDrive. Det er ikke en decideret M2 – den skulle komme senere – men så afgjort mere end blot et klistermærke og en hækspoiler. Og ganske centralt så har M240i en sekscylindret rækkemotor, ligesom den allerførste M-bil.

Hvordan er en BMW M-model i 2022?
Men der er sket meget siden slutningen af 70’erne. Denne mellemkraftige M-model har som de øvrige M-modeller i dag turbolader på den sekscylindrede motor.
Motorlyden er ikke droslet ned, og motoren spinder fint ude foran. Lyden er potent og sportslig. Turboen skubber ekstra hestekræfter ud, så 0-100 km/t. kan eksekveres på blot 4,3 sekunder.
Og det er nemt at opnå, for M240i sælges kun med automatgear og firehjulstræk. Så det er bare at trykke på speederen, så flyver bilen afsted.
Den er ikke så hurtig som eksempelvis en Tesla Model 3 Performance, men det er nok de færreste, som savner kræfter i BMW’en.

Hvordan kører BMW M240i?
Køreglæde er essensen i M-modellerne, og her leverer M240i som forventet. Automatgear og firehjulstræk gør sammen med en velafstemt undervogn sit til en effektiv og sportslig køreoplevelse.
Den er ikke så rå som i de første M-modeller, men den skiller sig stadig ud fra mængden. Den er direkte i styretøjet, affjedringen er optimal i forhold til dynamisk kørsel på landevej, uden at affjedringen er decideret hård, og så har man hele tiden motoren, som trækker ude foran.
Man skal virkelig være varsom med speederfoden, for M240i er så effektiv og hurtig, at man let kommer op på fartgrænserne. Det er måske også biltypens udfordring i dag. Bilerne er blevet så avancerede og velafbalanceret, at de er for hurtige til offentlige veje.
Vil man køre på trackday, kan M240i sagtens klare den slags også, men her vil man ønske mere føling i styretøjet for optimal køreglæde. Måske det kommer i den kommende M2-model.

Kontroversielle baglygter
De fleste har en holdning til bilers design, og BMW har gennem de seneste tyve år haft flere modeller, der har delt vandene. Det gælder også for den nyeste generation af 2-serien.
Forfra er kølergrillen formet som to nyrer altid til diskussion. Men på denne model er det især baglygterne, der skiller sig ud.
Mange af de bilister, vi mødte under testen, sagde, at baglygterne var direkte grimme og ødelagde oplevelsen af bilens design. Meget få udtalte sig positivt, og det kan give problemer, når man skal sælge bilen igen.
Hvad koster BMW M240i?
En lille sportslig coupé er tillokkende, men prisen starter lige over 800.000 kr., og BMW har været lidt karrige med udstyret i modellen. Så testbilens pris på godt en million kr. er mere retvisende for, hvad bilen koster.
Dertil kan du lægge evt. prisstigninger, som p.t. ikke er offentliggjort for 2-serien, selvom modellen lige er kommet på markedet.
Det er et prisleje, hvor man vil forvente at få en ægte M-model og ikke den mellem-hårdkogte M240i. Køreglæden er stor, og accelerationen er voldsom, men prisen koster lidt på den samlede vurdering. Det samme gør en blot firestjernet Euro NCAP-karakter, der skyldes lidt for basale sikkerhedsassistenter.
Og så rygtes det, at BMW er på vej med en "ægte" M2, som vil passe bedre til entusiasternes krav til en rå BMW-model.
Er du vild med biler?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.
