Mini Cooper 5-dørs – forældet retrobølge
Motors vurdering
Mini Cooper
- Motor
- Udsyn
- Automatgear
- Styretøj
- Pladsforhold
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.5 liter – 3 cyl.
-
CO2 udledning111 g/km
-
Effekt136 hk
-
Moment220 Nm
-
Acc. (0-100)8,1 sek.
-
Køreklar vægt1.275 kg
-
Maks. påhængsvægt0 kg
-
Bagagerum278 liter
-
Akselafstand257 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:398 cm B:173 cm H:143 cm
Motors tal
- Målt forbrug 18 km/l
- Beregnet økonomi 3,40 kr./km
Mini rider på en retrobølge, der for længst er ebbet ud. Strandet står flere kiksede forsøg på at skamride en af bilhistoriens mest revolutionerende biler, herunder denne femdørs udgave af Minien.
Den er ikke praktisk, den er ikke veludstyret, og mere kritisk er den ikke lige så sjov at køre som forgængeren.
Ideen er der ikke noget i vejen med. Man tager et ikonisk design – tjek! Gør bilen større, så det grundlæggende sikkerhedsudstyr kan være der – tjek! Og så puster man en ekstra gang i retroboblen, så der bliver plads til bagdøre – tjek!
Resultatet skulle være en retrocool familiebil, men reelt holder der en god ide, er der er blæst fra konceptet. For selvom prisen indikerer, at femdørsudgaven af Mini skal være et alternativ til eksempelvis en VW Golf eller Peugeot 308, kan de nuttede former ikke kompensere for dårlig benplads eller et bagagerum, der er uhensigtsmæssigt udformet.
Læs også Motors test af Peugeot 308
Adgangen til bagsædet er heller ikke god, for der er meget lidt fodplads på vej ind i kabinen. Den er bedre end i tredørsudgaven af Mini, men det er en ringe trøst. De ekstra døre medvirker dog til, at udsynet skråt bagud (cyklistudsynet) er rigtig godt, hvilket er et must i en bybil.
Bedre styretøj og godt bundtræk
Minien vandt mange hjerter i 60’erne og frem, fordi den bød på overvældende meget plads indvendigt i forhold til bilens diminutive størrelse. Men også fordi Minien vandt Rally Monte Carlo og mange DM-titler i banekørsel.
Den køreglæde var især til stede i den første retro-Mini, der blev introduceret i år 2000. Styretøjet gnistrede af køreglæde, og chaufførens læber for blev et stort smil. Men i den tredje generation af Minien er styretøjet blevet mere elektrificeret, og selvom man kan ane lidt gnister i rattet, så mangler umiddelbarheden.
Tag testen for find din nye bil på FDM Biler.dk
Over midterstillingen er der en kunstig modstand, og det gør, at køreoplevelsen er en smule død i forhold til forgængerne.
En kvalitet ved bilen er motoren, der har et godt bundtræk og føles kvik i trafikken. Der er tale om en rimelig stor motor, bilens størrelse taget i betragtning, og den spiller godt sammen med automatgearet. Den kombination er værd at gå efter, hvis man er Mini-fristet.
Dog oplevede vi rystelser i rattet fra motoren ved 50 km/t., og når motoren står i tomgang. Det sidste sker heldigvis sjældent pga. stop/start-teknologien, men du er ikke i tvivl, når motoren springer i gang.
Savner en opdatering
Ideen med retro-designet er, at man får ny teknologi pakket ind i et design, der vækker nostalgiske følelser. Men den tekniske pakke i Mini er ikke med på beatet.
Det gælder både på sikkerhedsfronten, hvor nødbremsen er ekstraudstyr til 11.523 kr., og på skærmen midt i bilen, der ikke er trykfølsom. Dertil kommer at udstyrsniveauet er lige knebent nok. I en bil til godt 270.000 kr. havde vi bl.a. forventet klimaanlæg.
Læs også Motors test af VW Golf GTE
Så når 5-dørsversionen af Mini skal vurderes, bliver det en lav karakter. Den er ikke praktisk, den er ikke veludstyret, og mere kritisk er den ikke lige så sjov at køre som forgængeren. Når retro-designet i denne karrosserivariant ikke længere står helt skarpt, er det småt med de pæne gloser.
Derfor bliver det blot til to stjerner: Køb anbefales ikke.