Ford Focus set forfra
Biltest

Ford Focus – Rummelig, men savner finesse

Den faceliftede Ford Focus byder sig til med en flot skærmløsning og muligheden for lækkert udstyr. Men køreoplevelsen er ikke i top.
Ford Focus set bagfra

Motors vurdering

Ford Focus

18,2 km/l
Benzin
309.160 kr.
  • Plads
  • Skærm
  • Udstyrsmuligheder
  • Støj
  • Gearskift
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    125 g/km
  • Effekt
    125 hk
  • Moment
    170 Nm
  • Topfart
    193 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,4 sek.
  • Køreklar vægt
    1.387 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    635 liter
  • Akselafstand
    270 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:467 cm B:183 cm H:150 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,45 kr./km

Sikkerhed

2019
Luk

Ford Focus blev Årets Bil i Danmark i 2019, og nu er det blevet tid til et facelift. Nyhederne omfatter særligt en 13-tommerskærm på instrumentbordet samt muligheden for at tilkøbe avancerede matrix-forlygter til 18.740 kr. i stedet for de LED-forlygter, som alle udgaverne har.

Vi har her testet udgaven med 1.0-liters motoren med et mildhybrid-system og en syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse. Her trækker en 48-volt-elmotor med på forhjulene sammen med benzinmotoren, så man kan flytte en del af energien fra benzindrift til eldrift.

Elmotoren får sin energi fra et batteri, der lades op, når man bremser, eller kører ned ad bakke. Målet er naturligvis en bedre benzinøkonomi, og fabrikken stiller lidt over 18 km pr. liter i udsigt, og vi klarede godt 16 under vores test.

Førerpladsen er vellykket og bygget i udmærkede materialer.
Førerpladsen er vellykket og bygget i udmærkede materialer, der giver en god oplevelse bag rattet. Klimaanlæggets betjening er dog kommet lige lovlig langt ned foran gearstangen.

Hvordan kører Ford Focus?

Den del er egentlig godkendt, men desværre er den tilhørende køreoplevelse ikke i top. Der er en del hjulstøj, og gearskiftene føles til tider hårde med en del ryk, og motoren opleves ind imellem rå og skarp i sin lyd.

Det er helt klart set bedre, men desværre er der ikke andre benzinmotorer i Focus-programmet. O.k., man kan få samme motor i en version med 155 hk i stedet for dennes 125 hk, men det er næppe noget, der ændrer markant på den oplevelse.

Elmotoren kan i øvrigt bremse bilen en smule ned, når man slipper speederen, og så skabes der strøm, som gemmes på batteriet. Men desværre er den funktion ikke rigtig rar at køre med, idet samarbejdet mellem elmotoren og de rigtige bremser ikke altid sker gnidningsfrit. Det kan give en lidt ujævn nedbremsning.

Så nok er der kommet hybrid-drift i Ford Focus, men det gør den langtfra så velfungerende og let at køre med som de større og kraftigere hybridbiler, som nogle af konkurrenterne har – for slet ikke at tale om de rigtige elbiler, der ikke koster meget mere, men som giver en helt anden og meget lækrere køreoplevelse.

Den nye 13,2-tommerskærm indeholder bl.a. trådløs Apple CarPlay og Android Auto
Den nye 13,2-tommerskærm indeholder bl.a. trådløs Apple CarPlay og Android Auto og kan løbende opdateres ’over-the-air’. Styresystemet er langt hen ad vejen magen til det, der benyttes i elbilen Ford Mach-e.

Ny skærm er en stor forbedring

Den store 13,2-tommer skærm på instrumentbordet er en klar forbedring af samarbejdet mellem bil og fører, og den større skærm gør det muligt at vise flere ting på en og samme gang. Der er desuden lagt styring af bl.a. sæde- og ratvarme ind i skærmen, og det er her gjort på en sjældent vellykket måde, andre bilfabrikanter kunne lære af.

