Kia Picanto – Veludstyret mikrobil til 200.000 kr.!
Motors vurdering
Kia Picanto
- Udstyr
- Nem betjening
- Syv års garanti
- Pris
- Adaptiv fartpilot
- Fast affjedring
Fabriksdata
-
Motor1.0 liter – 3 cyl.
-
CO2 udledning124 g/km
-
Effekt63 hk
-
Moment93 Nm
-
Topfart145 km/t.
-
Acc. (0-100)15,6 sek.
-
Køreklar vægt985 kg
-
Maks. påhængsvægt0 kg
-
Bagagerum255 liter
-
Akselafstand240 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)7 / 5 / 12
-
MålL:361 cm B:160 cm H:149 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,50 kr./km
Picanto har netop fået en opgradering, så den nu har det sikkerhedsudstyr, som alle biler skal leve op til efter de seneste EU-krav. Men mere udstyr betyder også, at prisen er steget.
Hvor vi for 10 år siden kunne købe mikrobiler til godt 100.000 kr., så starter prisen nu på 150.000 kr. for den billigste udgave af Kia Picanto. Og det er for den skrabede version uden aircondition.
Her i 2024 har Picanto også fået et visuelt facelift, hvor designlinjerne fra Kias elektriske modeller er forsøgt overført til de mindste benzinbiler. Det giver i topversionen GT-Line også nyt udstyr som LED-bånd mellem både for- og baglygter samt smarte store 16”-fælge med et meget stringent og firkantet design.
Det er primært udvendigt, at der er kommet forandringer. I kabinen er der meget lidt nyt, som lædermønsteret på rattet og sædeindtrækket.
Hvordan kører Kia Picanto?
Picanto fås kun med én motor. Der er tale om en trecylindret benzinmotor uden turbolader og blot 63 hk. Det gør, at motoren er så svag, at overhalinger på motorvej både kræver tilløb og tålmodige medbilister. Der er ganske enkelt meget lidt overskud i motoren.
Testbilen havde manuel gearkasse, så 0-100 km/t. kan klares på 15,6 sekunder. Vælger du den automatisk selvskiftende gearkasse, tager det næsten tre sekunder længere. Det er der ikke meget GT-fornemmelse over.
Med kun tre cylindre er det sværere at få balanceret motoren, og vi oplevede, at den rystede en del. Prøv, om det generer, før du evt. vælger modellen, og det er uanset hvilken udstyrsversion, du er interesseret i.
GT-Line har en lang række udstyrsdetaljer. En af de mere kuriøse er, at den har skivebremser ved baghjulene. Det er alene et designmæssigt spørgsmål, for en bil med så få kræfter og en egenvægt på under et ton har ikke behov skivebremser. Som ejer kan det blive en dyrere løsning i service på den lange bane.
Skal man vælge en Kia Picanto?
Ud over de særlige designdetaljer, der følger med at vælge en topversion, har GT-Line også udstyr, som du vil sætte pris på i hverdagen. Det gælder bl.a. nøglefri betjening og kabelforbundet Android Auto/Apple CarPlay.
Der er også en fartpilot, men den kan ikke automatisk holde afstand til de øvrige bilister. Adaptiv fartpilot er end ikke at finde på listen over ekstraudstyr. Det er skuffende på en bil til 200.000 kr., især når det er standard selv på basisudgaven af den direkte konkurrent Toyota Aygo X til en pris fra under 160.000 kr.
Kia står stærkt med deres garanti på syv år, og teknisk set er Picanto en gennemprøvet og velfungerende bil. Men GT-Line-versionen til 200.000 kr. er ganske enkelt for dyr. En anbefaling er at overveje Prestige-versionen af Picanto til 170.000 kr. med bl.a. aircondition. Men den er fortsat 10-15.000 kr. dyrere end sammenligneligt udstyrede modeller fra Hyundai og Toyota.
Vild med biler? Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks