Peugeot 208 set forfra
Fotograf:

Foto

Karsten M. Lemche
Biltest

Peugeot 208 - moderne og traditionel bestseller

Den nye Peugeot 208 har fået flotte former, og førerpladsen er fuld af sjove løsninger. Knap så sjovt er der på bagsædet. Minibilen løfter flot arven efter det, der i mange år har været Danmarks mest solgte bil. Desværre er sikkerheden endnu ikke helt ajourført.
Peugeot 208 bagfra

Motors vurdering

Peugeot 208

18,2 km/l
Benzin
180.000 kr.
  • Udstyr
  • Design
  • Førerplads
  • Sikkerhedspakke skal tilkøbes
  • Bagagerum
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.2 liter - 3 cyl.
  • Effekt
    100 hk
  • Moment
    205 Nm
  • Topfart
    188 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.195 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.200 kg
  • Bagagerum
    265 liter
  • Akselafstand
    254 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:406 cm B:175 cm H:143 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 2,90 kr./km

Sikkerhed

2019
Luk

Når man sidder med det meget lille rat i hænderne og ser på det digitale instrumenthus, der „svæver“ over rattet, så ved man, at det er en anderledes og helt ny bil, man sidder i. Og så alligevel ikke.

For den nye generation af Peugeot 208 virker på den ene side supermoderne, og på den anden side er den utrolig konservativ med en simpel, lidt kneben kabine og en række brændstofmotorer, der glimrer ved deres mangel på grønne løsninger.

Læs også: Motors test af Renault Clio - lille bil med store ambitioner

Peugeot 208 dukker ganske vist også op som elbil, og så er den grønne profil naturligvis helt godkendt, men i denne test er det de traditionelle brændstofudgaver, vi ser nærmere på. Elbilen skal vi nok vende tilbage til, når den kommer til landet til foråret.

Den nye 208’er er blevet både lavere, bredere og længere end forgængeren, og den er bygget på en helt ny platform, der har gjort det muligt at bygge bilen i både brændstof- og eludgaver på samme grundstruktur. I forhold til forgængeren er benzinversionen blevet ca. 35 kg lettere, så det er ikke revolutioner, der er tale om. Til gengæld er de små positive bidrag med til at forbedre køredynamikken og mindske brændstofforbruget.

Peugeot 208 kabine
Bag det lille rat, hvorover instrumenterne er placeret, mærker man for alvor, at Peugeot 208 er anderledes end mange andre biler. Den indretning skal man lige vænne sig til.

Lækre materialer

Når man sætter sig ind i bilen, møder man en verden, der er milevidt fra den gamle 208’er, og som lægger sig tæt op ad det, man ser i de store modeller fra Peugeot. Det lille rat, instrumenthuset, der er placeret over rattet, den store skærm i midten og de smarte knapper under skærmen er alt sammen hentet fra både Peugeot 3008 og 508. 

Materialerne er lækre, og der er overalt gjort meget for, at oplevelsen af kabinen er på et ret højt niveau. Alene derfor virker den nye 208’er som et meget bedre valg end den gamle. Det smarte i-Cockpit, som er Peugeots navn for det digitale instrumenthus, er både flot udformet og let at aflæse under kørslen.

Når man sætter sig ind i bilen, møder man en verden, der er milevidt fra den gamle 208’er.

På en smart måde er to skærme kombineret, så det giver en 3D-effekt, når man ser på dem. Man får så at sige en fornemmelse af, at tallene, der viser hastigheden, svæver hen over de øvrige oplysninger, og det fungerer godt.

Video: Hør mere om den nye 208

Skærmen i midten er på syv tommer og er med danske tekster. Herfra kan man styre radio, telefon og Apple CarPlay, hvis man har en iPhone koblet til bilen med kabel. Der er endnu ikke mulighed for at bestille bilen med indbygget navigationsanlæg, så her er telefonopkoblingen den bedste løsning.

Er man ejer af en smartphone med Android-styresystem, kan man endnu kun bruge den ved hjælp af en betaudgave af Android Auto. 

Læs også: Motors test af Kia Rio - tiltrækkende tilbud

Under skærmen er der et separat rum til mobiltelefonen, og det er smart i hverdagen. Der er dog ikke gjort plads til en ledning, så det er ikke muligt at bruge rummet med ledningen koblet til telefonen, og endnu er der ikke trådløs opladning i det danske modelprogram.

Mellem forsæderne er der gode fralægningspladser og kopholdere, hvilket bl.a. skyldes, at parkeringsbremsen er af den elektroniske type, der optager noget mindre plads end normalt.

Peugeot 208 bagsædeplads
Både knæplads og loftshøjde er lidt kneben. Har bilen panoramatag, tager dette også en del plads i højden.