Skærmen er koblet til nettet via et indbygget simkort, og herigennem kan man løbende få opdateringer af bl.a. kortmateriale samt vejrudsigter, internetsøgninger og trafikmeldinger. Det er kun første års opkobling, der er med i prisen. Herefter skal der betales, og hvor meget er endnu uklart.

Selve styresystemet kan også opdateres, men det sker via wifi og kræver altså, at bilen holder i nærheden af en internetforbindelse, når der er behov for opdateringer.

Vi fik samlet set en positiv oplevelse af skærmens opbygning og de tilhørende funktioner. Og vi kan særligt godt lide, at Ford har valgt at bevare en traditionel drejeknap til styring af lydniveauet.

Også den trådløse brug af Apple CarPlay og Android Auto er et stort plus, og har man tilkøbt familiepakken til godt 10.000 kr., får man trådløs opladning af mobiltelefonen, og så giver den trådløse opkobling for alvor god mening.

Bagsædet er ret ordinært i sin form og funktion, og vi savner f.eks. friskluftdyser
Bagsædet er ret ordinært i sin form og funktion, og vi savner f.eks. friskluftdyser bagtil, ligesom USB-stik er en del af en familiepakke til godt 10.000 kr.

Hvor god plads er der i Ford Focus?

Ford Focus fås både som femdørs hatchback og som stationcar som den, vi her har testet. Merprisen for stationcaren er beskedne 10.000 kr., og det er uden tvivl den, man bør gå efter. Den giver den bedste brugsværdi, mens man ejer den, og den giver traditionelt den bedste genslagspris.

Bagsædepladsen er fin, og særligt er loftshøjden glimrende ved bagsædet. Det giver en god komfort for alle i familien. Der mangler dog friskluftdyser ved bagsædet, hvis begejstringen skal helt i top.

Det er den til gengæld, når vi taler om bagagerummets indretning og størrelse. Her er der 635 liter til rådighed, og det er rigtig meget. Der er desuden en meget luksuriøs beklædning overalt, ligesom to LED-lys er med til at gøre brugsværdien bedre i mørke.

Vi savner en ski-lem, men den fås som en del af familiepakken til godt 10.000 kr. Til gengæld får man i alle versioner muligheden for at folde en del af gulvet op, så f.eks. beskidte gummistøvler kan transporteres i en såkaldt våd-zone uden at svine hele bilen til. En fin detalje, mange sikkert vil sætte pris på.

Man kan i øvrigt montere anhængertræk på bilen, der er godkendt til at trække op til 1.500 kg, hvis påhængsvognen har bremser, og 725 kg, hvis der ikke er bremser på.

Bagagerummet rummer 635 liter og er dermed virkelig rummeligt.
Bagagerummet rummer 635 liter og er dermed virkelig rummeligt. Der er kommet lækre gulvtæpper i bunden, ligesom to LED-lygter nu giver godt lys om natten. Et vandret rullegardin kan let trækkes hen over bagagen.

Hvad koster Ford Focus?

Samlet set må vi konkludere, at dette facelift har gjort Focus til en mere moderne bil. Bilen byder først og fremmest ind med en fin brugsværdi og en dejlig førerplads. Men motoren føltes ikke som den perle, vi tidligere har oplevet fra Ford, og gearkassen kunne være bedre.

En sikkerhedspakke med bl.a. adaptiv fartpilot og vognbaneassistent bør tilkøbes for 17.430 kr.

Skal man have både sikkerhedspakken, familiepakken og varme i rattet med i købet, lander prisen på hele 340.000 kr. Konkurrenterne er f.eks. de nye generationer af stationcars som f.eks. Kia Ceed, Opel Astra og Peugeot 308. De fås for nogenlunde samme pris som plugin-hybrider, og kører på den måde forbi Ford Focus på grund af deres bedre indbyggede motor og hybridteknik.

Men har man ikke mulighed for at lade bilen op, kan netop Focus være et udmærket køb. Har man lademuligheden, må de nævnte konkurrenter siges at være bedre køb til prisen.

 

Vild emd biler?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve