Nissan Micra set forfra
Biltest

Nissan Micra - halvhjertet automatgear

Nissan Micra fås nu også med automatgear. Det giver bilen et friskt optræk, men også lidt mere motorstøj under kraftig acceleration.
Nissan Micra set bagfra

Motors vurdering

Nissan Micra

16,1 km/
Benzin
192.500 kr.
  • Udstyrsniveau
  • Motor tager lettere omdrejninger
  • Tre års garanti
  • Cyklistudsyn
  • Motorstøj ved kraftig acceleration
  • Adaptiv fartpilot ikke standard
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    141 g/km
  • Effekt
    100 hk
  • Moment
    144 Nm
  • Topfart
    177 km/t.
  • Acc. (0-100)
    13,0 sek.
  • Køreklar vægt
    1.177 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.200 kg
  • Bagagerum
    300 liter
  • Akselafstand
    253 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
  • Mål
    L:400 cm B:174 cm H:146 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 2,70 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

Micra er, som navnet indikerer, en lille, nærmest mikroskopisk bil. Så går du efter minibil med plads til hele familien, skal du lede andre steder. Micra fungerer bedst, når det kun er forsæderne, der er i brug.

Nu er der mulighed for at købe modellen med et højt udstyrsniveau, hvor du som fører bliver forkælet. Testbilen har det næsthøjeste udstyrsniveau, så der er eksempelvis klimaanlæg og en velfungerende trykskærm med Apple CarPlay.

Læs også: Motors test af Peugeot 208 - moderne bestseller

Sidste år kom en ny trecylindret 1.0-liters motor. Den lider under et manglende bundtræk, når turboladeren ikke er i sving. Den tid, der går, fra man trykker på speederen, til motoren begynder at accelerere kaldes turbotøven, og den er udtalt i Micra-motoren.

Sidst vi testede bilen, var vi også ærgerlige over en motor med ujævn motorgang, den mærkes stadig af og til. 

Nissan Micra kabine
Micra er lille indeni, men der er masser af udstyr. I nogle N-Connecta-versioner er der ikke klimaanlæg men aircondtion, men til 192.500 kr. har den både klimaanlæg og en flot trykskærm.

Anmassende lydbillede

Men turboens „ketchup-effekt“ kompenserer den nye automatgearkasse delvis for. Xtronic-gearet har uendeligt mange udvekslinger, dermed får du principielt hele tiden det optimale gear.

Men netop fordi den hele tiden ændrer på udvekslingen i gearkassen, betyder det, at motoren under acceleration tager mange omdrejninger. Det lyder lidt anmassende.

Læs også: Motors test af Renault Clio - lille bil med store ambitioner

En positiv effekt af, at turboladeren oftere er i aktion, er, at automatgear-varianten føles mere frisk i antrittet. Til trods for at den på papiret både er lidt langsommere og kører kortere på literen.

Nissan Micra bagagerum
Bagagerummet er med 300 liter standardstørrelse for en bil i miniklassen, hvor vores testkuffert lige kan ligge der i længden. Den indre læssekant er ikke unødigt høj.

Automatgear eller ej?

Benpladsen på bagsædet af Micra er ikke imponerende, og bilens design med en bred stolpe mellem bagdør og bagagerumsklap betyder, at udsynet skråt bagud (cyklistudsynet) er temmelig dårligt.

Micra kører generelt med kampagnepriser på deres modeller, og testbilen er således ifølge prislisten sat ned med godt 13.000 kr. Men hvis man er til denne biltype, bør man lægge yderligere 7.000 kr. for at vælge topmodellen Tekna, der har et noget højere udstyrsniveau.

Læs også: Motors test af VW Polo - lækker pendlerbil

Automatgearsudgaven af Micra er ikke et rent hit. For selvom motoren oftere har gang i turboen, så kører den også næsten to km kortere på literen, og merprisen er hele 26.000 kr.

Det er derfor ikke helt så oplagt at vælge Micra med automatgear, som man umiddelbart skulle tro. Ikke mindst da motorlyden virker anmassende. Derfor anbefaler vi, at du kører en god lang tur, før du køber bilen.