Fronten på Jeep Renegade sender signaler tilbage til den oprindelige Willys Jeep.
Fotograf:
Biltest

Jeep Renegade – benzindunk på hjul

Den firkantede militære benzindunk – jerrycan’en – går igen overalt i designet på Jeep Renegade. Den har netop har fået et facelift og mere udstyr.
Jeep Renegade ligner en benzindunk bagfra

Motors vurdering

Jeep Renegade

13,5 km/l
Benzin
279.990 kr.
  • Skiller sig ud
  • Sjove detaljer
  • God lofthøjde
  • Skærmløsning
  • Benplads bag
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    169 g/km
  • Effekt
    120 hk
  • Moment
    190 Nm
  • Topfart
    185 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.320 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.250 kg
  • Bagagerum
    351 liter
  • Akselafstand
    257 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 8
  • Mål
    L:424 cm B:181 cm H:167 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 15 km/l
  • Beregnet økonomi 4,10 kr./km

Sikkerhed

2014
Luk

Jeep Renegade ligner en militær benzindunk på hjul, og det er bilens fremmeste kvalitet. For det rå design og de kantede linjer giver dig mulighed for at vælge en bil, som skiller sig ud, til under 300.000 kr.

Det er svært at finde en bil med mere USA-karisma, og med faceliftet kan Renegade fås med smarte LED-forlygter, der giver et moderne præg på benzindunken.

Læs også: Motors test af Fiat 500X

Trods det rå ydre har testbilen blot en trecylindret motor. Motoren er på en liter og med turbolader, som tendensen foreskriver i dag. Samme motor findes bl.a. i Fiats 500X, og 1-liters motoren trækker fint, når man kører i byen og til dels også ved landevejshastigheder. Men på motorvejen, er det som om, den mister pusten i mellemaccelerationerne.

Det er ikke for køreegenskaberne, man vælger en Renegade.

Det kan også være vindmodstanden, man møder her, og det koster. Vi målte 14 km/l, hvilket svarer til det officielle forbrugstal ifølge den nye WLTP-norm.

Det er ærgerligt, at man ikke kan få automatgear til motoren. Det fås med den større 1.3-liters motor med 150 hk for en beskeden merpris på 35.000 kr. Den kombination vil vi anbefale.

Jeep Renegade har fået skærm i kabinen
Udstyrsniveauet er fint på intromodellerne. Blandt andet med klimaanlæg, trykskærm og adaptiv fartpilot. Lidt specielt har den amerikanske radio-knapper bag på rattet, der hvor andre har gearskiftepaler til automatgear.

Sjove detaljer

Jeep er beviste om deres historiske ophav Willys Jeepen. Så du finder den ikoniske front afbilledet i baglygteglasset og kørende i kanten på forruden. Der er også flere pudsige indgraveringer i kabinen, og de historiske detaljer er med til at give modellen et frisk pust.

Læs også: Motors test af Dacia Duster

Et lille skridt bagud i forbindelse med faceliftet er, at det røde område i omdrejningstælleren ikke længere ligner mudderklatter, men nu blot er et brunt skraveret område. Det ændrer dog ikke på, at Renegade er en model med karakter.

Der er også kommet en ny trykskærmsløsning med app-forbindelse til telefonen. P.t. med iPhones, men forhåbentlig snart også officielt for Android-telefoner.

Jeep Renegade har et praktisk bagagerum
Som resten af bilen er bagagerummet firkantet og rummer fornuftige 351 liter. Det svarer til de største minibiler. Der er todelt bagagerumsbund, så man kan få en plan lasteflade, når bagsædet lægges ned.

Savner knapper

Desværre har Jeep (og Fiat) fjernet alle genvejsknapper, så reelt bruges en del af trykskærmen i de fleste visninger til at vise genvejstaster i bunden. Her burde man have knapper ved siden af trykskærmen, som mange af konkurrenterne har valgt at bruge.

Læs også: Motors gruppetest f 10 små SUV'er

Selvom der er meget højt til loftet, er der ikke specielt meget benplads på bagsædet, og testholdet ikke var begejstret for sæderne. Så husk at lægge mærke til dem under prøveturen, hvis du er fristet af benzindunken. Og en lang prøvetur på forskellige underlag er vigtig, for affjedringen er ikke imponerende. Det er ikke for køreegenskaberne, man vælger en Renegade.

Der gemmes små symboler for den oprindelige Jeep overalt på Jeep Renegade.
De to runde forlygter og de syv striber i kølergrillen skal bringe minder om Willys Jeep’en, der var med til at vinde Anden Verdenskrig, og selv i dag er en integreret del af Jeeps DNA.

LED-lys og højt værditab

Renegade fås p.t. i en intromodel med en virkelig interessant udstyrsliste. Du får bl.a. LED-forlygter, nøglefri betjening, automatisk nedblænding for det lange lys samt adaptiv fartpilot (der dog kun virker ned til 30 km/t).

Ny bil? Find den, der passer dig, på FDM biler.dk

Men biler med kant har det lidt hårdt, når talen falder på værditab. Derfor har vi beregnet bilbudgettet til 4,10 kr./km. Det er cirka 50 øre dyrere end søstermodellen Fiat 500X med samme motor.

Så drømmen om at køre rundt i en militær benzindunk skal være stærk, før du skriver under på en slutseddel. Reelt bør man overveje, om det ikke bør være en leasingkontrakt i stedet, så man lader andre om den økonomiske usikkerhed.

LED-forlygterne på Jeep Renegade giver kant til et ikonisk design.
LED-forlygterne giver kant til et ikonisk design. Renegade skiller sig ud i trafikken, på marken, ja faktisk hvor som helst. Den er nem at finde, også selvom du er kørt i Bilka.