Volvo S90 forfra
Biltest

Volvo S90 - point til Sverige

Volvo S90 formår at kombinere svenske værdier med luksus i international klasse. Resultatet er en bil, der imponerer, hvis man lige ser bort fra den nye automatiske co-pilot.
Volvo S90 bagfra

Motors vurdering

Volvo S90

20,8 km/l
Diesel
823.880 kr.
  • Design
  • Kabine
  • Køreegenskaber
  • Pilot Assist
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    127 g/km
  • Effekt
    235 hk
  • Moment
    480 Nm
  • Topfart
    240 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,2 sek.
  • Bagagerum
    500 liter
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12

Motors tal

  • Målt forbrug 17 km/l
  • Beregnet økonomi 7,95 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

Efter at have oplevet kæmpe succes med den store XC90 fornyer Volvo nu resten af modelprogrammet med rekordfart. Nyeste skridt på vejen er S90: en firedørs sedan, der skal løfte arven efter S80. Sideløbende med S90 kommer stationcarversionen V90, der skal fortsætte, hvor den populære V70 slap.

Udvendigt fremstår S90 som en meget stor bil. Den er da også blevet en smule længere end XC90, og det giver bilen en enorm udstråling, når man ser den forfra og fra siden. Bagfra er linjerne knap så iøjnefaldende, men S90 skal i stor stil sælges i USA og Kina, og designet er ifølge Volvo tilpasset det, køberne der efterspørger.

Design, køreglæde og kvalitet er løftet til et niveau, der fint matcher det, vi kender fra de store tyske konkurrenter.

Læs også: Motors test af Mercedes-Benz E-klasse

Fortil er bilen derimod gjort næsten dramatisk med den store grill med det tydelige Volvo-emblem i midten. I siderne finder vi avancerede LED-forlygter med det særlige kørelys, der med sin form har fået tilnavnet „Thors hammer”.

Overalt har fabrikken anstrengt sig for at fastholde et nordisk udtryk, og det går igen i kabinen, hvor træpaneler, lyst læder og lækre aluminiumsdetaljer får en Volvo til at distancere sig fra de store tyske bilmærker, der ofte arbejder med farverne sort i sort. I denne Inscription-udgave er der gjort ekstra meget ud af at få udstyr, design og komfort til at gå hånd i hånd, men merprisen er da også mægtige 70.000 kroner i forhold til niveauet under.

Volvo S90 kabine
Instrumentbordet er her forsynet med træpaneler og lyst læder – begge dele er standard i Inscription-udgaven og giver bilen et lyst og venligt miljø.

Livlig og komfortabel

S90 er bygget på den nye platform, som også bærer den store XC90. Med det udgangspunkt har det været muligt at fordele vægten, så der er en ligelig fordeling mellem for- og baghjul. Selve hjulophænget er dog helt nyt, og for at skabe plads ved bagagerummet er bilen udstyret med en tværliggende bladfjeder i kompositmateriale.

Sammen med multilinkophænget giver det en fin styring af hjulenes bevægelser, og S90 virker da også vældig komfortabel på landevejen med en meget fin evne til at køre gennem sving og kurver. Alligevel kan man få en del ud af at bestille bilen med den særlige luftaffjedring, hvor bladfjederen bagtil erstattes af luftpuder, der gør det ud for både fjedre og støddæmpere. De kan justeres elektronisk og kan derved lade bilen skifte karakter mellem udpræget komfort eller udpræget sportslig stil. Den del koster 38.500 kr.

Læs også: Motors test af Jaguar XE

Vi har testet S90 med både denne D5-dieselmotor og en T6-benzinmotor. Dieseludgaven virker som den rette løsning til bilen, og med indbygget kompressor, der kan sende trykluft gennem turboladeren for at øge ladetrykket fra lave omdrejningstal, får man en motor, der altid virker meget livlig.

Sammen med et ottetrins automatgear giver det fornemme køreoplevelser, og man savner ikke motorer med flere cylindre. Vi kørte til gengæld 17 km pr. liter i bilen, og det er flot – ikke mindst set i lyset af at denne udgave desuden har firehjulstræk som standard.

Volvo S90 bagagerum
Bagagerummets 500 liter lyder ikke prangende, men i praksis virker det enormt og er let at anvende. Bagsædet er nedfældeligt i tre dele.

Ubrugelig Pilot Assist

Volvo S90 har som standard en aktiv fartpilot, der selv holder afstand til forankørende. Derudover har alle udgaver et system, som Volvo kalder Pilot Assist. Det skulle kunne holde øje med vejbanens forløb og selv dreje på rattet, når vejen drejer. Bilen kræver, at man altid beholder hænderne på rattet, men idéen er, at systemet hele tiden kan træde til, hvis man ikke følger vejen.

Problemet er bare, at det ikke er særlig rart eller sikkert at køre med. Det er, som om der hele tiden er nogen, der modvirker dine bevægelser i rattet, og det er irriterende og i nogle tilfælde direkte farligt. Måske man kan få fordel af systemet ved kørsel i lang tid på nyere motorveje, men på danske veje er striberne for dårlige og systemet for uudviklet til, at det virker betryggende.

Læs også: Motors test af VW Arteon

Vi anbefaler derfor, at man ikke kører med systemet slået til herhjemme. I stedet skal man blot anvende den aktive fartpilot, der stadig er blandt de bedste på markedet, og som virker helt ned til stilstand og ved køkørsel.

Derudover er en aktiv nødbremse standard på alle udgaver, og den bremser nu for biler, fodgængere, cyklister og større dyr både dag og nat. Ikke altid så man helt undgår en påkørsel – det afhænger nemlig af fart og underlag – men altid så ulykkens omfang mindskes, og det er en tryghed, der er meget værd.

Alt i alt har Volvo formået at fastholde de kendte svenske værdier i den nye S90, samtidig med at design, køreglæde og kvalitet er løftet til et niveau, der fint matcher det, vi kender fra de store tyske konkurrenter. Om man så er mest til nordisk stil eller tysk akkuratesse, er naturligvis et personligt valg.