Kia Optima er en fin plugin-hybrid
Biltest

Kia Optima – kører med strømmen

Kia Optima fås nu også som opladningshybrid og er dermed blandt de mest moderne biler på markedet. Motor er begejstret!
Kia Optima set bagfra

Motors vurdering

Kia Optima

62,5 km/l + el
Benzin/el
453.879 kr.
  • Plads
  • Udstyr
  • Teknik
  • Rækkevidde på el
  • Træk fås ikke
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter - 4 cyl. + elmotor
  • CO2 udledning
    37 g/km
  • Effekt
    205 hk
  • Moment
    375 Nm
  • Topfart
    192 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,4 sek.
  • Køreklar vægt
    1.815 kg
  • Bagagerum
    307 liter
  • Officiel rækkevidde
    54 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 5 / 12
    Eller 150.000 km

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,90 kr./km
Luk

Vi skal for alvor til at vænne os til en ny type biler: plug-in-hybrider. Det, vi kalder opladningshybrider på dansk. Masser af bilfabrikker står nemlig i kø for at vise nye modeller med denne teknik, og en af dem, der allerede har opladningshybrider på markedet, er koreanske Kia.

Vi har prøvet den nyeste i form af den store firedørs sedan Optima. Den er her udstyret med en kraftig toliters benzinmotor, der er koblet sammen med en elmotor, der får strøm fra et batteri, der kan lades op, når bilen holder parkeret. Motorerne kan arbejde hver for sig eller samtidig, og de trækker i begge tilfælde bilens forhjul via en traditionel sekstrins automatgearkasse.

Læs også: Motors test af Kia Optima Plugin som stationcar

Man kan selv vælge, i hvilken grad man vil køre på el. Vælger man at køre på ren el, har man ifølge fabrikken op til 54 km elbilkørsel foran sig, hvis batteriet er ladet helt op. Helt så langt skal man dog ikke regne med at komme i praksis; et sted mellem 30 og 40 km er realistisk.

Kia Optima kabine
Den store skærm i midten har navigationsanlæg samt mulighed for at se oplysninger om hybridsystemets tilstand. Alle menuer er på dansk.

Ren el eller blandet?

Det lyder ikke af meget, men i modsætning til en elbil er det ikke afgørende, præcis hvor langt man kan køre på en opladning, for når batteriet er tomt, starter benzinmotoren, og så kan man fortsætte på traditionel vis.

Kører man kun småture til daglig, er dette en udmærket måde at benytte bilen på. Kører man længere, skal man blot lade bilen finde ud af, hvornår det bedst kan svare sig at køre på el eller benzin. På den måde får man mere blandet kørsel ud af det, og man kan glæde sig over, at benzinmotoren stopper, når man triller hen mod rødt lys, og at elmotoren lægger for, når der bliver grønt igen. Det giver en blød, rolig og støjsvag kørsel, som samtidig er miljøvenlig, da udstødningsgassen på den måde holdes væk fra de ofte fodgængerfyldte områder ved trafiklysene.

Læs også: Alle Motors test af elbiler

Køreoplevelsen er generelt rigtig god, Kia har krydret den avancerede motorteknologi med masser af komfortudstyr, og samlet set er prisen på 450.000 kr. rigtig interessant.

Bagsædepladsen imponerer, og for dem, der savner mere bagageplads end sedanens beskedne 307 liter, og som ønsker mulighed for at kunne lægge bagsædets ryglæn ned, er det godt at vide, at Kia Optima Plug-in Hybrid dukker op som stationcar om få måneder.

Kia Optima bagagerum
Bagagerummet rummer kun 307 liter, da der også skal være plads til batteriet. Til gengæld kommer en stor og rummelig stationcar med samme teknik snart til landet.