Gode køreegenskaber

Denne udgave af Peugeot 208 har en startknap i stedet for en tændingsnøgle. Det er en fin detalje, men det er lidt irriterende, at man skal holde knappen inde i uforholdsmæssig lang tid, før motoren starter eller stopper. 

Når man kører, viser 208 sig fra sin bedste side, og man fornemmer, at bilen er skabt til at være enkel at betjene. Gearstang, kobling og rat er lette at manøvrere, og i det hele taget virker bilen letkørt. Sensorer bagtil hjælper, når man skal parkere, men man savner alligevel et bakkamera, hvilket endnu ikke er på udstyrslisten.

Læs også: Motors test af VW Polo - lækker pendlerbil

På motorvejen er det lille rat noget, man skal vænne sig til. På grund af dets lille diameter bliver selv små bevægelser af rattet til store ratudsving, og det kan give en fornemmelse af en lidt nervøs bil. Det handler dog blot om, at man skal holde hænderne i ro, og når man har lært det, er 208 heldigvis ret rolig i sine bevægelser.

Vi tog bilen med på en lukket bane for at afprøve både dens evne til at klare en dobbelt undvigemanøvre og dens nødbremse. Ved pludselig ændring af kursen, som man kan forestille sig at foretage, hvis en bil pludselig kører ud foran en, er 208’eren i meget fin balance og let at kontrollere.

Det indbyggede antiudskridningssystem, ESC, griber kraftigt ind og får farten ned, samtidig med at de begyndende udskridninger modvirkes. Det er både overbevisende og trygt at køre med.

Peugeot 208 autostol
Peugeot 208 er ikke en udpræget børnebil. Der er ikke gjort meget for at skabe særlige forhold for børn, og udsynet er ikke særlig godt. Vi savner i særdeleshed lys ved bagsædet og frisk luft til bagsædet. Der er dog tre hovedstøtter og to isofixbeslag.

Tilkøb sikkerhedspakke

Nødbremsen kommer i to udgaver, og i testbilen havde vi den mest avancerede af slagsen. Den bremser helt op for en forhindring op til 65 km/t., og den giver meget tydelige advarsler til føreren forinden. Kører man stærkere, får man blot en advarsel i god tid, så der er tid til at reagere.

Denne udgave af nødbremsen kan bremse for både biler, fodgængere og cyklister, idet den kombinerer et kamera i forruden med en radar. I de udgaver af 208, hvor man ikke har tilkøbt sikkerhedspakken, får man en mere simpel nødbremse, der ikke bremser for alle forhindringer.

Det kostede en stjerne, da Euro NCAP testede en sådan udgave, og Peugeot 208 kan derfor kun betragtes som en firestjernet bil – også udgaverne med sikkerhedspakken, da den ikke er testet. 

Læs også: Motors test af minibilen Citroën C3 - hårdt slagtilbud

Vi anbefaler dog, at man tilkøber 208 med sikkerhedspakken – så får man også en adaptiv fartpilot med i købet. Den fungerer fint og sørger for, at der hele tiden holdes fornuftig afstand til forankørende biler. Det havde klædt Peugeot at prioritere sikkerheden højere, og det er også medvirkende årsag til, at vi kun giver bilen fire stjerner i denne test.

Vi har kørt den nye 208’er i både en benzinudgave og en dieseludgave, begge med manuelt gear og 100 hestekræfter. Begge udgaver fungerer rigtig godt og efterlader et positivt køreindtryk. Brændstofforbruget er dog ret forskelligt, idet benzinudgaven kører godt 18 km pr. liter, og dieseludgaven kører hele seks km mere pr. liter. 

Peugeot 208 bagagerum
Der er 265 liter i bagagerummet, og det er ikke meget. Man kan dog let folde ryglænet forover.

Kun to års garanti

Kører man mange korte ture, er det alligevel benzinudgaven, der er mest oplagt, da man med den undgår de problemer, en dieselmotor kan få, hvis den kun kører korte ture.

Derimod vil de pendlere, der kører langt til og fra arbejde, få en bedre økonomi ved at køre i en dieselversion. Priserne på selve bilerne ligger formentlig på samme niveau, så det er mest udgiften til brændstof og forskellen i ejerafgiften, der afgør, om det er en økonomisk fordel eller ej. Vi har beregnet, at man blot skal køre 12.000 km om året, før dieseludgaven kan betale sig.

Læs også: Motors test af Toyota Yaris - hybrid minibil

Peugeot 208 er en økonomisk attraktiv bil, når man ser på de samlede udgifter ved at holde bil. En lidt pauver toårig garanti trækker ned, men det kan man delvist kompensere for ved at tilkøbe et service- og reparations­abonnement til bilen. Det koster godt 7.000 kr. om året, og selvom det er i den høje ende, er det værd at købe med, hvis man ønsker et trygt og sikkert bilejerskab.

Prisen for den testede model forventes at ligge omkring de 180.000 kr., men de præcise priser er i skrivende stund ikke offentliggjort.