Mini Cooper 5-dørs forfra
Biltest

Mini Cooper 5-dørs – forældet retrobølge

En god ide bliver ikke nødvendigvis bedre af ideudvikling. Det gælder bl.a. for femdørsvarianten af Mini. De ekstra døre gør godt nok adgangen til bagsædet nemmere, men Minien er langt fra på niveau med konkurrenterne.
Mini Cooper 5-dørs set bagfra

Motors vurdering

Mini Cooper

20,8 km/l
Benzin
270.397 kr.
  • Motor
  • Udsyn
  • Automatgear
  • Styretøj
  • Pladsforhold
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    111 g/km
  • Effekt
    136 hk
  • Moment
    220 Nm
  • Acc. (0-100)
    8,1 sek.
  • Køreklar vægt
    1.275 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    278 liter
  • Akselafstand
    257 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:398 cm B:173 cm H:143 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 18 km/l
  • Beregnet økonomi 3,40 kr./km
Luk

Mini rider på en retrobølge, der for længst er ebbet ud. Strandet står flere kiksede forsøg på at skamride en af bilhistoriens mest revolutionerende biler, herunder denne femdørs udgave af Minien.

Den er ikke praktisk, den er ikke veludstyret, og mere kritisk er den ikke lige så sjov at køre som forgængeren.

Ideen er der ikke noget i vejen med. Man tager et ikonisk design – tjek! Gør bilen større, så det grundlæggende sikkerhedsudstyr kan være der – tjek! Og så puster man en ekstra gang i retroboblen, så der bliver plads til bagdøre – tjek!

Mini Cooper kabine
Speedometeret er i midten og lidt svært at aflæse, og i midten troner en firkantet skærm i en rundt formet enhed. Tidligere var det her, speedometeret befandt sig. Desværre er skærmen ikke trykfølsom.

Resultatet skulle være en retrocool familiebil, men reelt holder der en god ide, er der er blæst fra konceptet. For selvom prisen indikerer, at femdørsudgaven af Mini skal være et alternativ til eksempelvis en VW Golf eller Peugeot 308, kan de nuttede former ikke kompensere for dårlig benplads eller et bagagerum, der er uhensigtsmæssigt udformet.

Læs også Motors test af Peugeot 308

Adgangen til bagsædet er heller ikke god, for der er meget lidt fodplads på vej ind i kabinen. Den er bedre end i tredørsudgaven af Mini, men det er en ringe trøst. De ekstra døre medvirker dog til, at udsynet skråt bagud (cyklistudsynet) er rigtig godt, hvilket er et must i en bybil.

Bedre styretøj og godt bundtræk

Minien vandt mange hjerter i 60’erne og frem, fordi den bød på overvældende meget plads indvendigt i forhold til bilens diminutive størrelse. Men også fordi Minien vandt Rally Monte Carlo og mange DM-titler i banekørsel.

Mini Cooper bagagerum
Blot 278 liter er der i bagagerummet, men lige så irriterende er det, at bunden af bagagerummet ikke er plan, men der er en kant rundt og et relativt lille fladt areal. Det bliver ikke bedre, når ryglænet lægges ned.

Den køreglæde var især til stede i den første retro-Mini, der blev introduceret i år 2000. Styretøjet gnistrede af køreglæde, og chaufførens læber for blev et stort smil. Men i den tredje generation af Minien er styretøjet blevet mere elektrificeret, og selvom man kan ane lidt gnister i rattet, så mangler umiddelbarheden.

Tag testen for find din nye bil på FDM Biler.dk

Over midterstillingen er der en kunstig modstand, og det gør, at køreoplevelsen er en smule død i forhold til forgængerne.

En kvalitet ved bilen er motoren, der har et godt bundtræk og føles kvik i trafikken. Der er tale om en rimelig stor motor, bilens størrelse taget i betragtning, og den spiller godt sammen med automatgearet. Den kombination er værd at gå efter, hvis man er Mini-fristet.

Dog oplevede vi rystelser i rattet fra motoren ved 50 km/t., og når motoren står i tomgang. Det sidste sker heldigvis sjældent pga. stop/start-teknologien, men du er ikke i tvivl, når motoren springer i gang.

Mini Cooper gearstang
Testbilen havde automatgear, og vælger du at gå Mini-vejen, vil vi anbefale at sætte dette kryds til godt 21.000 kr. Der er seks udvekslinger, men den skifter flot og kompletterer benzinmotoren.

Savner en opdatering

Ideen med retro-designet er, at man får ny teknologi pakket ind i et design, der vækker nostalgiske følelser. Men den tekniske pakke i Mini er ikke med på beatet.

Det gælder både på sikkerhedsfronten, hvor nødbremsen er ekstraudstyr til 11.523 kr., og på skærmen midt i bilen, der ikke er trykfølsom. Dertil kommer at udstyrsniveauet er lige knebent nok. I en bil til godt 270.000 kr. havde vi bl.a. forventet klimaanlæg.

Læs også Motors test af VW Golf GTE

Så når 5-dørsversionen af Mini skal vurderes, bliver det en lav karakter. Den er ikke praktisk, den er ikke veludstyret, og mere kritisk er den ikke lige så sjov at køre som forgængeren. Når retro-designet i denne karrosserivariant ikke længere står helt skarpt, er det småt med de pæne gloser.

Derfor bliver det blot til to stjerner: Køb anbefales ikke.   

Find din Mini på biler.dk