Hyundai Ioniq 5 set forfra kører på landevej med træer i baggrunden
Biltest

Hyundai Ioniq 5 – Billigere, bedre og med større batteri

Hyundai Ioniq 5 blev Årets Bil i Danmark for fire år siden, men den havde også et par svage punkter. Dem har Hyundai nu gjort noget ved, samtidig med at priserne er sat kraftigt ned. Dermed fremstår modellen bedre end nogensinde før.
Hyundai Ioniq 5 set bagfra kører på landevej med træer i baggrunden

Motors vurdering

Hyundai Ioniq 5

El
359.995 kr.
  • Bagrudevisker
  • Assistentsystemer
  • 5 års garanti
  • Bagagerum
  • Bred bil
  • Effektivitet
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – baghjulstræk. Batteri (brutto/netto): 84/80 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    229 hk
  • Moment
    350 Nm
  • Topfart
    185 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,5 sek.
  • Køreklar vægt
    2.150 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.600 kg
  • Bagagerum
    520 liter
  • Akselafstand
    300 cm
  • Officiel rækkevidde
    570 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 5 / 12
    Batteri: 8 år/160.000 km
  • Mål
    L:466 cm B:189 cm H:161 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,05 kr./km
  • Målt rækkevidde 395 km

Sikkerhed

2021
Luk

Hyundai Ioniq 5 blev Årets Bil i Danmark, da den kom frem, og imponerede med sin hurtige ladeteknik og et ikonisk design. Når man ser bilen på afstand, ligner den en almindelig familiebil, men når man kommer tættere på, kan man se, hvor stor den i virkeligheden er.

Ikke alt var fryd og gammen i starten. Hurtigt fandt vi ud af, at den høje og bredde bil også krævede meget strøm for at komme frem. Og når man kørte i regnvejr eller slud, var det næsten umuligt at orientere sig bagud, for der var ikke vinduesvisker på bagruden.

Og når mørket faldt på, viste det sig, at forlygterne med det futuristiske kube-design ikke gav meget lys fra sig på trods af LED-teknologiens fortrin. Endelig oplevede vi, at både Hyundai Ioniq 5 og dens søstermodel Kia EV6 havde svært ved at udnytte 800V-ladeteknologien, når det var koldt. Ingen roser uden torne.

Førerplads i en Hyundai Ioniq 5
Umiddelbart er der ikke sket det store med selve funktionaliteten og indretningen, men visningen på de to skærme bag rattet og midt i bilen er opgraderet. Der er fortsat en separat, knapbaseret betjening af klimaanlægget og en drejeknap til at styre volumen på bilens anlæg.

Facelift med fokus på svage punkter

Hyundai har netop givet Ioniq 5 et facelift. Og i den forbindelse har de haft fokus netop på modellens svage punkter. Det mest iøjnefaldende er, at der er kommet vinduesvisker på bagruden. Den fungerer ganske godt og sørger for, at du også i regnvejr kan orientere dig via bakspejlet.

Men også de andre punkter er blevet forbedret. Forvarmning af batteriet er faktisk tidligere kommet til på modellen, og vi prøvede det også på testbilen. Når det er koldt, er det dog svært rigtigt at få varme i batteriet. Så da vi skulle lade, fik vi henholdsvis 190 km på efter 15 minutter og 330 km motorvejskørsel efter 30 minutters opladning.

De gennemsnitlige ladeeffekter var henholdsvis 150 kW og 133 kW. Det er pænt i forhold til konkurrenterne, men på en meget varm sommerdag har vi opladet samme batteristørrelse i en Ioniq 5 N med gennemsnitlige ladeeffekter på henholdsvis 212 kW og 142 kW. Så selvom forvarmen virker, er sommervarmen bedre for ladeeffekten. 

Stor skærm i en Hyundai Ioniq 5
En del af opdateringen er også Hyundais nye skærmmenu med widgets, altså små apps med visning fra programmerne. Du kan selv bestemme, hvilke funktioner du vil have vist, og hvor de skal være på skærmen. Det er en god opgradering.

