Mercedes E Coupe forfra
Biltest

Mercedes-Benz E350 Coupé - en designerbil

Der er ikke meget brugsværdi gemt i E-klasse Coupé. Til gengæld er den flot at se på, og så kører den rigtig godt.
Mercedes E Coupe bagfra

Motors vurdering

Mercedes-Benz E

14,7 km/l
Benzin
865.480 kr.
  • Design
  • Affjedring
  • Førerplads
  • Bagsæde
  • Ind/udstigning
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    155 g/km
  • Effekt
    299 hk
  • Moment
    400 Nm
  • Topfart
    250 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.840 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.800 kg
  • Bagagerum
    425 liter
  • Akselafstand
    287 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 2
  • Mål
    L:483 cm B:186 cm H:143 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 12 km/l
  • Beregnet økonomi 7,60 kr./km

Sikkerhed

2016
Luk

Det er bilens flotte linjer, der er den helt store styrke i denne Coupé. Og man finder dem både ud- og indvendigt. På den måde viser denne udgave af Mercedes’ store E-klasse overskud ud over det normale.

For ser man bort fra forsædernes gode komfort, så kniber dette med resten af bilens brugsværdi. Det er selvindlysende svært at komme om på bagsædet, og bagagerummet er trods sine mange liter svært at udnytte i hverdagen.

Dette er en bil, der er bygget til at køre ud ad den lange Autobahn uden at besvære føreren mere end højst nødvendigt.

Læs også: Motors test af Jaguar E-Pace

Den nye Coupé er søster til den store E-klasse, der normalt omfatter en stor sedan og en stor stationcar – ofte valgt af taxi-selskaber i hele landet på grund af bilernes gode komfort og ikke mindst brugsværdi. I denne udgave er komforten bibeholdt, men ellers føles bilen ret anderledes.

Særligt når man skal ind og ud af bilen, føles den noget lavere end dens søskende, og udsynet fra førerpladsen er noget begrænset af de mindre ruder og det stærkt skrående tag.

Mercedes E Coupe kabine
Førerpladsen er præget af de to vandret-liggende skærme bag rattet. Her er den endvidere forsynet med AMG-pakken, der sikrer ekstra flotte overflader. Den pakke indeholder både detaljer ind- og udvendigt og koster 50.000 kr.

Lille motor med stor ydelse

Men er man først kommet ind i bilen, venter der en oplevelse af de større. Det er som om, modelrækkens instrumentbord og interiør passer bedre til denne coupé end de mere almindelige biler. Særligt den vandrette skærm bag rattet giver en eksklusiv følelse og er glimrende at bruge i hverdagen. Man skal dog først lige lære at styre skærmenes indhold fra de to betjeningsgreb, der er placeret i hver sin side af rattet.

Læs også: Motors prøvekørsel af Audi Q8 

I denne udgave lagde vi særlig meget mærke til bilens fine affjedringskomfort. Her mærker man, at der er tale om en stor og tung bil med en god undervogn. Køreegenskaberne er glimrende, og man fornemmer let, at dette er en bil, der er bygget til at køre ud ad den lange Autobahn uden at besvære føreren mere end højst nødvendigt.

Vores udgave var forsynet med en sikkerhedspakke med adaptiv fartpilot og et system, der hjælper med at fastholde bilen i vognbanen. Det fungerer udmærket på motorvej, mens man på mindre, danske veje primært får glæde af fartpiloten, der sørger for at tilpasse farten, så afstanden til forankørende biler hele tiden er tilpas.

Mercedes E Coupe døre
Rammeløse ruder giver bilen et flot ydre. Bemærk, hvordan sikkerhedsselen serveres for føreren fra en lille arm, der glider frem, når døren lukkes.

For 275.000 kr. ekstraudstyr

I denne E350 er der monteret en firecylindret benzinmotor med turbo. Den er på bare to liter, men yder mægtige 299 hk. Sammen med et drejningsmoment på hele 400 Nm savner man på ingen måde kræfter. Og kræfterne sendes ud til de trækkende baghjul via et nitrins automatgear.

Men lige her er der en lille kløft mellem den positive oplevelse af bilen, som vi har beskrevet ovenfor, og oplevelsen af motoren og gearkassen. Benzinmotoren er mere støjende, end man forventer af en bil på dette niveau, og automatgearet er trods sine mange trin ikke til topkarakter. Det skifter til tider en smule ujævnt, og det bør ikke ske i sådan en bil.

Læs også: Motors test af Tesla Model X

Næste trin i modelprogrammet hedder E450 og er udstyret med en sekscylindret benzinmotor på tre liter med hele 340 hk. Den har også automatgear, men trækker på alle fire hjul. Den koster 130.000 kr. mere end E350, men da vores testbil havde ekstraudstyr for 275.000 kr., nåede prisen for denne E350 op over 1,1 mio. kr.

Set i det lys, er merprisen for den større E450 beskeden, og det gør det værd at overveje den.