Renault Captur er en høj mini-SUV
Biltest

Renault Captur - charmerende familieflytter

Renault Captur er vokset og har samtidig fået et kvalitetsløft. Prisen har også fået et hak opad, men Captur er fortsat en vellykket mini-SUV.
Renault Captur set bagfra

Motors vurdering

Renault Captur

16,1 km/l
Benzin
251.900 kr.
  • Udstyr
  • Komfort
  • Fleksibel indretning
  • Udsyn
  • Sædejustering
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.3 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    141 g/km
  • Effekt
    130 hk
  • Moment
    240 Nm
  • Topfart
    193 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,6 sek.
  • Køreklar vægt
    1.456 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    422 liter
  • Akselafstand
    264 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:423 cm B:180 cm H:158 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,20 kr./km

Sikkerhed

2019
Luk

Frække forlygter, modige farvekombinationer og et lækkert interiør indfanger din opmærksomhed på den nye mini-SUV fra Renault. Captur er blevet mere voksen, men er ikke blevet grå og kedelig i processen.

Fysisk er den blevet både længere, bredere og højere. Det betyder, at der også er blevet mere plads i kabinen, mens bagagerummet er vokset fra 377 til 422 liter. Har du brug for mere plads, kan du længdejustere bagsædet.

Dermed kan bagagerummet vokse op til 536 liter, men det er på bekostning af benplads på anden række. Det kan dog være nødvendigt, da bagagerummet ikke er så dybt.

Lyt til FDMs podcast om Renault Captur

Kabine i Renault Captur
Der er god fralægningsplads omkring føreren, især er der et smart rum lige foran gearvælgeren. Man sidder godt i sæderne, men overvej lædersæder med el-justering til blot 7.900 kr.

Luksusfornemmelse i Captur

En markant fornyelse er sket i kabinen. Ligesom vi har set på Renault Clio og Zoe, har også Captur fået et mere luksuriøst interiør. Det er især materialevalget og designdetaljer som løfter oplevelsen.

Den ene af de to biler, vi testede, havde lædersæder med el-justering, og eftersom den manuelle justering af ryglænshældningen er ret besværlig, og merprisen blot er 7.900 kr., vil vi anbefale lædersæderne.

Læs også: Motors gruppetest af 10 små SUV'er

Testbilen havde en 9” trykskærm, der har en flot opløsning, og en mere intuitiv menustruktur end tidligere generationer af Renaults trykskærme. Merprisen er 6.500 kr., og det vil vi klart anbefale, selvom standardskærmen på 7”også har både navigation, DAB-radio og smartphone integration til Apple CarPlay og Android Auto.

Den større skærm passer bare bedre til bl.a. Apple CarPlay, som er flot integreret med en stor visning på skærmen. Vores testbil havde kombineret skærmen med et Bose-anlæg, der leverede en imponerende lyd. Den pakke koster 9.900 kr.

Læs også: Motors test af VW T-Cross - SUV til pendlere

Generelt er udstyrsniveauet højt, og har du ønsker om mere udstyr, er priserne relativt lave. Eksempler på standardudstyr er klimaanlæg med friskluftdyser til bagsædet, digitale instrumenter, LED-lygter, bakkamera og p-sensorer både for og bag.

Vi oplevede, at klimaanlægget havde en tendens til at støje let, så ved meget stille kørsel kan man høre ventilatorerne i baggrunden. Der er også et lidt specielt handskerum, der kører ud som en skuffe. Det gør det stort og smart til langture, ulempen er, at hvis passageren har lange ben, kan skuffen være svær at åbne.

Stor skærm i Renault Captur
Den store 9”-trykskærm har høj opløsning og reagerer let på tryk. Fungerer udmærket med indbygget navigation, men bedre med Apple CarPlay. Kan tilkøbes med vellydende Bose-anlæg til 9.900 kr.

God komfort på langture

Netop til langture er Captur ganske velegnet. For udover et stort handskerum og mange fralægningspladser i kabinen, så har køreegenskaberne fokus på komfort. Selv mini-SUV’er kan godt være lidt kontante i affjedringen, men Captur fanger stort set alle ujævnheder og har en imponerende komfort på motorvejen.

Læs også: Motors test af Mazda CX-30 - veludstyret designer-SUV

Tilsvarende har den et godt styretøj, der aflaster chaufføren og gør langture til en formsag. Testbilen havde også en styrehjælp, der umiddelbart også aflaster føreren, men den ligger nogle gange langt til højre i stedet for at centrere i kørebanen og er ikke altid stabil. Det er nok et temperamentsspørgsmål, om man kan lide at køre med systemet aktiveret. Ellers kan man blot deaktivere det på en knap på rattet.

Assistenten er en del af en førerassistentpakke til 7.900 kr., der også har adaptiv fartpilot og blindvinkelalarm. Samme pakke uden køreassistent er blot 1.000 kr. billigere, så umiddelbart vil vi anbefale den store førerassistentpakke.

Knapper til justering af aircon i Renault Captur
Der er stadig knapper til sædevarme og andre funktioner samt drejeknapper til klimaanlægget. Befriende i en tid, hvor andre bilproducenter fjerner knapper fra kabinen.

Vælg benzin eller plugin

Basismotorerne med benzin og diesel har manuelt gear, ellers er der automatgear af dobbeltkoblingstypen på de øvrige motorer. De to testbiler havde en 130 hk benzinmotor med automatgear, og umiddelbart passer den kombination godt til modellen.

Med oppakning savner den lidt kræfter ved mellemacceleration på lande- og motorvej, men kører du ofte på langtur, bør du overveje at betale 7.000 kr. ekstra for varianten med 155 hk.

Læs også: Motors første prøvekørsel af Peugeot 2008

Dieselmotorerne er dyrere end tilsvarende benzinudgaver og er mest oplagt, hvis man har et meget stort kørselsbehov. For de fleste private bilkøbere vil benzinmotorerne være det mest oplagte.

Du kan også overveje at vente på den kommende plugin-hybrid, der kommer med en rækkevidde på omkring 50 km. Prisen er dog ikke kendt endnu.

Bagagerum i Renault Captur
Bagagerummet er vokset til 422 liter, men det er ikke særlig dybt, så du kan være tvunget til at skubbe bagsæderne frem, for at få plads til større kufferter. Bagagegulvet kan indstilles i to højder.

Captur og konkurrenterne

Testbilerne havde flere udstyrspakker, og vælger du dem alle, skal der lægges godt 30.000 kr. til prisen på 252.000 kr. Men alt udstyret er ikke strengt nødvendigt, kun førerassistentpakken med adaptiv fartpilot og blindvinkelalarm er et must.

Man skal også overveje en service- og reparationsaftale, da Renault kun giver to års garanti på Captur. Der findes forsikringer med garantilignende forhold, og også disse kan være interessante. Her koster op til fem år og 100.000 km dækning 6.000 kr. om året.

Læs også: Motors første prøvekørsel af Ford Puma

Det er interessant, da vi under vores test havde udfordringer med begge testbiler. Den ene havde en fejl på den store skærm, og på den anden virkede gearvælgeren til automatgearet ikke efter hensigten.

Samlet set står Captur mere voksen, mere lækker, men også dyrere end modellen, den afløser. Men selvom den er blevet næsten 20.000 kr. dyrere, får du noget for hver krone.

Med alle udstyrspakker på plads, bør man dog også tage en tur i konkurrenter som den kommende Peugeot 2008 og VW T-Cross, før man træffer sit endelige valg.