Dacia Lodgy – charmeforladt familieflytter
Motors vurdering
Dacia Lodgy
- Oversigtsforhold
- Motor/gearkasse
- Plads
- Ingen nødbremse
- Hård undervogn
- Virkelig skrabet
Fabriksdata
-
Motor1,3 liter - 4 cyl.
-
CO2 udledning105 g/km
-
Effekt100 hk
-
Moment200 Nm
-
Topfart177 km/t.
-
Acc. (0-100)11,0 sek.
-
Køreklar vægt1.211 kg
-
Maks. påhængsvægt1.400 kg
-
Bagagerum207 liter
-
Akselafstand281 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 2 / 2Bilgaranti maks. 100.000 km
-
MålL:450 cm B:176 cm H:168 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 2,85 kr./km
Hvis du partout vil have en fabriksny bil med plads til syv, og prisen er eneste parameter, så er Dacia Lodgy bilen for dig.
Men hvis du kan leve med, at andre har ejet bilen før dig, vil vi til hver en tid anbefale dig at købe en brugt syvpersoners bil i samme prisklasse.
Læs også: Motors test af Citroën Berlingo
Selv en fem år gammel Renault Grand Scenic eller Citroën Grand Picasso vil give dig mere bil for pengene og betydelig mere glæde i hverdagen.
Ucharmerende og skrabet
Dacia Lodgy er nemlig nogenlunde lige så charmerende som daggammelt franskbrød. Jovist, det glider da ned, hvis man er tilstrækkelig sulten, men fornøjelsen er absolut til at overse.
Bilen føles nærmest 20 år gammel i udstyr og indretning med tarvelig plast i kabinen og kun lige akkurat det lovbefalede sikkerhedsudstyr.
Læs også: Motors test af den nye Peugeot Rifter
Skrabet er nok det mest positive udtryk, man kan hæfte på bilen – selv bagagerumsdækkenet er sparet væk i forsøget på at gøre bilen så billig som mulig.
Vælg en brugt
Og så er Dacia Lodgy i virkeligheden ikke specielt billig. Vi kan pege på mange andre fabriksnye biler i samme prisklasse og billigere, som byder på væsentlig mere udstyr, komfort og køreglæde end Dacia Lodgy. Men de har selvfølgelig ikke plads til syv, og det er i virkeligheden den eneste formildende omstændighed ved bilen.
Læs også: Motors test af Dacia Logan - plads for pengene
Som tidligere nævnt vil de fleste i virkeligheden nok være betydelig bedre hjulpet med en nyere brugt bil, og en hurtig søgning på brugte syvpersoners biler på Bilbasen afslører, at det er muligt at finde en Citroën Grand Picasso fra 2017, der har gået 52.000 km, en VW Touran fra 2015 med 74.000 km på tælleren eller en Renault Grand Scenic fra 2016, der har kørt 77.000 km, til nogenlunde samme pris som en ny Lodgy.
Alle biler med betydeligt mere udstyr og givetvis med en hel del mere ejerglæde.
Fin drivlinje
På plussiden for Dacia Lodgy tæller, at drivlinjen faktisk er ganske velfungerende. Motoren trækker fint, og bilen har et udmærket gearskifte.
Der er rimelig god benplads på 3. sæderække, og pladsforholdene på begge bagsæderækker er ok. Og der er et fremragende udsyn hele vejen rundt.
Læs også: Motors test af Dacia Duster
Når det er sagt, er fornøjelsen bag det i øvrigt ikke-justerbare rat til at overse. Bilen har en hård og ukomfortabel undervogn, som slår hårdt igen, når man passerer et fartbump, og ved motorvejskørsel ligger bilen uroligt i vejbanen.
Styretøjet føles dødt, og den selvoprettende virkning er nærmest ikke-eksisterende. Støjniveauet i kabinen er også mærkbart, og så er der masser af andre små irritationsmomenter, som man måske ikke lægger mærke til, hvis man skifter til en Lodgy fra en 10-15 år gammel bil.
Læs også: Motors stortest af Citroën C3 Aircross
Så kan man sikkert godt leve med, at dørene ikke lukker hver gang, man smækker dem, at benzindækslet skal åbnes med en nøgle, at sædevarmen kun har ét trin, og at plasten i kabinen er stenhård. Men i en fabriksny bil til 170.000 kr. er det bare ikke godt nok i vores optik.