Elegante linjer præger Mercedes C-klasse coupé
Fotograf:

Foto

Karsten M. Lemche
Biltest

Mercedes C300 Coupé - næsten selvkørende

Tilkøber man sikkerhedspakken til 30.900 kr., kan Mercedes-Benz C-klassen selv justere farten efter vejens forløb. Det virker overraskende godt.
Mercedes C-klasse coupé er elegant set bagfra

Motors vurdering

Mercedes-Benz C-klasse

13,7 km/l
Benzin
666.598 kr.
  • Motor
  • Gearkasse
  • Sikkerhedspakke
  • Bagsædeplads
  • Lav siddehøjde
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    152 g/km
  • Effekt
    258 hk
  • Moment
    370 Nm
  • Topfart
    250 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,0 sek.
  • Køreklar vægt
    1.600 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.800 kg
  • Bagagerum
    380 liter
  • Akselafstand
    284 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 2
  • Mål
    L:469 cm B:181 cm H:140 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 15 km/l
  • Beregnet økonomi 6,45 kr./km
Luk

Forestil dig, at du kommer kørende ad en landevej med fartpiloten sat til 80 km/t. En rundkørsel nærmer sig, og bilen sætter langsomt farten ned af sig selv. Ved indkørslen er farten ca. 30 km/t., og du skal blot selv orientere dig og – hvis muligt – fortsætte ind i rundkørslen uden at røre pedalerne.

På samme måde sætter bilen selv farten ned, når man skal dreje fra ad en sidevej, og i begge tilfælde vel at mærke også selvom der ikke er biler foran.

Læs også: Motors test af VW Arteon

Men det stopper ikke med det. For med 80 km/t. ud af en landevej kommer man ofte til en lille by, hvor grænsen er 50 km/t. Også her læser bilen selv byskiltet eller får informationen fra navigationsanlægget, og farten reduceres automatisk til de lovlige 50 km/t. Med vognbaneassistenten koblet til, følger bilen selv vognbanen, og man oplever, at rattet drejer, uden at man selv gør noget.

Kører man om aftenen, oplever man også, at lygterne hele tiden selv blænder op og ned, og alt i alt har man næsten fornemmelsen af at sidde i en selvkørende bil. Det er magisk, fængende og dybt imponerende.

Kabinen i Mercedes C-klasse er fyldt med læder og teknik
Førerpladsen er lækkert udformet, og med seneste facelift er der bl.a. kommet mulighed for digitale instrumenter.

Hold fast i rattet

Det er i den rappe coupé-udgave af Mercedes-Benz C-klassen, at vi oplever denne næsten selvkørende funktion. Funktionerne er ikke standard, men kræver, at man tilkøber en sikkerhedspakke til 30.900 kr. Så får man alle hjælpesystemerne med, og det er stærkt anbefalelsesværdigt.

Men træerne vokser dog ikke ind i himlen. Der går ikke en dag uden, at man oplever, at en fejlinformation om hastighedsgrænsen i navigationsanlægget eller en fejllæsning af vejens striber medfører en utilsigtet fartoverskridelse, en utilsigtet kursændring og lignende.

Læs også: Motors test af Volvo S90

Det kræver derfor, at man hele tiden er opmærksom og er klar til at tage over i sådanne situationer. Men man lærer at arbejde sammen med bilen om opgaven, og samlet set får man en stor aflastning og et ekstra sikkerhedsnet under kørslen. Det er godt!

Bagagerummet o Mercedes C-klasse Coupé er ikke let at komme til.
Bagagerummet rummer 380 liter og er noget svært at udnytte i kraft af den lille åbning.

Lækker indretning

C300 er udstyret med en toliters firecylindret motor med 258 hestekræfter. Det er altså ikke som i gamle dage, da en 300 var sekscylindret. Og ser man alene på kræfterne, så savner man ikke noget i forhold til dengang.

Men de kun fire cylindre leverer en noget anstrengt lyd under kraftig acceleration, og det er her, man mærker forskellen i forhold til i gamle dage. Men samlet set er C300 bestemt en rar bil at køre i, hvilket ikke mindst det velfungerende automatgear kan tage noget af æren for.

Læs også: Motors test af Audi A6

Oplevelsen af en rigtig rar bil underbygges af en lækkert indrettet kabine med gode sæder og et virkelig flot og rart rat i lækre materialer.

Der er selvsagt ikke megen plads ved bagsædet, og selvom dørene er ekstra lange, er det ikke let at komme derom. Bagagerummet er heller ikke let at bruge i hverdagen, hvor en ret lille åbning begrænser adgangen.

Men det kan næppe komme bag på en køber, og har man behov for mere plads, så findes C-klassen jo både som firedørs sedan og stationcar. Og også der kan man få samme motor og samme sikkerhedspakke.

Der er fantastiske forlygter på Mercedes-Benz C-klasse Coupé
LED-forlygter er standard, men som ekstraudstyr kan de som her fås i en adaptiv udgave, hvor de hele tiden tilpasser sig trafikken foran bilen. Det er imponerende at se på, hvordan lyskeglen hele tiden forandres. Lysudbyttet er enormt.

Dyr, men dejlig bil

Vores testbil var sammensat som en grundudgave med en del ekstra udstyr. Grundprisen er med sine 666.598 kr. ret attraktiv. Men i alt stod testbilen i 858.00 kr.

Udstyret var: Sikkerhedspakken (30.900 kr.), en premiumpakke til 100.000 kr. (parkeringspakke med bakkamera, spejlpakke, musikanlæg med 225 Watt, Matrix LED-forlygter, netopkobling, kabinebelysning med 64 farver, trådløs opladning af mobiltelefon samt digitalt instrumentdisplay), en AMG-pakke med styling-detaljer til 35.000 kr., kunstlæder på sæder og instrumentbord til 16.000 kr. samt metallak til 10.000 kr.

Læs også: Motors prøvekørsel af Mercedes-Benz C-klasse

Har man lyst (og råd) til en veludstyret og flot bil, der skiller sig ud fra mængden, er denne Coupé et attraktivt valg. Historisk set er denne karrosseritype fra Mercedes-Benz en biltype, der forbliver attraktiv i mange år fremover.

Bagfra ser Mercedes-Benz C-klasse coupé også flot ud.
Mercedes-Benz C300 er en flot coupé. Der er kun to sidedøre, og selvom de er lange, er adgangen til bagsædet ikke let.