Hyundai i10 – Mikrobil med lidt luksus
Motors vurdering
Hyundai i10
- Pris
- Udstyr
- Garanti
- Motorkraft
- Støj
- Bagagerum
Fabriksdata
-
Motor1.0 liter – 3 cyl.
-
CO2 udledning110 g/km
-
Effekt67 hk
-
Moment96 Nm
-
Topfart147 km/t.
-
Acc. (0-100)16,8 sek.
-
Køreklar vægt1.039 kg
-
Maks. påhængsvægt300 kg
-
Bagagerum252 liter
-
Akselafstand243 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)5 / 3 / 12
-
MålL:367 cm B:168 cm H:148 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 2,70 kr./km
Der var engang, da man kunne købe en ny mikrobil for omkring 100.000 kr., men det er slut. Skærpede krav til miljø og sikkerhed har gjort bilerne mere avancerede, og dermed er de blevet dyrere. Så nu koster billigste Hyundai i10 146.000 kr. i en lettere faceliftet udgave.
Vi har her testet luksusudgaven til 163.000 kr., der har samme motor som den billigste, men som til gengæld rummer en del komfortudstyr, der hæver den samlede oplevelse af bilen betydeligt.
Blandt andet har denne udgave en stor 8”-skærm med bakkamera og trådløs Apple CarPlay/Android Auto, klimaanlæg, varme i sæder og rat samt elruder i fordørene. Det giver unægtelig en bil i denne klasse et strejf af luksus.
Hvordan kører Hyundai i10?
Med motoren i gang og rul i hjulene får man en fin køreoplevelse, der er trækkes op af det fine udstyr i bilen. Den er dog mindre luksuriøs, når det handler om motorens støjniveau og begrænsede motorydelse. 16,8 sekunder tager det at nå 100 km/t. fra stilstand. Men det går alligevel an, og er man ude efter en bil i denne klasse, er Hyundai i10 stadigvæk noget af det bedste, man kan få.
På den positive side trækker vognbaneassistenten op, idet den virker overraskende godt og giver en god assistance med at fastholde bilen i vognbanen, når man kører langt på motorvej. Det er utvivlsomt et plus for dem, der vælger denne bil som en pendlerbil.
Også selve betjeningen af bilen giver en god oplevelse, og selvom materialekvaliteten i kabinen ikke er den bedste, så er det samlet set en rar oplevelse at køre i i10.
Desværre er advarslen for at køre stærkere end hastighedsgrænsen lidt besværlig at slå fra. Det kan man til tider blive nødt til, da bilen ikke altid ved, hvor stærkt man aktuelt må køre. Det skyldes tydeligvis, at man i Danmark har valgt, at man ikke vil skilte med hastighedsgrænsen særlig mange steder.
Overraskende bagsædeplads
Ved bagsædet forbløffes man faktisk over bilens generøse plads. Der er dog kun to siddepladser, og det betyder, at bilen kun er godkendt til i alt fire personer. Men de to på bagsædet sidder af den grund fint, selvom bilen i sig selv er ret smal.
Bagagerummet er ikke imponerende stort, men det er let at folde bagsædet forover, og så kan pladsen udvides, hvis man vel at mærke ikke har passagerer med.
Over bagagerummet findes en hattehylde, der skal vippes op manuelt, når man vil fiske noget op af bagagerummet. Desværre går den ikke selv ned. Det betyder, at man let kommer til at sætte sig ind bag rattet for blot at opdage, at man ikke kan se ud af bagruden. Det er set bedre i stort set alle andre biler på markedet.
Flot garanti på fem år på Hyundai i10
I stedet kan Hyundai brillere med en af markedets bedste garantier på fem år uden kilometerbegrænsning på hele bilen. Det er med til at gøre et eventuelt køb mere trygt.
Vi kørte i snit næsten 20 km pr. liter benzin, og det er med til at holde biløkonomien nede. Hyundai i10 er dermed et trygt og godt køb for dem, der kan leve med dens begrænsede pladsforhold og trækkraft.
i10 må dog udstyres med anhængertræk, og den må trække op til 300 kg. Så kan man kortvarigt give brugsværdien et boost ved at sætte en lille trailer efter bilen.
Vild med biler? Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks