Nissan Juke – mindre spræl i Qashqais lillebror
Motors vurdering
Nissan Juke
- Læder i kabinen
- Flot design udvendigt
- Tre års garanti
- Skærmmenu
- Tilkobling i aut.gear
- Adaptiv fartpilot ikke std.
Fabriksdata
-
Motor1.0 liter – 3 cyl.
-
CO2 udledning145 g/km
-
Effekt117 hk
-
Moment180 Nm
-
Topfart180 km/t.
-
Acc. (0-100)11,1 sek.
-
Køreklar vægt1.210 kg
-
Maks. påhængsvægt1.250 kg
-
Bagagerum422 liter
-
Akselafstand264 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 12Bilgaranti dog højst 100.000 km
-
MålL:421 cm B:180 cm H:160 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,40 kr./km
Alcantaraen på de formstøbte sæder, instrumentbordet og dørsiderne giver Juke N-Design selvtillid og luksusfornemmelse. Og den har brug for det, hvis den skal træde ud af storebror Qashqais skygge.
Forgængeren var nemlig lidt af en outsider designmæssigt. Derfor er Nissan gået mere forsigtigt til værks med Juke-modellen denne gang.
Udvendigt er designet mere mainstream og spiseligt for en større kundegruppe, og det er vigtigt, hvis Nissan ikke kun skal leve af én model, den populære Qashqai.
Bedre plads i Nissan Juke
Juke var en af de første modeller i mini-SUV-klassen. Men ligesom klassen siden er vokset, er pladsforholdene i anden generation blevet bedre.
Der er kommet mere benplads ved bagsædet, så der nu reelt er plads til fire store voksne mænd i bilen. Men bagsædet er placeret lavt i karrosseriet, så man sidder vel rigeligt på bagpartiet, og vi savner også en friskluftdyse på anden række.
Læs også: Motors test af Renault Captur - charmerende familieflytter
Bagagerummet er også vokset – til 422 liter – og det er noget mere end de 251 liter, som forgængeren kunne præstere. Dermed er Juke blevet et reelt tilbud til børnefamilierne, hvor den tidligere mere var en egoistbil.
Automatgear med brist
1.0-liters motoren trækker overraskende godt, markant bedre end vi tidligere har prøvet i Nissan Micra, der som den første fik motoren sidste år. Automatgearet er af dobbeltkoblingstypen.
Ligesom vi har oplevet på andre Nissan- og Renault-modeller med denne gearkasse, så er oplevelsen af den glidende kørsel ikke helt i top. For tilkoblingen både i første gear og bakgear sker meget pludseligt. Ærgerligt.
Læs også: Motors test af VW T-Cross - SUV til pendlere
Er du blevet tændt på Juke, så bør du overveje, om ikke Tekna-versionen er det rette valg.
Hvor N-Design primært handler om sort tag og flere luksusmaterialer i kabinen, så leverer Tekna-versionen ProPilot med adaptiv fartpilot, de vellydende Bose-højttalere samt en sikkerhedspakke med bl.a. blindvinkelalarm og advarsel for tværgående trafik bag bilen. Udstyr som koster over 30.000 kr. i tilkøb, og som gør modellen mere nutidig.
Nissan Juke og konkurrenterne
Hvor forgængeren var en nichebil, som kunderne elskede eller hadede, er anden generation af Juke blevet mere mainstream. Den er svaret for dem, som overvejer en Qashqai, men som gerne vil spare 65.000 kr. for en mindre model med en mindre motor.
Men Jukes største udfordring er, at konkurrencen er benhård. Indenfor de sidste par måneder er Skoda Kamiq, Renault Captur og Peugeot 2008 kommet på markedet.
Læs også: Motors test af Mazda CX-30 - veludstyret designer-SUV
Her står Juke i Tekna-versionen med sit højere sikkerhedsniveau stærkere end denne testede designer-udgave. Kombineret med en lidt høj pris pr. kørt kilometer i forhold til konkurrenterne koster det en stjerne i Motors vurdering.