Dacia Duster forfra
Biltest

Dacia Duster - prisen har en pris

Billige Dacia Duster imponerer med sit udseende, sin motor og sin støjsvage kørsel, men sikkerheden er på et for lavt niveau.
Dacia Duster bagfra

Motors vurdering

Dacia Duster

22,7 km/l
Diesel
198.170 kr.
  • Motor
  • Forbrug
  • Garanti
  • Indretning
  • Sikkerhed
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    115 g/km
  • Effekt
    109 hk
  • Moment
    240 Nm
  • Topfart
    169 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,8 sek.
  • Bagagerum
    443 liter
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 2 / 6
    Eller 100.000 km

Motors tal

  • Målt forbrug 21 km/l
  • Beregnet økonomi 2,90 kr./km

Sikkerhed

2011
Luk

En veludstyret firehjulstrækkerlignende bil til lige under 200.000 kr. lyder som noget af et kup, og på mange områder byder Dacia Duster på masser af værdi for pengene.

Motoren fra Renault er en perle, der både trækker fint og er økonomisk, og med den høje siddeposition får man biltypens karakteristiske fordel. Men lad det være sagt med det samme, Duster er uden tvivl den mest simple og billige bilkonstruktion, man i øjeblikket kan købe i Danmark, og på den måde holder det gamle udtryk: Man får, hvad man betaler for.

Køber man en Duster, så får man først og fremmest del i gårsdagens teknologi, og det er prisen for at købe billigt.

Det mærker man dog ikke meget til, når man kører på motorvejen, hvor man sidder og spekulerer på, om alle andre biler egentlig ikke er for dyre. Dacia Duster til 200.000 kr. kører nemlig rart og uproblematisk derudaf med 130 km/t. Motoren er ekstremt støjsvag, og i det hele taget er der overraskende lidt støj i bilen. Her går det næsten for godt til at være sandt.

Affjedringen er klart i den bløde ende af skalaen, og man mærker en vis upræcis retningsstabilitet på grund af de store dæk, men også det kunne man faktisk lære at leve med.

Dacia Duster kabine
Instrumentbordet er ikke videre funktionelt opbygget, og særligt den meget lave placering af skærmen og knapperne til varmeanlægget er et stort minus.

Praktisk og ukomfortabel

Man sidder højt, og der er flere fralægningsmuligheder end i mange franske biler. Alt i alt er man umiddelbart tæt på at være begejstret. Men der er en del, der trækker i den anden retning, og det vender vi tilbage til.

Inden da kan vi glæde os over bilens praktiske indretning. Bagagerummet er med sine op til 443 liter pænt stort, og bagsædets ryglæn kan let foldes forover til gavn for mere plads. Gulvet bliver dog ikke helt plant, men man fornemmer, at det er en bil, man virkelig kan få et godt, praktisk forhold til.

Læs også: Motors test af Dacia Duster (årg. 2018)

Derudover er der rimelig plads ved bagsædet, der også byder på både isofixbeslag til autostole og siddepladser med et godt udsyn. Sæderne for og bag er ikke videre veludformede, så på lange ture generes man af manglende sædestøtte, mens de på kortere ture snildt løser opgaven.

Dacia Duster skærm
Multimediepakke med tryk-skærm, stor radio, navigation og bluetooth koster 4.490 kr. oveni.

Glimrende motor

Vores testbil var forsynet med en 1.5-liters dieselmotor fra Renault. Den yder 109 hk og gør et meget fint arbejde sammen med den ligeledes vellykkede sekstrins gearkasse. Motoren går på papiret 22,7 km pr. liter, og vores testforbrug kom med sine 21 km/l ret tæt på. Det er flot.

Firehjulstræk kan tilkøbes for 36.000 kr. til dieseludgaven, mens benzinudgaven kun fås med forhjulstræk til samme pris som denne dieseludgave.

Adventure-pakken indeholder en række eftermonterede udstyrsdetaljer, der skal holde interessen for Dacia Duster ved lige. Det er der behov for i øjeblikket, da der ikke er mange andre nyheder fra den rumænske producent.

Om man så begejstres over de eftermonterede detaljer, er en personlig sag, men det store „kængurugitter” er i hvert fald ikke ligefrem noget, der kommer fodgængernes sikkerhed til gode. Her arbejder de fleste andre bilmærker i dag på at konstruere bilerne, så de skåner bløde trafikanter mest muligt.

Dacia Duster bagagerum
Bagagerummet er på 443 liter uden reservehjul. Læssekantens stål burde være beskyttet.

Svag sikkerhed

Og så er vi netop ved bilens svage side. Dacia Duster er en simpel konstruktion, der næsten er blottet for moderne sikkerhedsudstyr. Og man kan ikke engang tilkøbe noget af det, hvis man nu ville. Samtidig opnåede Duster mildest talt et svagt resultat i crashtesten fra Euro NCAP.

Man skal derfor vide, at køber man en Duster, så får man først og fremmest del i gårsdagens teknologi, og det er prisen for at købe billigt.

Nærmeste konkurrent er Suzuki Vitara, der er en nyere og mere sikker bil til priser kun lidt over Dusters. Vitara kan dog ikke helt matche den charme og udstråling, som Duster har. Og er man fanget af den, må man tage det sure med det søde og give køb på sikkerheden.

Det er et valg, man selv må træffe, men ikke noget, FDM anbefaler.