Mere klasse over Mercedes C

Mercedes-Benz vigtigste model, C-klassen, har fået en særdeles grunddig opdatering. Mængden af standardudstyr er hævet og rene dieselmotorer tilføjet. Og så er en mildhybrid dukket op.

2018-udgaven af C-klassen forfra.
Fotograf:

Foto

Mercedes-Benz
Forpremiere

LUXEMBOURG Mercedes-Benz’ mest solgte model, C-klassen, ligner stort set sig selv som den står klar til de første prøvekørsler fra Luxembourgs lufthavn. Men den er ikke sig selv.

I et usædvanligt stort facelift fire år henne i bilens liv er omkring 6.500 dele skiftet ud. Det er godt halvdelen af alle komponenter, og selv om nye ventiler, bolte og andre dimser tæller med, er det en markant fornyelse.

Motor mener

C-klassen var i forvejen en formidabel vogn i denne del af premium-klassen. Den nye har taget et teknologisk og miljømæssigt kæmpeskridt, som normalt kun ses ved lanceringen af en helt ny generation.

Dermed er C-klassen frisk til at udfordre den nye Audi A4, den BMW 3-serie, der nok kommer sidst på året, og Volvo S60, som vi ser i forsommeren 2019.

Da C-klassen kom frem i 2014 nåede den i finalen til både Årets Bil i Danmark 2015 og Car of the Year 2015. I første halvdel er den Danmarks 18. mest solgte bil, så der ligger et pænt forventningspres på den nye udgave.

Absolut bedre

Og den er absolut blevet bedre og standardudstyret opgraderet.

Mens den fornyede C-klasse udefra ligner sig selv fraset mindre justeringer af fronten – og en tydeligere differentiering af de fire designlinjer - er fornyelsen tydelig, da Motor sætter sig bag rattet.

Selve rattet er nyt og indeholder bl.a. to små trykfølsomme knapper. De giver nye muligheder for at betjene bilen, men de kræver også tilvænning.

Se mere: Vildt imponerende Audi A4

C-klassen forfra.
Designet er der ikke ændret meget ved. Kofangeren for samt lygterne er dog nye. Desuden er de fire designlinjer blevet mere markante i forhold til hinanden. Fotos: Torben Arent

Digitalt instrumenthus - mod merpris

Mere aha! er der, når blikket løftes mod instrumenthuset. I Motors prøvebil er det helt digitalt. Det løfter virkelig oplevelsen af bilen og giver nye muligheder, bl.a. med navigationen blændet ind mellem speedometer m.v.

Mon ikke mange købere bliver fristet af muligheden, om end den bestemt ikke er gratis. Skærmen kan mest oplagt købes i en stor ’Premiumpakke’ til 100.000 kr.

Mere aha! er der, når blikket løftes mod instrumenthuset. I Motors prøvebil er det helt digitalt.

Alle danske udgaver har nitrins automatgear, LED-forlygter, nøglefri funktion, 17 tommer fælge og bakkamera.

I begyndelsen er en ’Avantgardepakke’ med i prisen. Den indeholder bl.a. bakkamera, Here-navigation og 10,25 tommers skærm i midten. Senere vil pakken koste 50.000 kr. ekstra.

C-klassen som stationcar set bagfra.
Dette er en rigtig danskerbil: C-klassen som stationcar og med C 220 d dieselmotor bliver givetvis det mest almindelige valg hos os.

Avancerede LED-lygter lyser 650 meter

Massagesæder er en anden luksuriøs nyhed.

Den tekniske tour de force fortsætter med andet avanceret ekstraudstyr, bl.a. adaptive LED-lygter som lyser hele 650 meter frem. Den selvkørende assistent er forbedret. Nu kan den holde bilen i banen, selv om der ingen striber er, hvis der blot kører en anden bil foran.

Se mere: Motors gruppetest af firmabilerne Alfa Romeo Giulia, Audi A4, Jaguar XE og Mercedes C-klasse

Det digitale instrumenthus
Det helt digitale instrumenthus er en af de synlige - og flotte - fornyelser af C-klassen.

C-klassen kan også – med passende ekstraudstyr – tilpasse hastigheden efter vejens forløb, dvs. kurver, kryds og rundkørsler. Det sker ud fra navigationsanlægget. Men Motor oplevede også, at systemet arbejder fint sammen med skiltegenkendelse.

På behagelig, tryg og sikker vis justerer bilen selv farten op før og efter (tyske) småbyer og andre ændringer af den skiltede hastighed. Rigtig godt.

Med rette udstyr kan bilen sende og modtage advarsler fra andre (Mercedes-)biler i området. Det kan være glat vej eller havareret bil.

Alarm ved p-buler

En pudsig, unik nyhed er, at ejeren kan få besked via Mercedes-app’en, hvis nogen kører ind i ens parkerede C-klasse. I app’en kan man se, på hvilken side/ende, påkørslen er sket.

Se mere: Bilen sladrer om parkeringsbule

På motorsiden er den nye og i praksis særdeles rene dieselmotor fra E-klassen, 220 d, kommet i C-klassen. Ud over at være ren, er den også 24 hk stærkere end forgængeren – og tyst. Når man står uden for bilen i tomgang er diesellyder sporbar, men uden at tænke ’taxi’.

Denne variant, hvor momentet er uændret 400 Nm, bliver givetvis den langt mest udbredte i Danmark. Op til 22,7 km/l loves man ifølge den nye norm.

Også 1.5- og 2.0-benzinmotorerne (C200 og C300) er helt nye. De har en pudsig teknisk nyskabelse: Cylinderne er ikke helt lige i siden, men har en smule større diameter forneden. Det giver lidt mindre, intern gnidning og mindre forbrug.

C300 (med 258 hk) er en raffineret tilføjelse til programmet.

Førerpladsen i C-klassen.
Førerpladsen i C-klassen udmærker sig bl.a. ved en 10,25 tommer skærm i høj opløsning midt på instrumenthuset. Standard er den ikke - dog følger den med i en særpakke for de, der i begyndelsen køber bilen. Skærmen er stadig af den svævende i-Pad-type - noget der er delte meninger om. Mercedes antyder over for Motor, at i næste generation bliver skærmen integreret.   

Lille elmotor hjælper til

1.5-udgaven, som Motor desværre ikke kunne prøve, har en spændende nyskabelse: mildhybrid-teknik. En kombineret starter-generator, drevet af 48 volt, hjælper benzinmotoren med 14 hk og 116 Nm. Den reagerer hurtigere end turboladeren.

Den lille elmotor gør det bl.a. muligt at ’coaste’, dvs. køre med middelhøj fart med slukket motor, så længe speederen næsten ikke presses ned. Samtidig fungerer stop-start-funktionen endnu bedre end ellers. Genstart af motoren gøres på 360 millisekunder i stedet for 800.

15,9 km pr. liter kører denne 184 hestes motorvariant.

I 2019 tilføjes en ny opladningshybrid.

Se mere: Mercedes C-klasse - symfoni af strøm og benzin

Denne benzinmotor fås fra 502.000 kr. som sedan, mens 220 d begynder ved 522.000 kr. Stationcar er 25.000 kr. kr. ekstra.

For de, der skal have den som firmabil, og det er de fleste, begynder beskatningsværdien for en C 220 d Business ved 375.000 kr.

C-klasse familien.
Alle fire karrosseri-varianter af C-klassen er klar i den opdaterede udgave fra hen på sommeren 2018.