Ford Fiesta ST set forfra
Fotograf:
Biltest

Ford Fiesta ST - Fords lille bisse

Mens mange taler om elbiler, er der enkelte biler, som kører den anden vej. Ford Fiesta ST er på mange måder en gammeldags GTI-model, men faktisk er den også en (lille) del af den grønne omstilling.
Ford Fiesta ST set bagfra

Motors vurdering

Ford Fiesta

14,3 km/l
Benzin
308.400 kr.
  • Motor
  • Intensitet
  • B&O-anlæg
  • Smalle sæder
  • Hård affjedring
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    158 g/km
  • Effekt
    200 hk
  • Moment
    290 Nm
  • Topfart
    232 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,5 sek.
  • Køreklar vægt
    1.262 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    350 liter
  • Akselafstand
    249 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:407 cm B:174 cm H:147 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,10 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

Man kan ikke tæmme en bølle. Det må være konklusionen efter vores test af Ford Fiesta ST. For selvom der er tale om en minibil, er der intet mini over oplevelsen.

Accelerationen er rå, affjedringen hård, og køreoplevelsen er intens. Måske er ordet hård for blødt. For det kræver nærmest nyrebælte at køre på langtur i topudgaven af Fiesta ST – kaldet ST3 – der har flotte 18”-fælge og røde bremsekalibre.

Læs også: Motors test af VW Polo GTI

Intensiteten er i top, og det vil glæde GTI-entusiaster af den mere hårdkogte type. For i modsætning til VW Polo GTI, som vi tidligere har testet, er Fiestaen ikke en bil, man tager en afslappende langtur i. Der er dømt sport – eller ræs – hver gang.

Styretøjet reagerer aggressivt, når du drejer på rattet. Nogle kan lide denne umiddelbare reaktion, men over midterstillingen skifter den så hastigt retning, at det er svært at lave små fine justeringer i sving.

Ford Fiesta ST kabine
Du sidder med et stort. tykt rat mellem hænderne, og det er med til at give kabinen et sportsligt pift. Fedt er også den store 8”-skærm, hvor du har navigation og Apple CarPlay/Android Auto.

Øko-GTI

Der er ikke dømt elbil i forhold til grøn omstilling, men Ford har nøjes med at give Fiesta ST tre cylindre. Og når man ikke bruger kræfterne, så slår den ene cylinder fra, så bilen reelt er tocylindret.

Det giver et officielt forbrug på 14,3 km/l, og over 5.000 hårdt kørte kilometer med mange forskellige biljournalister bag rattet stod forbrugsmåleren på 12,7 km/l.

Læs også: Motors test af Mazda MX-5

Det er ganske imponerende, da mange har bilen i kort tid og gerne vil prøve alle 200 hk. Et lille minus er, at motorlyden er uskøn, når bilen kun kører på to cylindre.

0-100-disciplinen kan eksekveres på 6,5 sekund, men så har du travlt med gearstangen for at få ligningen til at stemme. Gearskiftet er dog eksemplarisk og det er en fryd at give mellemgas under nedgearingerne. Samtidig er accelerationen ganske imponerende, især mellemaccelerationen kan tømme lungerne for luft.

Ford Fiesta ST lækre racersæder
Recaro-sæderne støtter godt, men de sidder også meget tæt både på overkroppen og omkring lårene. Større bilister skal prøve en længere tur for at sikre, at de sidder behageligt i sæderne.

Spændt op i kabinen

Topmodellen ST3 har Recaro-sportssæder med dellæder, og det er en størrelse small til medium. Så er du født med brede hofteskåle, er det vigtigt at prøve en lang køretur, før du vælger modellen.

Læs også: Motors test af den almindelige Ford Fiesta

Du kan i øvrigt få Fiesta ST med tre eller fem døre (merpris på 5.000 kr.), hvor det første er det sportslige valg, og det andet muligvis kan få familien med på købet af specialmodellen.

Benpladsen på bagsædet er dog ikke imponerende. Det bliver ikke bedre af de tykt polstrede Recaro-sæder, når Fiesta er i forvejen ikke blandt klassens største.

Ford Fiesta ST forlygter
Hvis du vil have LED-forlygter, koster det kun 5.100 kr. ekstra. Et fund til prisen.

ST1, ST2 eller ST3?

Udover antallet af døre, skal man også vælge mellem tre udstyrsniveauer. Basisprisen er 276.000 kr. Niveau 2 koster blot 1.000 kr. mere og består mest af blå designelementer i kabinen, samt at fælgene bliver sorte i stedet for grå.

Der er ikke mange biler, der rammer så rent i en niche.

Topvarianten, ST3, kan kun kombineres med fem døre, og her er der skruet op for luksusoplevelsen med bl.a. B&O Play-anlæg, navigationsanlæg, klimaanlæg og nøglefrie døre. Der er langt mere udstyr, hvilket retfærdiggør merprisen på godt 30.000 kr.

Ford Fiesta ST rat
ST-logoet går igen flere steder på bilerne, og man skal ikke forveksle den med ST-line modellerne, der ikke har den samme kraftige motor eller byder på samme intensitet på køreturene.

Ikke for tøsedrenge (M/K)

Fiesta ST er hårdkogt. Og dem, som vil have det råt, vil blive eksalterede over ST3-udgaven og skynde sig at bestille et nyrebælte på nettet til de lange ture.

Der er ikke mange biler, der rammer så rent i en niche. Og det var medvirkende til, at de Danske Motorjournalister tildelte Fiesta ST prisen „Årets Bil – Bilglædeprisen 2018“. Men man kunne godt savne lidt af Fords sportslige DNA.

Tidligere har de lavet biler, som krængede mere i svingene, hvor du som chauffør kunne mærke, hvor meget greb der var i svingene. Med den nye stive undervogn er det vind/forsvind-attituden, som hersker. Enten kommer du flot – og heroisk – gennem et sving, eller også står du af med et brag.