Honda CR-V – Wannabe elbil med kunstig lyd
Motors vurdering
Honda CR-V
- Plads
- Udstyr
- Komfort
- Pris
- Ladetid
- Rækkevidde på el
Fabriksdata
-
Motor2.0 – elmotor – forhjulstræk. Batteri: 17,7 kWh
-
CO2 udledning82 g/km
-
Effekt184 hk
-
Moment335 Nm
-
Topfart195 km/t.
-
Acc. (0-100)9,4 sek.
-
Køreklar vægt1.988 kg
-
Maks. påhængsvægt1.500 kg
-
Bagagerum617 liter
-
Akselafstand270 cm
-
Officiel rækkevidde82 km
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 12Bilgaranti: Maks. 100.000 km
-
MålL:471 cm B:187 cm H:167 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 6,15 kr./km
- Målt rækkevidde 45 km
Honda CR-V har sine fans i Danmark, der bl.a. holder af dens pladsforhold og righoldige udstyr. Tidligere var bilen også rimeligt prissat, og det var med til at sikre populariteten.
I denne nye generation er der imidlertid justeret lidt på de forhold, idet CR-V nu er kravlet op i pris, da den udelukkende fås som en topudstyret plugin-hybrid med en toliters benzinmotor.
Sådanne biler pålægges en langt højere registreringsafgift end elbiler, og det betyder, at de bliver relativt dyre i Danmark.
Konkret betyder det, at denne udgave af Honda CR-V koster 554.000 kr. eller det samme som en veludstyret elbil, der samlet set vil være billigere at holde kørende.
Kunstig motorlyd i Honda CR-V
Benzinmotoren er på to liter og er indrettet, så den stort set altid trækker en generator, der producerer strøm til den 184 hk stærke elmotor. Det betyder, at bilen langt hen ad vejen opfører sig som en elbil, hvis man altså lige ser bort fra benzinmotorens hørbare arbejdslyde.
En sjov detalje oplever man ved hurtig acceleration, hvor elmotoren lyder, som om den skifter gear. Det er dog snyd, for lydene er alene skabt af en computer og sendt ud gennem bilens højttalere – men det lyder godt!
En anden sjov detalje finder man ved den måde, hvorpå benzinmotoren og elmotoren er bygget sammen med en kobling. Når bilen når motorvejsfart, kobles benzinmotoren direkte på de trækkende hjul, og så trækker benzinmotoren selv bilen, uden at den først skal omdanne arbejdet til strøm til en elmotor.
Det giver en bedre effektivitet og dermed en bedre benzinøkonomi. Skal man køre rigtig stærkt, er det dog både benzinmotoren og elmotoren, der er i sving. Officielt kører bilen 125 km pr. liter, men det er i den officielle forbrugsmåling, hvor bilen først tømmer batteriet for strøm.
Da vi målte bilens benzinforbrug, efter at batteriet var tømt, nåede vi i snit 19 km pr. liter, og det er bestemt også en flot værdi for så stor en bil.
Honda CR-V oplades langsomt
Når benzinmotoren er slukket, får elmotoren sin energi fra et batteri på knap 18 kWh. Det er noget større end det, vi hidtil har set i mange plugin-hybrider, men ikke helt så stort som de nyeste udgaver fra f.eks. Mercedes-Benz og VW.
Fabrikken stiller op til 82 km på el i udsigt, men da vi målte rækkevidden, nåede vi kun 45 km. Det er for mange nok til den daglige kørsel, men det havde været lettere at leve med den relativt beskedne rækkevidde på el, hvis bilen også havde kunnet blive opladet hurtigt igen.
Men her kniber det desværre, idet CR-V kun kan oplades med strøm fra en enkelt fase. Det giver typisk en maksimal ladeeffekt på 3,7 kW, og dermed tager det op mod fem timer at få strøm på bilen igen.
CR-V kan ikke hurtiglades, så man kan ikke bruge de mange hurtigladere til elbiler. I stedet skal man hver gang have fat i bilens ladekabel, hvis ikke det er fast monteret i ens egen ladeboks derhjemme.
Er Honda CR-V et godt køb?
Selvom Honda CR-V er flot udstyret, er prisen samlet set så høj, at man skal være meget forhippet på at have en benzinmotor med som rækkeviddeforlænger. For en rigtig elbil vil i Danmark for det meste stadig være et bedre samlet køb.
Men vælger man alligevel en CR-V, kan man glæde sig over det righoldige udstyr, og bilens generelt gode pladsforhold. Forlygternes lysudbytte var i øvrigt særligt imponerende, og så blev vi også rigtig glade for det trykknap-betjente gearskifte mellem forsæderne. Det fungerer godt i hverdagen.
En detalje, der derimod virkede irriterende, er den indbyggede alarm for overskridelse af fartgrænserne. Normalt ville man sige, at det ikke er et problem, hvis man kører pænt, men det er desværre ikke helt så enkelt. For ret ofte oplevede vi, at bilen ikke havde de rette fartgrænser som reference, og så ender det med, at bilens alarm bipper, selvom man kører det, man må.
Årsagen er Danmarks regel om begrænset skiltning med de aktuelle fartgrænser, og det betyder, at man ofte bliver nødt til at sætte dette sikkerhedsudstyr ud af funktion. Det skal endda gøres ved hver tur, og her har Honda CR-V et problem: Det kan kun ske, når bilen holder parkeret med gearvælgeren i P, og så skal man trykke sig gennem diverse menuer med i alt ni tryk, før det er sket. Det er set meget bedre i mange andre biler!
Overvejer du en plugin-hybrid?
Læs mere om hverdagen med en plugin-hybrid i FDMs store tema. Så kan du nemt se, om det er den rigtige type bil for dig.