Bedre lygter, men ikke perfekte

Når mørket falder på, har alle på nær basisversionen af Ioniq 5 fået adaptive LED-forlygter. Det vil sige, at bilen automatisk blænder ned for modkørende, men kun hvor der er en modkørende bil.

Det fungerer godt, og vi oplevede ikke, at modkørende gav udtryk for at føle sig genereret. Det blænder også ned ved gadelys og for busser. Ligesom det skal.

Men selve lysstyrken er fortsat ikke specielt stærk. Så søger du et kraftigt langt lys til kørsel, er Ioniq 5 ikke på niveau med eksempelvis Skoda Enyaq og VW ID.4, der leverer klassens bedste lys.

Lidt underligt er der dog meget kraftigt lys, når den adaptive funktion skal oplyse vejskilte. Her nærmest blænder de. Noget vi også har oplevet på Ioniq 6 med samme funktionalitet.

Bagsæde i en Hyundai Ioniq 5
En stor akselafstand giver rigtig god kabineplads og masser af plads på bagsædet. Så du får klart fordele ud af at vælge en bil, der på afstand ser kompakt ud, men som tæt på reelt er en meget stor – og bred – bil.

Større batteri og længere rækkevidde

Rækkevidden var også et minus, da Ioniq 5 blev lanceret. Dengang var batteriet på 72 kWh, siden kom en opgradering til 77 kWh, og nu med det tekniske facelift er batteriet vokset yderligere til en nettokapacitet på 80 kWh.

Men karrosseriet er stadig lige højt, bredt og dårligt i forhold til effektivitet. I vores test har vi målt og beregnet en rækkevidde om sommeren på 395 km og en vinterrækkevidde på 330 km. I forhold til vores første test af Ioniq 5 med baghjulstræk, er rækkevidden blevet 65 km længere.

Det er en forbedring, men batteriet er også vokset 8 kWh, og effektiviteten er fortsat dårligere end i konkurrenterne. Så den vil være lidt dyrere i strømudgifter end konkurrenterne, hvis man ikke har et Clever-abonnement eller ePlus-medlemskab.

Bagagerum i en Hyundai Ioniq 5
Bagagerummet er på 520 liter, og det er en god størrelse. Rent praktisk er selve rummet mere bredt og dybt end det er højt, og det gør, at det kan være lidt svært at pakke til en familieferie på langtur i forhold til nogle af konkurrenterne, der har et højere bagagerum. Der er også en frunk under fronthjelmen til ladekabel.

Skal man vælge en Hyundai Ioniq 5?

Da modellen kom frem, havde Hyundai svært ved at producere nok biler. Det har de fået bedre styr på nu, så det skulle være muligt at få leveret en bil uden lange ventetider. Modellens svage punkter er udbedret, og det gør den mere interessant i dag.

Lynladningen er helt klart et af bilens stærkeste kort i forhold til konkurrenterne, men dårlig effektivitet gør det også mere nødvendigt på længere ture. Hyundai har med sin garanti på fem år også stået stærkt, især fordi garantien er uden kilometerbegrænsning, som kunne gøre modellen interessant, for dem som kører langt.

Men både kinesiske og nu også europæiske konkurrenter tilbyder også fem års garanti, så det er ikke længere et unikt salgsargument for Ioniq 5.

En styrke er, at Ioniq 5 fortsat må trække 1.600 kg. Det er mere end konkurrenterne fra VW-koncernen, men den ligeledes opdaterede udgave af Kia EV6 må faktisk trække 1.800 kg, og der er flere elbiler, som nu reelt må trække et tungere påhængskøretøj. At det så også koster på rækkevidden, er en helt anden sag.

Men Ioniq 5 står stærkere end før, og efter at priserne er reduceret ved årsskiftet, er Hyundai Ioniq 5 absolut en bil, man bør have med på sin kandidatliste, hvis der står en ny bil på budgettet her i 2025.

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her