Mitsubishi Eclipse Cross - svært at være ny i klassen
Motors vurdering
Mitsubishi Eclipse Cross
- 5 års garanti
- Motor
- Gearkasse (CVT-gear)
- Pris
- Gearkasse (manuel version)
- Adaptiv fartpilot
Fabriksdata
-
Motor1.5 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning159 g/km
-
Effekt163 hk
-
Moment250 Nm
-
Topfart200 km/t.
-
Acc. (0-100)9,8 sek.
-
Køreklar vægt1.550 kg
-
Maks. påhængsvægt1.600 kg
-
Bagagerum485 liter
-
Akselafstand267 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)5 / 5 / 12
-
MålL:440 cm B:181 cm H:169 cm
Motors tal
- Målt forbrug 16 km/l
- Beregnet økonomi 4,80 kr./km
Det er ikke mange år siden, at Mitsubishi var et af de mere innovative japanske bilmærker med stor succes i international rally og med hele serien af EVO-modeller, som kunne få bilentusiasters hjerter til at slå lidt hurtigere. De tider er forbi, og i dag er mærket en skygge af sit fortidige selv.
Det er således længe siden, der har været nyt fra Mitsubishi, men tidligere i år kom så Eclipse Cross, der er en model i det hastigt voksende SUV-segment. Eclipse Cross er en anelse større end Nissan Qashqai og skiller sig ud fra konkurrenterne ved at have et mere coupé-agtigt ydre.
Det er meget længe siden, vi har oplevet så dårligt et samspil mellem motor og transmission i en helt ny bil.
Læs også: Motors test af Nissan Qashqai
Motor har testet Eclipse Cross i to versioner: med manuel 6-trins gearkasse og med trinløs automatisk CVT-gearkasse. Udgaven med CVT-gear fås også med firehjulstræk til en merpris på 30.000 kr., og det er den udgave, vi har testet.
Bilen fås i tre udstyrsniveauer: Inform, Invite og Intense, og det tjener Mitsubishi til ære, at alle tre niveauer har et ret omfattende sikkerhedsudstyr, blandt andet med et ganske effektivt nødbremsesystem og en knap så overbevisende vognbaneassistent. Begge testbiler var med det højeste udstyrsniveau, Intense, som blandt andet byder på adaptiv fartkontrol i udgaven med automatgear, parkeringssensor og LED-forlygter. Merprisen fra Invite til Intense er knap 40.000 kr., og det bør man seriøst overveje.
Fin motor, men ringe gearkasse
På papiret ser alting således fint ud, men hvordan fungerer bilen så ude i trafikken? Tja, det kunne være bedre, må vi desværre konstatere. På positivsiden tæller en momentstærk og velfungerende nyudviklet 1.5-liters turbo-benziner, der yder 163 hk. Der er kun den samme motor – først senere kommer en dieselversion med 2.2-liters motoren fra Outlander.
Selvom motoren gør det godt, fungerer den manuelle gearkasse slet ikke så godt som ved præsentationen for et år siden. Det er, som om motor og transmission er udviklet til to forskellige biler, og det giver nogle ubehagelige, igangsætninger og gearskift. Det er længe siden, vi har oplevet så dårligt et samspil mellem motor og transmission i en helt ny bil. En klar anbefaling herfra må derfor være at ofre de cirka 25.000 kr. ekstra på CVT-gearkassen.
Selvom vi ikke har haft bilen gennem en dobbelt undvigemanøvre, fornemmer vi, at der er et problem i afstemningen af undervognen.
Læs også: Motors test af VW T-Roc
Den fungerer nemlig godt, og selv de af Motors testkørere, der ikke er store fans af CVT-gear, må medgive, at det faktisk fungerer udmærket i Mitsubishi’en – bedre end i for eksempel Toyotas modeller med samme type gearkasse.
På vejen gør Eclipse Cross også en ganske god figur under normal kørsel, men den bryder sig ikke om abrupte bevægelser. Hurtige vognbaneskift udløser en ret udtalt ubalance, og selvom vi ikke har haft bilen gennem en dobbelt undvigemanøvre, fornemmer vi, at der er et problem i afstemningen af undervognen.
Kørekomforten er ok på jævn vej, men på dårlige veje bliver bilen mere levende og virker lidt mere urolig, uden at det dog på nogen måde føles kritisk.
Skrånende tag stjæler plads
De ganske omfattende sikkerhedssystemer fungerer desværre ikke overbevisende. Vi oplevede flere gange, at vognbaneassistenten først gav lyd fra sig, når vi var mere end en meter ude over spærrelinjen, og den adaptive fartpilot havde voldsomt svært ved at holde en konstant fart.
Det gav en ubehageligt stødende kørsel, når fartpiloten hele tiden skulle justere farten. Samtidig var nedbremsninger, når for eksempel en overhalende kørte ind foran, unødigt kraftige og ubehagelige. Det kan gøres bedre.
Pladsforholdene er udmærkede, specielt for føreren og forsædepassageren, mens det kniber lidt mere ved bagsædet. Godt nok er der rigelig benplads, som qua det forskydelige bagsæde ovenikøbet kan øges 20 cm, men det kniber gevaldigt med loftshøjden på grund af det skrånende tag.
Eclipse Cross er prissat højere end naturlige konkurrenter som Nissan Qashqai eller VW T-Roc.
Få overblik - find markedets SUV'er på FDM biler.dk
Kabinen er velindrettet i en pæn, men ikke prangende materialekvalitet, og førerpladsen er velfungerende. Dog kræver infotainmentsystemet en hel del tilvænning.
Motors testkører blev aldrig gode venner med touchpad-controlleren ved siden af gearstangen, som fungerer decideret uintuitivt. I stedet blev systemet betjent via touchskærmen.
Inden lanceringen af Eclipse Cross havde de danske Mitsubishi-forhandlere kun tre modeller at byde på: Space Star, ASX og firehjulstrækkeren Outlander, hvoraf især de to førstnævnte er blevet markedsført ret aggressivt med prisen som det bærende parameter. Det synes ikke at være strategien for Eclipse Cross, der tværtimod er prissat højere end naturlige konkurrenter som Nissan Qashqai eller VW T-Roc. Det er derfor temmelig svært at se, hvordan Eclipse Cross skal blive andet end en parentes i de danske salgsstatistikker i en bilklasse, som er fyldt med mere interessante alternativer.