Dacia Lodgy set forfra
Biltest

Dacia Lodgy – charmeforladt familieflytter

Dacia Lodgy er Danmarks billigste fabriksnye bil med plads til syv. Og dermed er stort set alt det positive også sagt om den rumænske familiecontainer.
Dacia Lodgy set bagfra

Motors vurdering

Dacia Lodgy

14,7 km/l
Benzin
169.990 kr.
  • Oversigtsforhold
  • Motor/gearkasse
  • Plads
  • Ingen nødbremse
  • Hård undervogn
  • Virkelig skrabet
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1,3 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    105 g/km
  • Effekt
    100 hk
  • Moment
    200 Nm
  • Topfart
    177 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,0 sek.
  • Køreklar vægt
    1.211 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.400 kg
  • Bagagerum
    207 liter
  • Akselafstand
    281 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 2 / 2
    Bilgaranti maks. 100.000 km
  • Mål
    L:450 cm B:176 cm H:168 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 2,85 kr./km
Luk

Hvis du partout vil have en fabriksny bil med plads til syv, og prisen er eneste parameter, så er Dacia Lodgy bilen for dig.

Men hvis du kan leve med, at andre har ejet bilen før dig, vil vi til hver en tid anbefale dig at købe en brugt syvpersoners bil i samme prisklasse.

Læs også: Motors test af Citroën Berlingo

Selv en fem år gammel Renault Grand Scenic eller Citroën Grand Picasso vil give dig mere bil for pengene og betydelig mere glæde i hverdagen.

Dacia Lodgy kabine
Sådan har kabinen på en spritny bil ikke set ud i mange år. Ingen skærm, men til gengæld CD-afspiller. Rattet kan ikke justeres i nogen retninger.

Ucharmerende og skrabet

Dacia Lodgy er nemlig nogenlunde lige så charmerende som daggammelt franskbrød. Jovist, det glider da ned, hvis man er tilstrækkelig sulten, men fornøjelsen er absolut til at overse.

Bilen føles nærmest 20 år gammel i udstyr og indretning med tarvelig plast i kabinen og kun lige akkurat det lovbefalede sikkerhedsudstyr.

Læs også: Motors test af den nye Peugeot Rifter

Skrabet er nok det mest positive udtryk, man kan hæfte på bilen – selv bagagerumsdækkenet er sparet væk i forsøget på at gøre bilen så billig som mulig.

Dacia Lodgy knapper
Gammeldags nøgle, CD-radio, ravgul skærm og knapper og luftdyser fra 0'erne. Dacia Lodgy er på ingen måde tidssvarende.

Vælg en brugt

Og så er Dacia Lodgy i virkeligheden ikke specielt billig. Vi kan pege på mange andre fabriksnye biler i samme prisklasse og billigere, som byder på væsentlig mere udstyr, komfort og køreglæde end Dacia Lodgy. Men de har selvfølgelig ikke plads til syv, og det er i virkeligheden den eneste formildende omstændighed ved bilen.

Læs også: Motors test af Dacia Logan - plads for pengene

Som tidligere nævnt vil de fleste i virkeligheden nok være betydelig bedre hjulpet med en nyere brugt bil, og en hurtig søgning på brugte syvpersoners biler på Bilbasen afslører, at det er muligt at finde en Citroën Grand Picasso fra 2017, der har gået 52.000 km, en VW Touran fra 2015 med 74.000 km på tælleren eller en Renault Grand Scenic fra 2016, der har kørt 77.000 km, til nogenlunde samme pris som en ny Lodgy.

Alle biler med betydeligt mere udstyr og givetvis med en hel del mere ejerglæde.

Hård plast i Dacia Lodgy
Plasten er hård, og rudehejset manuelt. Her er virkelig ikke kælet for detaljerne.

Fin drivlinje

På plussiden for Dacia Lodgy tæller, at drivlinjen faktisk er ganske velfungerende. Motoren trækker fint, og bilen har et udmærket gearskifte.

Der er rimelig god benplads på 3. sæderække, og pladsforholdene på begge bagsæderækker er ok. Og der er et fremragende udsyn hele vejen rundt.

Læs også: Motors test af Dacia Duster

Når det er sagt, er fornøjelsen bag det i øvrigt ikke-justerbare rat til at overse. Bilen har en hård og ukomfortabel undervogn, som slår hårdt igen, når man passerer et fartbump, og ved motorvejskørsel ligger bilen uroligt i vejbanen.

Styretøjet føles dødt, og den selvoprettende virkning er nærmest ikke-eksisterende. Støjniveauet i kabinen er også mærkbart, og så er der masser af andre små irritationsmomenter, som man måske ikke lægger mærke til, hvis man skifter til en Lodgy fra en 10-15 år gammel bil.

Læs også: Motors stortest af Citroën C3 Aircross

Så kan man sikkert godt leve med, at dørene ikke lukker hver gang, man smækker dem, at benzindækslet skal åbnes med en nøgle, at sædevarmen kun har ét trin, og at plasten i kabinen er stenhård. Men i en fabriksny bil til 170.000 kr. er det bare ikke godt nok i vores optik.