Mercedes-Benz CLA Shooting Brake set forfra
Biltest

Mercedes-Benz CLA - fashionabel familiebil

Mens de store, høje SUV’er stormer frem, er der dukket en elegant modreaktion op: coupé-stationcaren. Mercedes-Benz CLA Shooting Brake er et godt eksempel på, at en praktisk bil sagtens kan væres stilfuld.
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake set bagfra

Motors vurdering

Mercedes-Benz CLA

19,6 km/l
Diesel
449.898 kr.
  • Design
  • Bagagerum
  • Højt udstyrsniveau
  • Lav front rammer fartbump
  • Pladsforhold på bagsædet
  • Garantier
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    133 g/km
  • Effekt
    150 hk
  • Moment
    320 Nm
  • Topfart
    221 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,4 sek.
  • Køreklar vægt
    1.570 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.600 kg
  • Bagagerum
    505 liter
  • Akselafstand
    273 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 2
  • Mål
    L:469 cm B:183 cm H:144 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,75 kr./km

Sikkerhed

2019
Luk

En „shooting brake“ var oprindeligt et jagtkøretøj, men i dag bruges betegnelsen på fashionable stationcar-udgaver af coupémodeller. Og Mercedes-Benz’ CLA Shooting Brake er er klart en modreaktion på den SUV-bølge, der skyller ind over bilmarkedet. Til de bilkøbere, der gerne vil have stil, men ikke er interesseret i en høj bil.

Rammeløse ruder er en af de klassiske coupé-detaljer på CLA Shooting Brake. De får bilen til at fremstå mere elegant, når man åbner dørene.

Læs også: Motors test af Mercedes-Benz C-klasse - storsælgende stjernevogn

Ved at ruderne ikke kører ind i en dørramme, er der også risiko for, at ruden ikke sidder helt tæt på dørkarmen. Det kan give mere vindstøj end i almindelige bilmodeller, men det oplevede vi dog ikke under vores test.

Mercedes-Benz CLA kabine
Automatgear er standard, og det frigiver plads i midterkonsollen. Man kunne dog godt undvære den trykfølsomme trackpad. Især fordi man af og til kommer til at ramme den, når man rækker frem efter en vandflaske.

To gode skærme

De klassiske dyder afholder ikke CLA Shooting Brake fra at være moderne. Det opleves bl.a. fra førersædet, hvor man mødes af to skærme, der udgør MBUX-systemet (Mercedes-Benz User eXperience).

Det drejer sig om en instrumentskærm bag rattet og en medieskærm i midterkonsollen. I CLA Shooting Brake er den trykfølsomme medieskærm på 10” og spiller godt sammen med bl.a. Apple CarPlay. Der er også en smart augmented reality (udvidet virkelighed) visning i navigationen, hvor der kommer vejnavne og pilevisning frem på en live visning fra kameraet i forruden. 

Instrumentskærmen er 7” i standardudgaven og vil tilfredsstille de fleste bilisters behov. Men du kan tilkøbe en 10”-skærm, der har lidt smartere visninger. Bl.a. virker både bakkameraet og 360 graders kameraet (ekstraudstyr) rigtig godt. Generelt fremstår systemet smart, men der er mange indstillingsmuligheder, som kan forvirre.

Læs også: Motors test af VW Arteon - Arteon hæver niveauet

Hvis man synes, at medieskærmen er lidt langt væk fra chaufføren, kan den heldigvis også betjenes via touchpad mellem sæderne. Desværre kommer man let til at ændre noget på skærmen, blot man tilfældigvis rører touchpad’en. Pladsen mellem sæderne kunne være bedre udnyttet til mere fralægningsplads.

Mercedes-Benz CLA bagsædet er for lille
Lofthøjden går an i Shooting Brake-udgaven af CLA, men benpladsen er ikke imponerende. Du vælger modellen på grund af designet og ikke dens praktiske egenskaber.

Irriterende køreassistenter

På forsædet sidder man godt, og der er både et godt udsyn hele vejen rundt og gode indstillingsmuligheder af sæderne. Men på bagsædet mærkes det, at CLA er baseret på A-klassen, så benpladsen er ikke imponerende. Har du teenagere eller bagudvendte autostole, så tag dem med på testturen. Lofthøjden er lidt bedre i Shooting Brake-udgaven end i firedørsudgaven af CLA. 

Læs også: Motors test af Volvo V60 - tilbage til herregården

Generelt har Mercedes-Benz nogle af markedets bedste køreassistenter, især deres adaptive fartpilot og styrehjælp virker imponerende. Men på A-, B- og CLA-klasserne er der et system, som bremser bilen kraftigt ned, hvis man kommer tæt på vejstriber. Det er næsten umuligt at undgå på smalle veje, og så rusker systemet så kraftigt i bilen, at det virker irriterende.

Det samme gælder for den automatiske indstilling af farten i fartpiloten, hvor bilen følger skilte på vejen. Men nogle gange sætter den farten til 60 km/t. midt i en by uden et skilt i sigte, og andre gange læser den et skilt på en sidevej, selvom man kører med lovlige 110 km/t. på motorvejen. Her bremser den ned til eksempelvis 70 km/t, hvilket er irriterende – tenderende til farligt. 

Mercedes-Benz CLA bagagerum med lastekant
Der er 505 liters bagagerum, hvilket er en praktisk størrelse og passer godt til bilens størrelse. Desværre er der en lidt høj indre læssekant, hvor en almindelig stationcar er nemmere at læsse.

Dyrt at se elegant ud

Generelt kører CLA Shooting Brake godt. Den ligger solidt plantet på asfalten, men ikke mere end der er en god langturskomfort i modellen. Dog ramte vi ofte på fartbump med fronten trods passende hastighed, det samme gælder kørsel over kantsten.

Læs også: Motors test af BMW 3-serie - familiebil for feinschmeckere

Basis-dieselmotoren er på 2.0-liter med fire cylindre, og den har både et godt bundtræk og rigeligt med kræfter til modellen. Det eneste, der holder entusiasmen nede, er prisen på 450.000 kr. Det er cirka 100.000 kr. mere end en standard A-klasse og samme pris som den mere praktiske C-klasse stationcar, der endda har en kraftigere dieselmotor.

Men det er svært at sætte en pris på god stil, og det har CLA Shooting Brake i spandevis. Men den lave frihøjde fortil gør den – trods navnet – ironisk nok uegnet som jagtvogn.