Ford Mustang – En bulderbasse i særklasse
Motors vurdering
Ford Mustang
- Motorlyd
- Flot lakering
- Køreassistenter
- Pris
- Plads på bagsædet
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor5.0 liter – 8 cyl.
-
CO2 udledning282 g/km
-
Effekt453 hk
-
Moment540 Nm
-
Topfart250 km/t.
-
Acc. (0-100)4,4 sek.
-
Køreklar vægt1.837 kg
-
Maks. påhængsvægt0 kg
-
Bagagerum381 liter
-
Akselafstand272 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:482 cm B:192 cm H:140 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 13,15 kr./km
Dark Horse er en ond udgave af den nye Ford Mustang. Altså en udgave, der lægger sig tæt op ad den oprindelige Mustang med klassisk V8-motor, og med et bulder, der kan vække en halv bydel og forarge resten. Faktisk kan den indstilles til at levere fem niveauer af motorlyd i kabinen, og uanset valg er du aldrig i tvivl om, at motoren er i gang.
Mustang er en klassisk coupé, hvor der primært er tænkt på forsædepassagererne, og hvor bagsædet mest er til pynt og måske en jakke eller en taske. Designmæssigt fortsætter Mustang linjerne fra den stærke amerikanske muskelbilæra, hvor motorhjelmen er lang, forenden har et nærmest ondt udtryk, og bilen er bred over bagdækkene for at understrege baghjulstrækket og modellens potens.
Testbilen har en nærmest støvet blå lakering og med klistermærker på. Det lyder som en underlig kombination, men til en så egocentreret og fandenivoldsk bil passer det godt.
Navnet Dark Horse er for en gang skyld ikke fundet på en tidligere topmodel, men ny i Ford-sammenhæng. En dark horse er den lidt ukendte hest, som uventet slår favoritterne.
Hvordan kører Ford Mustang?
Det er en smuk historie, men en nyfortolkning af en gammel muskelbil kommer ikke rigtigt til at vinde noget i dagens Danmark. Det skulle da lige være en pris for mest larm i gaden.
Køreegenskaberne er opgraderet med nye støddæmpere med magnetisk justering af hårdhed. Men det får ikke ændret på det grundlæggende ved, at en Ford Mustang ikke er en køremaskine på niveau med en Porsche eller bare en Mazda MX-5. Der mangler den ganske enkelt en mere sofistikeret opbygning af undervognen.
På en så potent køremaskine kunne man godt ønske lidt mere præcision i måden, bilen bevæger sig på, og bedre feedback gennem rattet. Og så er udhænget foran forhjulene så langt, at bilen ofte støder på med fronten, når du kører over bump.
I testbilen havde vi en 10-trins automatgearkasse, og det er et dårligt match med en 5-liters V8-motor med 453 hestekræfter. Motoren har en overflod af kræfter, og det betyder, at gearkassen hele tiden skifter for lige at finde et lidt mere optimalt gear. Det er overflødigt, og det havde været rigeligt med seks trin til så kraftig en motor.
Heldigvis tilbyder Ford stadig Mustang med manuelt gear, og så får du bedre udveksling og mere af den rå raceroplevelse, som Dark Horse-brandingen lægger op til.
Skal man vælge en Ford Mustang?
Mustang Dark Horse er ikke en bil for diskrete bilister, for med den evigt buldrende motor er det en bil, som tiltrækker sig opmærksomhed, uanset hvor den dukker op. Det skal trække dig ind i butikken og ud igen siddende på førersædet af en Dark Horse.
Her vil du opleve, at sæderne ikke støtter specielt godt, og at ryglænet ikke kan justeres trinløst og dermed gør det svært at finde en god kørestilling. Og selvom det trækker op, at trykskærmen er meget moderne og at køreassistenterne fungerer rigtig godt, så er det svært ikke at få øje på prisskiltet og tænke, at 1,2 millioner kroner måske er lige vel rigeligt for en Ford.
Er du interesseret i klassiske biler?
Husk, FDM udgiver specialmagasinet MotorClassic, Danmarks eneste magasin om klassiske biler og veteranbiler. MotorClassic udkommer seks gange om året og forhandles i bladkiosker, på FDMshop.dk og kan fås på abonnement.