Ford Fiesta Active - fest i skoven

Motors vurdering
Ford Fiesta
- Motor
- Indretning
- Udstyr
- Nødbremse er ekstraudstyr
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.0 liter – 3 cyl.
-
CO2 udledning114 g/km
-
Effekt125 hk
-
Moment170 Nm
-
Topfart190 km/t.
-
Acc. (0-100)12,2 sek.
-
Køreklar vægt1.164 kg
-
Maks. påhængsvægt1.000 kg
-
Bagagerum292 liter
-
Akselafstand249 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:404 cm B:174 cm H:148 cm
Motors tal
- Målt forbrug 20 km/l
- Beregnet økonomi 2,85 kr./km
Minibilerne er ved at indtage crossover-klassen. Senest er denne Fiesta Active kommet til. Plasticpaneler hele vejen rundt, sjove farver ud- og indvendigt samt masser af udstyr med bl.a. B&O Play-musikanlæg skal lokke nye kunder til.
Det er dog mest af alt et design-nummer, for bilen har hverken firehjulstræk eller betydelig anderledes frihøjde. Men den ser flot ud, og det er i sig selv et godt argument for at se nærmere på bilen.

Stort modelprogram
Ford satser tilsyneladende også på, at der er mange købere, der vil køre ad denne vej. For den nye Active udgave af Fiesta fås i ikke mindre end fem forskellige versioner.
Der er tre motorer at vælge mellem, alle med en trecylindret udgave med turbo, men med henholdsvis 100, 125 og 140 hk. Hertil skal lægges to udstyrsniveauer (mindste motor fås dog kun i en udstyrsversion), og det er næsten for meget af det gode.
Læs også: Motors gruppetest af 10 små SUV'er
Ikke mindst fordi prisforskellene mellem de forskellige varianter er lille. Vi peger på denne testede udgave med udstyrsniveau II og motoren på 125 hk, som bedste køb. Så får man 17-tommer fælge, den store 8-tommer skærm på instrumentbordet, B&O Play-musikanlægget samt en mængde andet nyttigt udstyr. Det er alt sammen glimrende!
Motoren fungerer tilmed rigtig godt i denne udgave, og med et opnået testforbrug på 20 km pr. liter – præcis som fabrikken stiller i udsigt – er der lagt op til en god økonomi i ejerskabet.

Nødbremsen blev sparet væk!
Mindre glimrende er det derimod, at Ford har valgt at satse på komfortudstyr frem for sikkerhedsudstyr. Det er simpelthen for ringe, og kaster grimme skygger ind over en ellers seriøs bilproducent.
Dette vigtige udstyr, der beviseligt kan forhindre ulykker, skal man selv huske at tilkøbe, når man bestiller bilen. Og set i lyset af, at merprisen er nede på overkommelige 3.150 kroner, er det direkte uforståeligt.
Overvejer du ny bil? Prøv guiden på FDM biler.dk og find den rigtige
Der må være nogen i Ford organisationen, der skal genoverveje den beslutning!
