Kia Stinger set forfra
Biltest

Kia Stinger – koreansk show-bil

Stinger er et udstillingsvindue for Kias evner, når det handler om at skabe en lækker bil med gode køreegenskaber og en flot kabine. Men så stikker prisen desværre også af.
Kia Stinger set bagfra

Motors vurdering

Kia Stinger

9,2 km/l
Benzin
859.900 kr.
  • Kabine
  • Motor
  • Køreoplevelse
  • Udsyn
  • Forbrug
  • Bagsædeplads
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    3.3 liter – 6 cyl.
  • CO2 udledning
    247 g/km
  • Effekt
    366 hk
  • Moment
    510 Nm
  • Topfart
    270 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,4 sek.
  • Køreklar vægt
    1.797 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.000 kg
  • Bagagerum
    406 liter
  • Akselafstand
    291 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 5 / 12
    Bil og lak: Maks. 150.000 km
  • Mål
    L:483 cm B:187 cm H:140 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 8,90 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

Det er nemt at vælge, hvilken udgave af Stinger man skal gå efter, hvis man er faldet for den flotte sportsvogn fra Kia. For Stinger fås kun i én udgave, og den hedder GT.

Den har alt, hvad hjertet kan begære af udstyr, og det eneste, man kan tilkøbe, er et panoramasoltag eller indtræk med røde syninger og røde sikkerhedsseler. At dette ikke er standard, er ikke et spørgsmål om pris, men mest et hensyn til dem, der ikke lige er til de to udstyrsdetaljer.

Prisen for herligheden er 860.000 kr., og for den pris får man en lækker bil med noget så sjældent som en 3.3-liters V6 benzinmotor med turbolader, et ottetrins automatgear og firehjulstræk. Motoren yder hele 366 hk og byder på et maksimalt moment på 510 Nm, hvilket er omtrent det dobbelte af det, man finder i en god familiebil.

Der er dermed lagt op til forrygende præstationer, og det vidner paradedisciplinen 0 til 100 km/t. da også om: Det tager bare 5,4 sekunder at nå de første 100 km/t., og bilens topfart når man først ved hele 270 km/t. Her er mange modeller fra de store tyske bilproducenter for længst er stået af.

Kia Stinger kabine
Førerpladsen er lavet i meget lækre materialer med nappa-læder med røde syninger på instrumentbordet. Gearstangen er elektronisk, og der er ekstra skiftegreb bag rattet, så man let kan styre de i alt otte gear.

Kia Stinger er en ren show-bil

Der er da også en stor grad af show-bil over den nye Kia Stinger. Den viser på flot vis, hvad det koreanske bilmærke kan, når fabrikkens ingeniører har fået frit spil, og der ikke konstant skal tages hensyn til økonomien.

Det ser man med det samme, når man sætter sig ind i bilen, hvor nappa-læder har fundet vej til både instrumentbord, dørsider og sæder. Der er flotte røde kontrastsyninger, og knapper, greb og rat er bare rigtig lækre at røre ved.

Man sidder samtidig fremragende i de lækre eljusterbare forsæder med indbygget varme, køling og en sidestøtte, der afspejler det valgte køreprogram.

Bilen har hele vejen igennem fået alt, hvad hjertet kan begære af teknik, og f.eks. er undervognen elektronisk justerbar, ligesom differentialet er forsynet med spær, hvilket sikrer en hurtig igangsætning uden hjulspind.

Og skal Stinger køres på en bane, kan man benytte den særlige „launch control“, som sikrer lynhurtig acceleration.

Kia Stinger skærm
Skærmen i midten er på 10,25 tommer og har opkobling til nettet, så man bl.a. har vejrudsigt med på turen. Apple CarPlay og Android Auto skal tilkobles via kabel.

Sikkerheden viser vejen i Kia Stinger

Man kan selvfølgelig spørge sig selv om, hvad alt dette skal gøre godt for. Svaret er, at vi ofte ser en udvikling, hvor avanceret udstyr begynder sin karriere i de dyreste biler, for derefter senere at fortsætte i de mere jordnære udgaver.

Det gælder i høj grad det mest avancerede sikkerhedsudstyr, og også på det område er Stinger et fyrtårn. Dels er de grundlæggende sikkerhedssystemer, der fastholder bilen i vejbanen, og som holder afstanden til forankørende biler, af en kvalitet, der overgår det, vi ellers møder i mange andre biler.

Dels er der et hav af ekstrafunktioner, som man heldigvis kun sjældent vil opleve værdien af, men som kan hjælpe, hvis man kommer i en kritisk situation. Det er f.eks. nødbremsen, der også bremser for modkørende biler ved et venstresving, og som også bremser for fodgængere og cyklister på en ret avanceret måde.

Eller de bagudvendte kameraer, der viser et billede skråt bagud i instrumentbordet, hver gang man blinker i forbindelse med f.eks. et vognbaneskift. Det er meget brugbart og kompenserer langt hen ad vejen for det noget begrænsede udsyn skråt bagud.

I den mindre avancerede afdeling, finder vi den indbyggede advarsel for at tjekke, om man har glemt et barn på bagsædet!

Kia Stinger bagagerum
Bagagerummet er stort for biltypen og rummer 406 liter. Bagsædet kan foldes forover i to dele, der er asymmetrisk opdelt.

Sjov at køre Kia Stinger på alle veje

Det er dog med et solidt greb om det D-formede rat, at Kia Stinger for alvor får lov at vise, hvad den kan. Motoren lyder fantastisk med sin karakteristiske V6-buldren, og på små snoede veje mærker man, at der er arbejdet en del med at få bilen i fin balance.

Selv styretøjet er faktisk en fornøjelse og giver en udmærket fornemmelse af kontakten mellem bil og vejbanen. Affjedringen kan skifte fra blød til hård, og her kan man selv vælge sin foretrukne position, eller blot lade bilen selv finde en passende indstilling baseret på farten og kørestilen. Motoren er udstyret med turbolader og leverer i den grad varen, når der først er kommet tryk på kedlerne. Men ved igangsætninger mærker man en lille tøven, fra man træder speederen ned, til der for alvor sker noget ude foran.

Ikke voldsomt, men i en tid, hvor elbiler brillerer med en ultra-hurtig respons, når man træder på speederen, bliver man mere tilbøjelig til at bemærke den lille forsinkelse, de traditionelle biler kan have.

Men Kia Stinger er skabt som en bil helt fri for elektrificering, og så må man tage dens særheder som denne på godt og ondt. Og her er der givetvis mange bilejere, der er glade for at man stadig har muligheden for at vælge en bil med en god, klassisk opbygning.

Kia har vist, hvad de kan, når de vil, og det er faktisk imponerende at opleve i praksis. Nu kan vi blot afvente, at ingeniørernes evner smitter af på de mere almindelige biler. Og at dømme efter fabrikkens hidtidige udvikling, så skal det nok komme, og det endda næsten hurtigere, end man kan nå at stave til Kia.

Overvejer du at købe ny bil? FDM kan hjælpe dig

Få rådgivning