Honda CR-V - en stor hybridbil
Motors vurdering
Honda CR-V
- Letkørt
- Plads
- Forbrug
- Motorlyd
- Pris
- Påhængsvægt (750 kg)
Fabriksdata
-
Motor2.0 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning168 g/km
-
Effekt184 hk
-
Moment175 Nm
-
Topfart180 km/t.
-
Acc. (0-100)9,2 sek.
-
Køreklar vægt1.726 kg
-
Maks. påhængsvægt750 kg
-
Bagagerum497 liter
-
Akselafstand266 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 12Bilgaranti maks. 100.000 km
-
MålL:460 cm B:186 cm H:168 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 5,75 kr./km
Der findes efterhånden en hel del tekniske løsninger, når talen falder på hybridbiler. En af de mere sofistikerede finder vi i denne Honda CR-V.
Den opleves stort set altid som en elbil, idet det er elmotoren, der trækker bilen, og benzinmotoren, der laver den nødvendige strøm.
Det gør CR-V lidt anderledes at køre, og særligt ved moderate accelerationer føles den helt som en elbil. Skal det gå stærkt, kan benzinmotoren koble sig med ind på de trækkende hjul, men det sker uden en almindelig gearkasse og fungerer derfor først, når elmotoren har fået bilen op i fart.
Let at køre
Bag rattet er den mest synlige forskel mellem denne hybridudgave af CR-V og en af de mere traditionelle versioner, at gearstangen er erstattet af en række trykknapper.
Herfra kan man bestemme, om bilen skal køre forlæns, baglæns, eller om den skal være parkeret. Det gør det utrolig let at betjene bilen, der køres som en bil med automatgear.
Ved lave hastigheder er støjniveauet pænt lavt, idet benzinmotoren enten er helt stoppet eller blot producerer strøm ved lave omdrejninger. Træder man derimod speederen i bund, skal benzinmotoren op i omdrejninger for at kunne følge med behovet for strøm, og så bliver den hørbar.
Læs også: Motors test af SUV'en Audi Q3 - høj af køreglæde
Men det føles sjovt, at der slet ikke er nogen sammenhæng mellem bilens fart og motorens omdrejningstal. Når man bremser, eller når man kører ned ad bakke, slukker benzinmotoren, og bevægelsesenergien bliver omsat til strøm via elmotoren, der nu virker som en generator, og farten reduceres.
Skal man bremse meget, er det naturligvis de traditionelle skivebremser, der går i aktion, og overgangen mellem elmotorens bremseeffekt og skivebremsernes arbejde mærkes næsten ikke.
Kun plads til fem
For at få hele samspillet mellem benzinmotor og elmotor til at fungere optimalt, er der indskudt et ret stort batteri, der kan opsamle energien og levere den til elmotoren. Batteriet er placeret under gulvet i bagagerummet.
Det er derfor med sine 497 liter 64 liter mindre end i den traditionelle udgave. Pladsen er dog stadig på et pænt niveau og vil nok tilfredsstille de flestes behov.
Læs også: Motors test af Volvo XC60 - Danmarks mest solgte store SUV
Modsat den almindelige udgave, som fås i udgaver med syv sæder, kan hybridudgaven kun fås med fem siddepladser, men de er til gengæld alle sammen rummelige. Ved alle pladser sidder man godt, har et godt udsyn og en nem ind- og udstigning.
Begrænset CO2-reduktion
Hybridudgaven af Honda CR-V fås med enten forhjulstræk eller firehjulstræk. Merprisen for firehjulstrækket er 18.000 kr. i de mindre udstyrede udgaver, mens den topudgave, vi her har testet, kun fås med firehjulstræk.
Firehjulstrækket er af den traditionelle type, hvor en kardanaksel går på langs af bilen og trækker baghjulene med rundt via et differentiale bagtil.
Læs også: Motors test af Jaguar E-Pace - føreren i fokus
Ifølge den nye WLTP-norm kører Honda CR-V 13,7 km pr. liter benzin. Det er ikke overvældende, men til gengæld ret realistisk. Samme bil, men uden hybridteknik kører ca. 2-3 km kortere pr. liter, så det er altså ikke fordi, man pludselig får et markant bedre benzinregnskab ved at vælge en hybridbil.
Men alle bidrag i den positive retning må anvendes for at mindske bilernes samlede udslip af CO2. Måler man i procent, er CO2-udslippet trods alt reduceret med 16 procent ved brug af hybridteknikken.
Virkelig veludstyret
Køreindtrykket af CR-V Hybrid er generelt positivt, og man bliver hurtig glad for bilens ret glidende kørsel. Derudover er et meget højt udstyrsniveau med til at løfte køreoplevelsen betydeligt.
Bl.a. glæder vi os over et glimrende headup-display, varme i rattet, adaptiv fartpilot og muligheden for at styre elmotorens bremseeffekt fra skiftegreb bag rattet. Desuden er bilens generelt set generøse plads med til at skabe lys og luft for alle i kabinen.
Læs også: Motors test af BMW X3 - potent familiebil
På den mere kritiske side af notesblokken finder vi en lidt besværlig menustruktur i skærmen i midten af bilen, et hav af knapper, der er spredt rundt på instrumentbordet, en til tider støjende benzinmotor og faktisk også en del dækstøj, der er med til at begrænse oplevelsen af en eksklusiv kørsel.
Alt i alt er Honda CR-V dog en bil med mange plusser, og som byder sig til med en anderledes og positiv køreoplevelse. En maksimal tilladt påhængsvægt på 750 kg kan dog i sidste ende være det, der gør, at bilen alligevel fravælges til fordel for nogle af konkurrenterne med en højere brugsværdi på dette område.