Ford EcoSport forfra
Biltest

Ford EcoSport – sjov kørestil er ikke nok

Ford vil også have en bid af kagen i det stigende salg af mini-SUV’ere. Den nye EcoSport er dog svær at tage helt alvorligt.
Ford EcoSport bagfra

Motors vurdering

Ford EcoSport

19,2 km/l
Benzin
238.650 kr.
  • Motor
  • Udstyr
  • Skærm
  • Ingen nødbremse
  • Dør til bagagerum
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    119 g/km
  • Effekt
    140 hk
  • Moment
    180 Nm
  • Topfart
    188 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,8 sek.
  • Køreklar vægt
    1.348 kg
  • Maks. påhængsvægt
    900 kg
  • Bagagerum
    356 liter
  • Akselafstand
    252 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:410 cm B:177 cm H:165 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 16 km/l
  • Beregnet økonomi 3,25 kr./km

Sikkerhed

2013
Luk

Den nye Ford EcoSport ligner unægtelig en ægte SUV, og man sidder højt og har et godt overblik. Motoren er omdrejningsvillig, og køreegenskaberne er helt klart til den sportslige side.

At en helt ny Ford slet ikke kan fås med nødbremse, er uforståeligt

Det kunne altså ligne en vinder, hvis der ikke var to alvorlige ankepunkter: Sikkerheden og brugsværdien.

At en helt ny Ford slet ikke kan fås med nødbremse, er uforståeligt, og det er en så alvorlig mangel, at vi ikke vil anbefale køb af EcoSport.

Læs også: Motors test af Citroën C3 Aircross

Ford EcoSport kabine
Førerpladsen er præget af en flot og stor skærm i midten. Den er ikke standard, men er værd at tilkøbe.

Den overbeviser heller ikke rigtigt, når vi ser på brugsværdien. Dette er bilen med klassens mindste bagagerum, og da adgangen tilmed er besværliggjort af en stor sidehængslet bagklap, er der ikke meget godt at sige om den del.

På den positive side tæller dog en let ind- og udstigning, et godt udsyn og en meget lækker skærm med fin betjening af bilens udstyr, telefonen og Apple CarPlay.

Sportslige køreegenskaber

Man sidder højt på bagsædet, hvilket giver et godt udsyn, og siddepositionen er god. Derudover er EcoSport dejlig let at komme ind og ud af. Et bredt fodpanel kræver dog, at man skal tage et stort skridt ind og ud, hvis man ikke vil blive beskidt på bukserne.

Ford Ecosports bagklap åbner til siden
Læssehøjden til bagagerummet er med sine 64 cm i den lave afdeling. Vores testbarnevogn finder kun lige akkurat plads. Den sidehængslede dør er ingen hjælp i hverdagen.

Den trecylindrede 1.0-liters motor med her 140 hk i ST-udgaven trækker forrygende godt og leverer grundlaget for bilens sportslige opførsel.

Interesseret i Ford EcoSport? Find den på FDM Biler.dk

Den lyder godt og gør det sjovt at køre i EcoSport. Vi kørte i gennemsnit 16 km pr. liter, og det er ok – men stadig over tre km mindre, end fabrikstallet stiller i udsigt.

På listen over minusser har vi særligt bagagerummet, som både er småt og svært tilgængeligt. Derudover er det mærkeligt, at man ikke kan justere højden af passagersædet – det er højt og lige lovlig højt for mange passagerer.