Peugeot 308 SW – Her er diesel stadig relevant
Motors vurdering
Peugeot 308 SW
- Komfort
- Gearskifte
- Design
- Betjening
- Pladsforhold bag
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.5 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning121 g/km
-
Effekt130 hk
-
Moment300 Nm
-
Topfart207 km/t.
-
Acc. (0-100)10,9 sek.
-
Køreklar vægt1.507 kg
-
Maks. påhængsvægt1.500 kg
-
Bagagerum608 liter
-
Akselafstand273 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:464 cm B:185 cm H:144 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,85 kr./km
Dieselmotoren er udskældt, men for nogle bilister er det stadig det smarteste valg. Især for dem, der ofte kører lange ture, og som ikke ønsker at blive påduttet ladepauser i en elbil.
Peugeot har længe været stærke på diesel, og den tradition fortsætter med den helt nye Peugeot 308. Men diesel er på retræte, så der findes kun én udstyrsvariant: topmodellen Allure.
Vores testbil havde en pakke til 10.000 kr. med bl.a. fabriksnavigation, blindvinkelalarm, bakkamera, nøglefri betjening og ikke mindst adaptiv fartpilot. Den er et essentielt tilkøb.
Du kan spare 25.000 kr. ved at vælge automatgearet fra, men med et stort kørselsbehov vil du sætte pris på den komfort, automatgearet giver.
Hvordan kører Peugeot 308?
Det er naturligt, at man kan høre dieselmotoren arbejde. Men i forhold til i konkurrenterne knurrer og brummer motoren lige vel meget i 308. Det er naturligvis mest iørefaldende, når motoren er kold, men selv når den er varmet op, er der en tydelig dieselbrummen.
Automatgearet har otte trin og skifter, uden du bemærker det. Sådan skal det være. Den nye generation 308 har fået en ny gearvælger, der er lettere at betjene end de håndtag, Peugeot tidligere havde.
Det er også blevet nemmere at starte eller standse motoren på startknappen. Den reagerer nu prompte, hvor Peugeots knapper tidligere skulle holdes nede i overraskende lang tid for at reagere.
Hvor god plads er der i Peugeot 308?
Ud over at kunne køre langt mellem tankningerne er fordelen ved at vælge en diesel- eller benzinudgave af 308, at bagagerummet er større. Det skyldes, at plugin-hybridteknikken optager plads.
I stationcar-udgaven af 308 er forskellen 60 liter, hvilket betyder, at bagagerummet i dieselvarianten er på gigantiske 608 liter.
Mindre imponerende er pladsen på bagsædet. Hvor stationcarudgaven af 308 traditionelt set har været en af klassens mest rummelige biler, er især benpladsen noget kneben i den nyeste generation. Det er ærgerligt, så søger du en rummelig familiebil, bør du også prøve eksempelvis Skoda Octavia.
Betjeningen er næsten for digital
308 har fået en ny digital betjening af bilen. Det er nødvendigt, da bilerne kan mere og bliver mere komplicerede. Desværre er der eksempler på, at det går ud over betjeningsvenligheden.
Eksempelvis skal man dybt ned i en undermenu for at ændre skærmstyrken på både de digitale instrumenter og trykskærmen i midten. Tillige skal du ind i en undermenu for at tænde eller slukke for sædevarmen.
Peugeot har indført digitale knapper på en ny skærm under trykskærmen, og her kan man vælge en sædeknap. Men det begrænser ens muligheder for at få andre relevante funktioner som navigation, forskellige medier og telefon frem.
Det er desværre ikke alle menupunkter i indstillingerne, som kan blive til en genvejstast. Her er du begrænset til de muligheder, Peugeot har tilladt.
Hvad koster Peugeot 308 diesel?
Bilafgifterne er hårde ved dieselbilisten, både når du køber den, og når ejer- og udligningsafgiften skal betales. Hvis man kører 20.000 km om året, vil det koste 8.000 kr. ekstra om året i forhold til at vælge Peugeot 308 som plugin-hybrid.
Det forudsætter dog, at din hverdagskørsel i vid udstrækning kan klares elektrisk, og at du kan oplade bilen hjemme. Er det ikke tilfældet, eller kører du nærmest udelukkende lange ture, giver dieseludgaven stadig økonomisk mening.
Et lille udstyrstip er at tilvælge de AGR-certificerede forsæder. For 6.000 kr. får du forsæder, som kan indstilles til netop din krop, og med mange kilometer på landevejene betyder det, at du vil komme mere frisk frem til mødet eller hjem til familien.
Dieselbilerne er under pres politisk set, men for nogle bilister giver de forsat god mening.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.