Hyundai Tucson forfra
Biltest

Hyundai Tucson - koreansk europæer

Hyundai Tucson er tænkt i Tyskland, bygget i Tjekkiet og målrettet europæerne. Resultatet er godt, men dyrt.
Hyundai Tucson bagfra

Motors vurdering

Hyundai Tucson

15,4 km/l
Diesel
603.875 kr.
  • Udstyr
  • Komfort
  • Garanti
  • Pris
  • Forbrug
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 lier - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    170 g/km
  • Effekt
    185 hk
  • Moment
    400 Nm
  • Topfart
    201 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,5 sek.
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 5 / 12

Motors tal

  • Målt forbrug 14 km/l
  • Beregnet økonomi 6,40 kr./km

Sikkerhed

2015
Luk

Der er kommet andre boller på suppen hos kore­anske Hyundai, efter at fabrikken har hyret Peter Schreyer som ny leder af designteamet. Han kom fra Audi, hvor han bl.a. stod bag den legendariske Audi TT.

Designet på den nye Hyundai Tucson er både flot, forny­ende og frækt. Udvendigt er den typiske Hyundai-front med til at løfte bilens generelle fremtoning, men overalt kan man nyde bilens flotte linjer, der udstråler en helt anden selvsikkerhed end det, vi før har set.

Læs også: Motors test af VW Tiguan Allspace

Inde i bilen er der også kommet godt styr på både form og materialer, og den overordnede kvalitetsfornemmelse ligger på et højt niveau. Mængden af udstyr er også imponerende, og selve betjeningen af bilen er også gennemtænkt. Man styrer let en hel del fra rattet, og man kan nyde godt af danske menuer og dansk tale i navigationsanlæg og øvrig information.

Hyundai Tucson kabine
Linjerne er flotte, og funktionen er god. Tucson er let at betjene, og der er god fralægningsplads overalt samt to kopholdere mellem forsæderne.

Sikker og behagelig

På sikkerhedsområdet er Hyun­dai kommet godt med. Bilen er nyligt testet af Euro NCAP, hvor den fik et flot skudsmål samt de maksimale fem stjerner.

Der er som standard monte­ret en nødbremse, der bremser for både biler og fodgængere op til 70 km/t., og en linjevogter både advarer og drejer på rattet, hvis man er på vej ud over vognbanens kantlinjer. Mens nødbremsen virkede fint under vores test, er vi knap så impone­rede over linjevogteren. Den drejer lidt for kraftigt og hyppigt på rattet, så man slår den hurtigt fra.

Prisen på godt 600.000 kr. er stadig lige i overkanten for en Hyundai. Men billigste udgave begynder ved 330.000 kr.

Ellers kører Tucson meget behageligt, og man sætter pris på den høje siddeposition, den glimrende fralægningsplads og den glidende kørestil. Det ­store glastag giver et godt lys i kabinen, og der er varme i alle sæder og varme i rattet. Vi savnede dog muligheden for at tilkøbe en aktiv fartpilot samt skiftegreb ved rattet, så man let kan blande sig i gearkassens skiftetidspunkter.

Hyundai Tucson skærm
Navigationsanlæg er standard, og alle menuer og al tale foregår på dansk. 8"-skærmen er trykfølsom.

Kraftig dieselmotor

Vores testbil er topudgaven med en toliters dieselmotor, fuldautomatisk firehjulstræk, automatgear og næsten alt i udstyr. Motoren er stærk og komfortabel, men den er også ret tørstig. Ved vores standardiserede testcyklus nåede vi kun 14 km pr. liter og i den mere daglige kørsel ikke langt over de 10 km literen.

Prisen på godt 600.000 kr. er stadig lige i overkanten for en Hyundai. Men billigste udgave begynder ved 330.000 kr., og så er der langt mere idé i bilen. Vi peger på den forhjulstrukne version med den nye 1.6-liters turbobenziner til 375.000 kr.