Lexus UX 300e set forfra
Biltest

Lexus UX – Ny luksus-elbil er allerede forældet

Første elbil fra Lexus er på mange måder en rar oplevelse. Men både rækkevidde og ladetid skuffer slemt, og det gør bilen ret uinteressant.
Lexus UX 300e set bagfra

Motors vurdering

Lexus UX 300e

El
443.500 kr.
  • Komfort
  • En sjov bil
  • Udstyr
  • Ladetid
  • Ladestik
  • Betjening
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor, forhjulstræk. Batteri: 54,3 kWh (brutto)
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    204 hk
  • Moment
    300 Nm
  • Topfart
    160 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,5 sek.
  • Køreklar vægt
    1.840 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    367 liter
  • Akselafstand
    264 cm
  • Officiel rækkevidde
    309 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti: Maksimalt 100.000 km
  • Mål
    L:450 cm B:184 cm H:155 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,40 kr./km
  • Målt rækkevidde 220 km

Sikkerhed

2019
Luk

Lexus er tilbage i Danmark, og med fuldt modelprogram er der nu også en elbil blandt mulighederne. UX 300e er ny herhjemme, men den har alligevel nogle år på bagen.

Alderen ses på bilens tekniske niveau, der ikke kan måle sig med de helt nye elbiler fra konkurrenterne. Blandt andet er batteriet kun på 54 kWh (brutto), og det giver en noget begrænset rækkevidde.

Også lademulighederne er ringe, idet bilen enten kun kan lades med en enkelt fase og dermed maksimalt 3,7 kW hjemme eller hurtiglades på farten med op til 50 kW via et noget atypisk chademo-stik.

Det er ærgerligt, at både batteri og lademuligheder er så dårlige, for resten af bilen er faktisk en rigtig rar oplevelse. Vi glæder os derfor til, at Lexus får en opdateret udgave hjem, der passer til det danske marked, for prisen ser skarp ud.

Lexus UX300 e kabine
Der er ikke sparet på knapperne ved førerpladsen, og løseligt optalt er der mere end 50 af dem lige inden for rækkevidde. Der er et digitalt cockpit og en skærm øverst supplerer med flere. Bemærk det lille analoge ur til venstre for skærmen.

Hvor lang rækkevidde har Lexus UX 300e?

Vi tog elbilen ud på vores standardiserede køretur på motorvejen, hvor vi starter med et fuldt opladet batteri, og derefter kører konstant med 110 km/t. indtil batteriet er tømt.

Så nåede vi blot 220 km ved en temperatur på plus 10 grader. Det betyder, at man må regne med en rækkevidde helt ned til blot 200 km om vinteren ved nul grader, og op til 250 km om sommeren ved 20 grader.

Ved blandet kørsel kører den naturligvis længere, men næppe helt så langt, som WLTP-tallet på 309 km.

Lexus UX300 e bagsæde
Knæpladsen ved bagsædet er ikke imponerende, mens loftshøjden er udmærket. Der er friskluftdyser mellem forsæderne og kontakter til varme i sædet. Midterpladsen generes af en ret stor „kardantunnel“.

Hvor hurtigt kan man oplade en Lexus UX 300e?

Hjemme kan man oplade bilen med strøm fra en ladeboks, og da trækker bilen maksimalt 16 ampere fra én fase, hvilket giver en ladeeffekt på 3,7 kW. Dermed tager det omkring 15 timer at få strøm på bilen, hvis den er kørt helt flad. Det er lang tid, og sammenlignet med andre elbiler, der lader med tre faser og 11 kW, er det helt utidssvarende.

På farten skal man lede efter den rigtige lynlader, for UX 300e er udstyret med det særlige japanske Chademo-stik, der ikke er at finde ved alle ladestationer. Det har desuden den begrænsning, at den maksimale ladeeffekt er begrænset til 50 kW, hvilket er markant lavere end de 100 til 150 kW, der efterhånden er standard i denne klasse.

Vi fandt en egnet ladestation og målte ladetiden fra et batteri, der kun havde seks procent energi tilbage. Efter 30 minutter var der kun kommet 17 kWh på bilens batteri, og det modsvarer en gennemsnitlig ladeeffekt på 34 kW.

Det er ikke imponerende og viser, at man nok nærmere skal afsætte op mod to timer til en opladning på farten, og altså ikke den times tid, som fabrikken stiler i udsigt. I varmere vejr vil man formentlig kunne lade hurtigere. Dette er et stort minus ved bilen!

Lexus UX300 bagagerum
Bagagerummet rummer beskedne 367 liter og virker ikke særlig stort for klassen. Bagsædet ryglæn kan foldes forover i to dele.

Hvordan kører Lexus UX 300e?

På landevejen giver Lexus-elbilen et godt indtryk. Særligt på små snoede veje er bilen i sit es, og man har en god oplevelse af bilen bag rattet.

På lange, lige motorveje er bilen mindre god, og særligt den indbyggede vognbaneassistent føles markant dårligere, end de man ellers oplever på de helt nye modeller fra Toyota-koncernen. Og selv når man slår den fra, føles bilen ikke helt retningsstabil, og det er trættende i længden.

Ellers føles bilen dejlig stille inde i kabinen, og man sidder hele tiden med en fornemmelse af, at Lexus på længere sigt snildt kan blive et attraktivt bilmærke for elbilkøbere.

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve